عمومی

عجیبترین و زیباترین آبشارهای دنیا

زیباترین آبشارهای دنیا
شاید بیشتر مردم آبشارهای زیبای نیاگارا یا ویکتوریا را بشناسند. اما آبشارهای زیبا و بزرگ دیگری نیز در نقاط مختلف جهان وجود دارند که احتمالا حتی نام آنها را نیز نشنیده اید. ما در این مطلب ۱۴ آبشار بسیار زیبا در سراسر دنیا را برایتان انتخاب کرده ایم. بدون شک، آبشارهای زیبای بی شماری در دنیا وجود دارند. اما نام بردن از همه آنها آسان نیست.
زیباترین آبشارهای دنیا
شاید برایتان جالب باشد بدانید آبشار چگونه شکل می گیرد. سنگ‌های بستر رود، به‌آرامی فرسایش می‌یابند. رودهای بزرگ، از روی سنگ‌های مختلفی می‌گذرند. بعضی از سنگ‌ها، سخت تر از سنگ‌های دیگرند و به آسانی فرسایش نمی‌یابند. بعضی دیگر، به‌راحتی فرسایش می‌یابند. هنگامی که رود از بستری متشکل از سنگ‌های سخت وارد جایی شود که سنگ‌ها نرم‌ترند، احتمال دارد در محل برخورد این دو نوع سنگ، آبشار تشکیل شود، یعنی آب نمی‌تواند سنگ‌های سخت را حفر کند، اما سنگ‌های نرم را که در زیر قراد دارند از بین می‌برد و به ‌اصطلاح زیر سنگ‌های سخت را خالی می‌کند. گاهی وسعت این محل خالی شده به اندازه‌ای است که افراد می‌توانند از پشت آبشار عبور کنند.
 زیباترین-آبشارهای-دنیا

۱٫ آبشارهای Detian

زیباترین آبشارهای دنیا
منظره این آبشارها فوق‌العاده است و آدم دوست دارد همه روز خود را در میان این طبیعت شگفت‌انگیز و صدای آرامش‌بخش آب سپری کند. این آبشار بین چین و ویتنام قرار دارد.

۲٫ آبشارهای Kaieteur

زیباترین آبشارهای دنیا
آبشار کائتور  آبشاری است که در گویان واقع شده است.

۳٫ آبشارهای Yosemite

زیباترین آبشارهای دنیا
آبشار یوسیمیتی، آبشاری است در کشور ایالات متحده آمریکا که ۷۳۹ متر ارتفاع دارد. این آبشار بیستمین آبشار بلند جهان است. این آبشار در پارک ملی یوسیمیتی قرار دارد.

۴٫  آبشارهای Angel

زیباترین آبشارهای دنیا
آبشار آنجل، طولانی‌ترین آبشار دنیا به ارتفاع ۹۷۹ متر است که در میان جنگل‌های دورافتاده پارک ملی کانایما در ایالت بولیوار در جنوب شرقی کشور ونزوئلا جای دارد. چون این آبشار در جنگل های انبوه قرار دارد، تا دهه ۱۹۳۰ که دولت ونزوئلا به جست‌وجو با هواپیما نپرداخته بود، ناشناخته بود. نام این آبشار برگرفته شده از نام جیمز آنجل، کاوشگر آمریکایی است که هواپیمای خود را نزدیک این آبشار بعد از شناسایی در سال ۱۹۳۵ میلادی فرود آورد.

۵٫  Seljalandsfoss

زیباترین آبشارهای دنیا
آبشار سلیالاندفوس، آبشاری است که در کشور ایسلند واقع شده ‌است و بلندترین ریزشگاه آن ۶۰ متر ارتفاع دارد. حوضه آبریز این آبشار، رود روت است.

۶٫  آبشارهای Rhine

زیباترین آبشارهای دنیا
آبشار راین، آبشاری است به پهنای ۱۵۰ متر که در کشور سوئیس واقع شده‌است و بلندترین ریزشگاه آن ۲۳ متر ارتفاع دارد. حوضه آبریز این آبشار، راین (رود) است که میانگین سرعت جریان سالیانه آن، ۴۷۵ مترمکعب بر ثانیه است.

۷٫  آبشارهای Jog  

زیباترین آبشارهای دنیا
آبشار جاگ، آبشاری است که در کشور هند واقع شده‌است و بلندترین ریزشگاه آن ۸۲۹ متر ارتفاع دارد. حوضه آبریز این آبشار، رود شاراواتی است.

۸٫  Plitvice

زیباترین آبشارهای دنیا
پارک ملی دریاچه‌های پلیتویک از شانزده دریاچه تشکیل شده ‌است و یکی از مکان‌های توریستی قدیمی در کرواسی است. این دریاچه‌ها توسط سه کوهستان بزرگ محاصره شده‌اند و آب آنها نیز از همین کوهستان‌ها تامین می‌شود. دریاچه در سطح بالاتر و ۴ دریاچه در سطح پائین قرار گرفته‌اند که بوسیله آبشارها و رودخانه‌های زیبا به هم متصل می‌شوند و منظره ایی غیر قابل باور را به صورت طبیعی می‌سازند.

۹٫  آبشارهای Victoria

زیباترین آبشارهای دنیا
آبشار ویکتوریا آبشاری است طبیعی در جنوب قاره آفریقا که روی رودخانه زامبزی و بر روی خط مرزی زامبیا و زیمبابوه قرار گرفته است. آبشار ویکتوریا با ارتفاع ۱۰۸ متر، عریض ترین آبشار جهان شناخته می‌شود. همچنین عرض دو سوی آبشار ویکتوریا به ۱۷۰۰ متر می‌رسد. دیوید لیوینگستن، کاشف مشهور اسکاتلندی در سال ۱۸۵۵ میلادی، اولین کاشف غربی بود که آبشار ویکتوریا را پیدا کرد و آن را به افتخار ملکه ویکتوریا، آبشار ویکتوریا نامید. این آبشار در زبان بومیان منطقه «موسی اوآ تونیا» خوانده می‌شود که به معنی «مه خروشان» است.

۱۰٫ آبشارهای Gullfoss

زیباترین آبشارهای دنیا
آبشار گولفوس، آبشاری است که در ایسلند واقع شده و ارتفاع کلی ریزشگاه آن ۳۲ متر است.

۱۱٫ آبشارهای Iguazu

زیباترین آبشارهای دنیا
آبشار دیوساگو، آبشاری نعلی‌شکل به‌طول ۲٬۷ کیلومتر واقع در رود ایگواسو در مرز آرژانتین با برزیل است. نام این آبشار به معنای «آب بزرگ» است.

۱۲٫ آبشارهای Niagara

زیباترین آبشارهای دنیا
آبشارهای نیاگارا به مجموعه سه آبشار گفته می‌شود که در مرز آمریکا و کانادا در استان انتاریو از قلمروی کانادا و در ایالت نیویورک از قلمرو آمریکا جای دارد. این آبشارها در سر جنوبی گلوگاه رود نیاگارا قرار دارد.

۱۳٫  Dettifoss

زیباترین آبشارهای دنیا
آبشار، آبشاری است به پهنای ۱۰۰ متر که در کشور ایسلند واقع شده‌است و بلندترین ریزشگاه آن ۴۵ متر ارتفاع دارد. حوضه آبریز این آبشار، رود یوکولسا آ فیولوم است که میانگین سرعت جریان سالیانه آن، ۱۹۳ مترمکعب بر ثانیه است.

۱۴٫ آبشارهای Sutherland

زیباترین آبشارهای دنیا
آبشاری است که در نیوزیلند واقع شده و ارتفاع کلی ریزشگاه آن ۵۸۱ متر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا