عمومی

راه شناسایی و ترمیم فایلهای سیستمی در ویندوز چیست؟

نکته های ویندوز: شناسایی و ترمیم فایلهای آسیب دیده سیستم
هرچند به ندرت، اما گاهی پیش می آید که برخی از فایلهای سیستمی یا فایلهای اصلی نرم افزارها در اثر اتفاقاتی نظیر اشتباه کاربر یا حمله بدافزار دچار آسیب میشوند و کاربر در مواجهه با آنها با پیغام خطا مواجه میشود. پیامهای مربوط ه یک فایل DLL مفقود شده و یا Corrupt شدن فایلهای سیستمی از این دست هستند. اما راه شناسایی و ترمیم این فایلهای در ویندوز چیست؟ ترمیم فایلهای سیستمی در ویندوز

هرچند به ندرت، اما گاهی پیش می آید که برخی از فایلهای سیستمی یا فایلهای اصلی نرم افزارها در اثر اتفاقاتی نظیر اشتباه کاربر یا حمله بدافزار دچار آسیب میشوند و کاربر در مواجهه با آنها با پیغام خطا مواجه میشود. پیامهای مربوط ه یک فایل DLL مفقود شده و یا Corrupt شدن فایلهای سیستمی از این دست هستند. اما راه شناسایی و ترمیم این فایلهای در ویندوز چیست؟

به گزارش «تابناک» از دست رفتم فایلهای سیستمی و Corrupt شدن آنها گاهی تنها با یک راه اندازی مجدد سیستم برطرف میشود. اما گاهی اوقات حجم آسیب وارد شده به فایل بسیار زیاد و نیازمند ترمیم است تا سیستم عمل بتواند به شکل عادی به کار خود ادامه دهد.

در مواجهه با مواردی که ویندوز به دلیل از دست رفتن یا Corrupt شدن یک فایل DLL یا SYS پیامهای مکرر خطا صادر میکند و کاربر را دچار دردسر میسازد، نیازی به آن نیست که بخواهید به نصب مجدد سیستم عامل فکر کنید. در اینجا شما را با روشی در ویندوز آشنا میسازیم که بدون نیاز به هیچ برنامه جانبی و با استفاده از ابزار خود سیستم عامل، اقدام به شناسایی و ترمیم فایلهای آسیب دیده کنید:

ابزار مورد استفاده ما برای شناسایی و ترمیم فایلهای آسیب دیده سیستم System File Checker است که به شکل مخفف به SFC مشهور است.

برای شروع باید ابتدا از منوی استارت ویندوز گزینه cmd را جستجو کنید. بعد از یافتن آن بر روی آیکون cmd کلیک راست کنید و گزینه Run as Administrator را انتخاب کنید:

نکته های ویندوز: شناسایی و ترمیم فایلهای آسیب دیده سیستم

بعد از باز شدن cmd متن sfc /scannow را وارد کرده و کلید Enter را فشار دهید (به فاصله بین sfc و /scannow دقت کنید):

نکته های ویندوز: شناسایی و ترمیم فایلهای آسیب دیده سیستم

در این حالت سیستم شروع به گشتن به دنبال فایلهای از دست رفته و آسیب دیده میکند و در عین حال تلاش میکند تا فایلهای آسیب دیده را ترمیم کند:

نکته های ویندوز: شناسایی و ترمیم فایلهای آسیب دیده سیستم

همچنین بعد از پایان اسکن و جستجو، سیستم اطلاعاتی را در خصوص اینکه آیا فایلی آسیب دیده پیدا شد است و ویندوز قادر به ترمیم آن بوده یا خیر در اختیار کاربر قرار میدهد:

نکته های ویندوز: شناسایی و ترمیم فایلهای آسیب دیده سیستم

ابزار System File Checker ابزاری ساده و در عین حال کاربری در دل ویندوز است که اغلب کاربران از وجود آن بی اطلاع هستند. این همان ابزاری است که در حین خاموشی اتفاقی سیستم و بعد از راه اندازی مجدد آن، قبل از بوت شدن ویندوز به همراه Disk Checker اجرا شده و از سلامت فایلهای سیستم اطمینان حاصل میکند.

بعد از مواجه شدن با پیامهای خطای سیستمی در خصوص فایلها و اطمینان از اینکه سیستم به بدافزار آلوده نیست، میتوانید با اجرای این ابزار به سادگی در خصوص وضعیت سلامت فایلهای سیستمی اطلاعات کسب کنید و در صورت لزوم به ترمیم آنها بپردازید.

 منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا