عمومی

دانستنیها و اخبار پزشکی جالب درباره عنصر زینک

بهترین زمان برای مصرف عنصر زینک

عنصر زینک یکی از رایج ترین عناصر موجود در پوسته زمین است. زینک در هوا، خاک، آب و مواد غذایی وجود دارد. این ماده از زمان های قدیم برای ترمیم زخم استفاده می شد. زینک ماده ای معدنی است که برای عملکرد آنزیم ها ضروری است و نفشی مهم در فرایندهای بیولوژیکی شامل تولید سلول برای سلامتی بدن ایفا می کند.

چرا زینک ضروری است؟

عنصر زینک به عملکرد بهینه ایمنی بدن کمک می کند و ایمنی را بالا می برد. بعلاوه سلول های جدید برای تولید کالوژن های سالم و ترمیم زخم ایجاد می کند. این ماده جزئی مهم از آنزیم هایی است که به بینایی کمک می کنند و از کوری جلوگیری می کنند. زینک همچنین نقشی مهم در سوخت و ساز پروتئین و کربوهیدرات دارد و برای افرادی که کم خونی داسی شکل، آکنه، اسهال شدید و زخم معده دارند مکملی مفید است. بعلاوه زینک نقشی مهم در رشد و تکامل اسپرم ایفا می کند.

علائم کمبود زینک

علائم کمبود زینک عبارتند از ریزش مو، کاهش وزن، تاخیر در ترمیم زخم ها، عفونت مزمن و پوستی خشن و دارای جوش. همچنین کاهش اشتها، افسردگی و ناراحتی روحی نیز مشاهده می شود.

بزرگسالان چه مقدار و چه نوع زینکی نیاز دارند؟

دکتر ویل توصیه می کند بزرگسالان روزانه پانزده میلیگرم مکمل زینک یا سی میلیگرم سبزیجات حاوی زینک مصرف کنند.

کودک چه مقدار عنصر زینک نیاز دارد؟

مطابق مطالعات موسسه سلامتی ملی، نوزاد هفت ماهه تا سه ساله باید روزانه سه میکروگرم، کودک چهار ساله تا هشت ساله پنج میکروگرم، نوجوان نه تا سیزده ساله هشت میکروگرم، مرد چهارده ساله و بزرگتر یازده میکروگرم، خانم چهارده تا هجده ساله نه میکروگرم، خانم باردار چهارده تا هجده ساله سیزده میکروگرم و خانم باردار نوزده ساله و بزرگتر یازده میکروگرم زینک مصرف کنند.

بهترین زمان برای مصرف قرص زینک چه زمانی است؟

بهترین زمان برای مصرف مکمل زینک 1 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از غذا می باشد. اما متاسفانه برخی مشکلات گوارشی پیدا می کنند که در اینصورت بهتره همراه غذا مصرف شود. بهتر است بین مصرف مکمل زینک با سایر مکمل ها از جمله آهن و کلسیم چند ساعت فاصله باشد.

چه غذاهایی بهتر است با زینک بخورید؟

غذاهای حیوانی مانند گوشت، تخم مرغ و صدف غنی از زینک هستند. منابع گیاهی شامل حبوبات (لوبیا، نخود، عدس، سویا)، تخمه کدو، آجیل ها و غلات می باشند.

مصرف بیش از حد زینک مشکل ایجاد می کند؟

مقدار زیاد زینک یا مکمل آن باعث کاهش ایمنی بدن، تداخل با جذب مس، کمبود مس در بدن و افزایش احتمال کم خونی می شود. مقدار زیاد زینک همچنین باعث حالت تهوع، سردرد، ناراحتی معده و استفراغ می شود.

آیا ملاحظات دیگری در خصوص مصرف عنصر زینک وجود دارد؟

زینک می تواند باعث ناراحتی معده شود که باعث حالت تهوع و استفراغ و اسهال می شود. بنابراین سعی کنید زینک را همراه با غذا بخورید تا احتمال خطر کاهش یابد.

موارد زیر باعث کاهش جذب زینک می شوند:

مصرف بیش از حد کلسیم، رژیم گیاهخواری، کافئین، مصرف الکل به مقدار زیاد، پنی سیلین خوراکی، محصولات لبنی.
درمان جایگزین هورمونی می تواند دفع زینک را کاهش دهد.
در هنگام مصرف مکمل های زینک، مقدار مس کاهش می یابد بنابراین سعی کنید مکمل مس را در مقایسه با زینک نسبت یک به ده مصرف کنید.

آیا مقدار کافی مکمل زینک مصرف می کنید؟

رژیم افراد مختلف براساس فاکتورهای متفاوتی مانند روش زندگی، رژیم غذایی، قرص های مصرفی و … فرق می کند. برای فهمیدن مقدار مناسب مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

منبع:  http://ooma.ir
عضويت در خبرنامه پاسينيک کانال تلگرام پاسينيک

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

برداشت و استفاده غيرتجاري از مطالب اين وب‌سايت، با ذکر منبع آزاد است.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا