عمومی

سامانه موشکی تاد چیست ؟

با سامانه موشکی تاد سیستم متفاوت دفاع موشکی آمریکا آشنا شوید

سامانه موشکی تاد و یا Terminal High Altitude Area Defense یک سامانه موشکی ضد بالستیک است که توسط شرکت لاکهید مارتین ساخته شده‌است. موشک این سامانه کلاهک حمل نمی‌کند بلکه با انرژی جنبشی خود، موشک دشمن را نابود می‌کند. برد رادار آن ۱۰۰۰ کیلومتر، برد عملیاتی موشک ۲۰۰ کیلومتر، سقف پرواز آن ۱۵۰ کیلومتر و سرعت آن ۱۰٬۰۸۰ کیلومتر بر ساعت است. این سامانه می‌تواند ماهواره‌ها و دیگر سنسورهای خارجی را مورد رهگیری قرار دهد. تاد دارای ۴ جزء اصلی شامل رادار، مرکز مدریت نبرد/فرماندهی، کنترل، ارتباطات و اطلاعات، پرتابگر و موشک رهگیر است. سیستم های راداری تاد برای مقابله با تهدیدهای مشخص بکار گرفته می‌شود که قابلیت انتقال از طریق هواپیمای C130 را دارد . این رادار توانایی رهگیری سامانه های موشکی تا ۱۰۰۰ کیلومتر را دارد.

به تازگي كره شمالي ۴ موشک بالستیک جديد را آزمايش كرد و حالا مقام‌هاي آمريكا به اين بهانه از استقرار سامانه موشكي تاد در كره جنوبي خبر داده‌اند.

مشخصات فنی سامانه موشکی تاد که آمریکا در کره جنوبی مستقر می‌کند

۱-رادار و نگراني چين

رادار سامانه ی تاد یکی از پیشرفته ترین رادار های موجود در دنیا است و همين مسئله باعث نگراني و خشم چين شده است. هر چند آمريكايي ها مي‌گويند استقرار اين سامانه براي دفاع است اما رادارهاي سامانه تاد مي‌توانند منطقه گسترده‌اي را تحت پوشش قرار دهند و حتي به عنوان يك سلاح تهاجمي از تاد استفاده شود.

رادار AN/TPY-2، محصول کمپانی ریتون، یک رادار کیفیت بالا و چند حالته ی آرایه فازی فعال باند X است. آنتن این رادار دارای ۷۲ ماژول فرستنده/گیرنده نیمه هادی است که ۲۵۳۴۴ آرایه آنتن را تغذیه می کنند. چنین قدرت بالایی، توان کشف و ردگیری اهداف در فاصله ی ۱۰۰۰ کیلومتری را (در حالت Terminal-Based) به این رادار می بخشد. AN/TPY-2 حتی توانایی تشخیص نوع موشک را نیز دارد.

بر خلاف سامانه های دیگر که رادار تنها یک سخت افزار واحد است، رادار تاد از چندین جزء تشکیل شده. علاوه بر آنتن، بخش های تجهیزات الکترونیکی، تجهیزات خنک کننده، تجهیزات تامین قدرت و بخش کنترل اپراتور در هنگام عملیات رادار را پشتیبانی می کنند.

AN/TPY دارای دو حالت جست و جو است: حالت Forward-Based و حالت Terminal-Based

در حالت Forward-Based رادار در نزدیکی مرزهای کشور هدف قرار می گیرد تا در صورت شلیک موشک در مراحل اولیه پرواز آن را شناسایی و هدفش را پیش بینی کنند و همچنین اطلاعات کسب شده را برای اخذ تصمیمات بعدی به رده های بالای فرماندهی منقل کنند. در این حالت رادار کاملا خارج از سامانه تاد است و تنها نقش کشف هدف و جمع آوری اطلاعات را برای تمامی اجزاء سپر موشکی دارد.

در حالت Terminal-Based این رادار نقش کشف، ردگیری و ارسال اطلاعات مسیر به رهگیر شلیک شده را دارد. در این حالت که رادار بیشترین برد خود را نیز دارد رادار وظیفه پشتیبانی و کنترل آتش برای واحد آتش بار را بر عهده خواهد داشت و پس از شلیک موشک، اطلاعات مربوط به هدف را لحظه به لحظه تا زمان فعال شدن جست و جو گر به موشک مخابره می کند.

۲-مرکز مديریت نبرد وفرماندهی سامانه موشکی تاد

به منظور انجام وظیفه ی ایجاد سپر لایه لایه ی موشکی، سامانه موشكي تاد علاوه بر توان مدیریت و فرماندهی نیرو ها، می بایست توانایی به اشتراک گذاشتن اطلاعت با نیروهای سایر متحدان و همچنین با سامانه هاییکه ارتفاع بالاتر و پایین تر از تاد را پوشش می دهند (PAC-3 و Aegis) را داشته باشد. به این منظور به یک مرکز مديریت نبرد/فرماندهی، کنترل، ارتباطات و اطلاعات (BM/C3I) در هر واحد آتشبار نیاز است.

مرکز مديریت نبرد، کنترل، ارتباطات و اطلاعات از سه بخش اصلی تشکیل شده است. پایگاه عملیات تاکتیکی، پایگاه کنترل پرتاب و گروه پشتیانی سامانه که با قرار گرفتن در کنار هم و با آرایش های مختلف عملکرد های متفاوتی را در سامانه ارائه می دهند.

پایگاه عملیات تاکتیکی ماژول عملی و اعمال دستورات برای BM/C3I است. این پایگاه با استفاده از شبکه محلی (LAN) که از فیبر نوری دوگانه به عنوان رابط استفاده می کند، با پایگاه کنترل پرتاب در ارتباط است.

پایگاه کنترل پرتاب به عنوان یک عنصر ارتباطی چند منظوره استفاده می شود و وظیفه ی آن برقراری ارتباط با تمامی اجزاء سامانه و همچنین با نیرو های متحد و سایر سامانه های دفاعی است. این مرکز دارای زیرسیستم پردازش ارتباطات، کابل های رابط فیبر نوری و مجموعه ی گسترده ی ارتباطی است که برای ارتباط با اجزاء داخل و خارج از سامانه مورد نیاز است.

هر دوی این مراکز در پناهگاهی نصب شده بر روی یک دستگاه خودروی M1113 Heavy HMMWV هستند که مجهز به تجهیزات حفاظت در برابر عوامل شیمیایی، میکروبی و هسته و ژنراتور کششی ۱۵ کیلوواتی جهت تامین نیروی مورد نیازشان هستند.

گروه پشتیبانی سامانه نیز یک کامیون تاکتیکی M-1078 است که دارای تجهیزات پشتیبانی از اجزاء و سربازان این مراکز است.

این سه جزء، اساس BM/C3I را تشکیل می دهند و به مجموع آن ها مجموعه ی پایگاه های تاکتیکی (TSG) گفته می شود. هر BM/C3I می تواند بر اساس نوع ماموریت یک یا دو TSG داشته باشد و هر یک از اجزاء TSG می توانند نقش متفاوتی داشته باشند. هر آتش بار تاد معمولا ۲ TSG دارد.

۳-پرتابگر سامانه موشکی تاد

پرتابگر تاد، یک دستگاه خودروی اصلاح شده M1075 PLS (سیستم بارگذاری پالت بندی شده) است که سکوی نگه دارنده ی موشک، بخش قطعات الکترونیکی، ژنراتور و یک بسته ی باتری قابل شارژ بر روی آن قرار دارد.
هر خودروی پرتابگر ۸ موشک را حمل می کند و می تواند در کمتر از ۳۰ دقیقه آماده ی پرتاب شود. بارگذاری مجدد نیز در کمتر از ۳۰ دقیقه انجام می شود. این خودرو را می توان توسط کشتی های باری، واگن های باری و همچنین هواگرد های ترابری به اندازه ی C-17 یا بزرگتر جا به جا کرد. هر آتش بار تاد معمولا ۶ پرتابگر دارد.

۴-موشک رهگیر سامانه موشکی تاد

موشک رهگیر تاد ۶.۱۷ متر طول، ۳۷ سانتی متر قطر، ۹۰۰ کیلوگرم وزن و ۲۰۰ کیلومتر برد دارد و ساختار کلی آن شامل پیشران، موتور جداکننده و کلاهک جنگی انرژی جنبشی است. پیشران رهگیر موتور راکت سوخت جامد تک مرحله ای مجهز به نازل کنترل رانش است که سرعت موشک را به ۸٫۲۴ ماخ می‌رساند. در بخش میان مرحله، موتور جدا کننده قرار دارد که به جدایی کلاهک جنگی و بوستر کمک می‌کند. کلاهک جنگی مجهز به سیستم کنترل وضعیت و انحراف است که در مرحله ی نهایی وظیفه هدایت کلاهک به سمت نقطه برخورد را بر عهده دارد.

نوک این کلاهک توسط یک محافظ دو لایه ی تاشو پوشانده شده است. در مرحله ی نهایی و قبل از فعال شدن جست و جوگر، دو کیسه که در درون این لایه محافظ نصب شده اند متراكم شده و باعث جدا شدن آن در این مرحله می شوند. جست و جوگر فروسرخ از نوع آرایه ی صفحه کانونی است که در بازه امواج فروسرخ با طول موج ۳ تا ۵ میکرون عمل می کند.

عضويت در خبرنامه پاسينيک کانال تلگرام پاسينيک

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

برداشت و استفاده غيرتجاري از مطالب اين وب‌سايت، با ذکر منبع آزاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا