عمومی

دانستنیهای سفر به تایلند

نکاتی مهم برای کسانی که قصد سفر به تایلند را دارند

کشور تایلند یک کشور گردشگرپذیر است. از سواحل و جنگل‌ها تا مراکز خرید و کلوب های شبانه، همه و همه به جذب گردشگر در این کشور کمک می‌کند. در اینجا می‌خواهیم نکات مهمی را که برای سفر به تایلند باید بدانید را برای شما بیان کنیم

۱- برای مدت پرواز سفر به تایلند برنامه داشته باشید

پرواز بانکوک بین ۶٫۵ الی ۷ ساعت طول میکشد. با فرض بر اینکه شما از ۴ ساعت قبل هم توی فرودگاه حاضر بوده اید و پرواز هم کمی تاخیر داشته و توی فرودگاه بانکوک هم معطلی دارید، میتوان گفت حدود ۱۵ الی ۲۴ ساعت طول میکشد تا شما از منزل خودتان در ایران، برسید داخل اطاق هتل در بانکوک.

اگر قصد رفتن به پاتایا یا پوکت را هم داشته باشید، کمی بیشتر طول خواهد کشید(فاصله ۱۸۰ کیلومتری پاتایا تا بانکوک را لحاظ کنید و یا پرواز داخلی از بانکوک به پوکت با حدود ۴ ساعت معطلی و مدت پرواز) بنابراین برای این مدت خسته کننده آمادگی لازم از نظر جسمی داشته باشید. کمی خوردنی، تنقلات یا مجله مورد علاقه تان را همراه داشته باشید و خلاصه برای این مدت خصوصا مدت پرواز برنامه داشته باشید.

۲- اظهارنامه ورود به تایلند را درست و دقیق پر کنید

در طول پرواز کارتی به شما میدهند که باید آن را پر کنید. این اظهارنامه شامل اطلاعاتی هست که دولت تایلند از شما میپرسد و مطالبی مانند نام و شماره پرواز و نوع مسافرت و مبلغ ارزی را که همراتان هست، باید اظهار کرده و داخل کارت بنویسید.

توجه: در پر کردن این کارت دقت لازم را داشته باشید و اگر زبان بلد نیستید، از مهمانداران هواپیما کمک بگیرید. این کارت حتما موقع ورود شما به بانکوک توسط مامور پاسپورت چک میشود و اطلاعات اگر نادرست باشد همانجا شما را مجبور به تصحیح اطلاعات میکنند. البته در موارد خاص، نگفتن حقیقت میتواند باعث دیپورت شما از کشور تایلند بشود، بویژه مواردی مانند اظهار نکردن مقدار صحیح وجه نقدی که همراه دارید.

بخاطر داشته باشید که این اظهار نامه در بسیاری از کشورهای دنیا رایج است.

۳- در فرودگاه بانکوک پول تبدیل نکنید

مبلغ تبدیل در فرودگاه کمتر از داخل شهر هست و شما ضرر میکنید. البته این نکته در مورد اکثر مسافرتها صدق میکند. اگر قصد خرید در فرودگاه را داشته باشید مجبورید همانجا ارزتان را تبدیل کنید. اگر چنین قصدی دارید فقط به همان اندازه خریدتان، پولتان را تبدیل کنید. در تایلند به ازاء هر ۱۰۰ دلار حدود ۳۰۰۰ بات تایلند میگیرید در فصول مختلف سال این مبلغ از ۲۹۵۰ تا ۳۲۰۰ بات متغیر هست. داخل شهر معمولا نرخ تبدیل ۳۱۵۰ هست.

۴- در سفر به تایلند اصلا و ابدا از سیم کارت ایران در تایلند استفاده نکنید

هزینه سرسام آوری دارد. تور لیدر شما حتما به شما سیم کارت میدهد که معمولا به اندازه ۵ تماس داخلی شارژ اولیه دارند. اما برای تماس بیشتر باید آن را شارژ کنید. شارژ سیم کارت در تمام سوپرمارکتها موجود است. برای تماس با ایران باید ۰۰۴۹۸ را قبل از شماره خودتان بگیرید. مثلا برای تماس با موبایل ۰۹۱۲۲۳۵۰۰۰۰ باید شماره ۰۰۴۹۸۹۱۲۲۳۵۰۰۰۰ را بگیرید.

۵- خرید هر چیزی را به داخل شهر موکول کنید

اگر قصد خرید از فری شاپ فرودگاه را دارید، باید بدانید که اجناس مارک را با پاسپورت به شما میفروشند. توصیه ما به شما اینست که خرید هر چیزی را به داخل شهر موکول کنید. فروشگاههای بسیار خوبی در شهر وجود دارند و اصلا نگران هیچ چیز نباشید.

۶- سوپرمارکت ها همه جا در دسترس اند

در تمام شهرهای تایلند (بانکوک، پاتایا، پوکت، سامویی و غیره) هر کجای شهر که باشید حداکثر ۵۰۰ متر با سوپرمارکت آمریکایی هفت یازده seven eleven فاصله دارید. یعنی در تمام خیابانها، بازارها، حتی لابی بعضی از هتل ها و خلاصه در همه جا از این نوع سوپرمارکت که همه مثل هم هستند به وفور یافت میشود. پس نگران خرید روزانه نباشید. در این فروشگاه ها تقریبا هر چیزی که یک توریست بصورت روزانه لازم دارد، یافت میشود از جمله خوردنی و نوشیدنی و لوازم بهداشتی و غیره. مشابه این فروشگاه، فروشگاه دیگری هم هست به نام family mart که به وفور قابل دسترس است.

۷- در سفر به تایلند نگران غذا خوردن نباشید، حتی رستوران ایرانی هم هست

در تمام خیابانهای مهم و توریستی تعداد زیادی رستوران مثل mcdonalds یا kfc وجود داره که آمریکایی هست و با سلیقه غذایی ما ایرانی ها جور در می آید. پس نگران غذا خوردن هم نباشید. ضمن اینکه در بانکوک و پاتایا تعداد زیادی رستوران ایرانی هم هست.

لازم به ذکر است که غذاهای تایلندی را ما ایرانی ها به سختی می پسندیم و ادویه های تایلندی به نحوی است که از نظر برخی ایرانیان تند و بدبو هست اما برای تجربه هم که شده از غذاهای تایلندی حتما امتحان کنید. در هر حال لازم نیست با خودتان غذا ببرید مگر اینکه واقعا نتوانید ساندویچ آمریکایی یا مرغ سوخاری و پیتزا و همبرگر معمولی بخورید.

۸- در شهر بانکوک هم تاکسی هست هم توک توک یا سه چرخه موتوری

برای جابجا شدن حتما با راننده قیمت را ببندید و بعد سوار شوید چون اکثرا راننده ها زبان بلد نیستند و بعد از اینکه شما را به مقصد رساندند دردسر درست میکنند. اما اگر از قبل کرایه معلوم شده باشد، مشکلی نیست.

در بانکوک برای توک توک ها معمولا ۵۰ تا ۱۰۰ بات و برای تاکسی ها ۱۰۰ الی ۱۵۰ بات جهت دربست برای یک مسیر داخلی کافیست. در پوکت کرایه تاکسی خیلی گرانتر و معمولا دو تا سه برابر بانکوک تاست.

در پاتایا سیستم متفاوتی وجود دارد. به علت هوای همیشه گرم و شرجی، یک سری وانت هست که مثل اتوبوس واحد در کل شهر گردش میکنند و هر جا سوارشوید و هر جا پیاده شوید، ۲۰ بات به ازای هر نفر باید بپردازید. یادتان باشد که برای پیاده شدن باید زنگ بزنید.

۹- با احتیاط موتورسیکلت اجاره کنید

در پاتایا و پوکت میتوانید موتورسیکلت اجاره کنید اما توصیه ما اینست که اگر مهارت ندارید، این کار را نکنید، به چند دلیل:

اول اینکه شما هنگام اجاره موتور فرمی را امضا می کنید که به زبان انگلیسی هست و در آن نوشته شده که اگر خسارتی به موتور وارد شد، معادل پول یک موتورسیکلت نو به عنوان جریمه باید پرداخت کنید. یعنی اگر شما کوچکترین آسیبی به موتور بزنید باید پول هنگفتی بابت خسارت بدهید و بدانید که پلیس این پول را از شما خواهد گرفت حتی به قیمت اینکه شما را زندانی کنند، چون قرارداد امضا کرده اید.

دومین دلیل اینکه سیستم رانندگی تایلند برعکس ایران هست و ذهن ایرانیان به آن عادت ندارد. یعنی اگر خسارتی هم به موتور نزنید پلیس به هر بهانه ای شما را متوقف میکند و بی جهت جریمه میشوید و باید هم پرداخت کنید. این مساله در تایلند در حد یک فاجعه اتفاق می افتد. دوستانی که تجربه ترکیه یا گرجستان را هم دارند، این مطلب را بخوبی درک میکنند. پلیس از جریمه کردن بی دلیل توریست ها و رشوه گرفتن لذت و درآمد خوبی کسب میکند. کاری هم از کسی ساخته نیست.

 تمام موارد بالا در مورد جت اسکی و اتومبیل هم صدق می کند

۱۰- در سفر به تایلند فیلم بگیرید

اگر با توجه به موارد بالا باز هم قصد اجاره موتور یا جت اسکی داشتید، حتما از صاحب وسیله نقلیه بخواهید که کنار وسیله خود بایستد و شما هم کنار او باشید و به دوستتان بگویید با دقت از کل قسمتهای موتور طوری که شما و صاحب وسیله هم در فیلم باشید با موبایل فیلم برداری کند. به این صورت اگر مشکلی پیش بیاید شما فیلم دارید و در مواقع لازم میتوانید به آن استناد کنید. بخاطر داشته باشید که اجاره یک موتورسیکلت ۲۵۰ سی سی برای چهار روز حدود ۷۰۰ الی ۱۰۰۰ بات است.

۱۱- با کسی درگیر نشوید زیرا بازنده خواهید بود

سعی کنید مشکلی پیش نیاید که مجبور باشید با کسی درگیر شوید. به طور مثال با دختران تایلندی یا توریست های دیگر یا سکیوریتی دیسکوها و موارد مشابه. در هنگام درگیری، تایلندی ها به سرعت با پلیس تماس میگیرند و پلیس هم معمولا حق را به آنها میدهد. اینکه چرا اینگونه برخورد میشود معلوم نیست ولی بدانید که هنگامی که پای پلیس وسط باشد، معمولا طرف ایرانی بازنده معرکه است. پس سر هیچ مسئله ای با کسی درگیر نشوید.

۱۲- چمدانتان را وزن کنید

هنگام برگشت حتما چمدان شما وزن میشود و اگر اضافه بار داشته باشید همانجا مجبورتان می کنند که چمدان را سبک کرده و اضافه بار را به چمدان دیگری منتقل کنید و البته جریمه وزنی آن را هم پرداخت کنید. وزن هر چمدان حداکثر ۳۰ کیلو میتواند باشد. در لابی هتل ها معمولا ترازو هست، پس حتما وزن بار خود را چک کنید.

۱۳- میتوانید از قانون taxfree استفاده کنید

در فروشگاه های معتبر در بسیاری از کشورهای جهان قانون taxfree اجرا میشود یعنی اگر به طور مثال شما به فروشگاه zara در پاساژ central world میروید و یک پالتو میخرید، اگر پاسپورتتان را همراه داشته باشید، می توانید به فروشنده بگوید رسید taxfree میخواهید و پاسپورت خود را به وی بدهید. فروشنده موظف است یک فاکتور فروش به شما بدهد که شماره پاسپورت شما در آن ذکر شده است.

اگر شما چند خرید دیگر هم از چند فروشگاه مارک دیگر داشته باشید، میتوانید همه فاکتورها را جمع کنید و هنگام برگشت در فرودگاه بانکوک با ارئه آنها به باجه مخصوص، همه مالیات هایی را که روی فاکتورهای آنها پرداخته اید، پس بگیرید.

۱۴- خریدهای عالی برای زنان و کودکان

برای خرید در کشور تایلند این نکته را در نظر بگیرید که برای خانم ها و بچه ها خریدهای خوبی میشود انجام داد اما برای آقایان کمتر میتوان لباس مناسب یا چیزهای دیگر خرید. غیر از لباس و صنایع دستی بقیه اجناس مانند لوازم الکترونیکی مانند موبایل و لپ تاپ یا لوازم بهداشتی و آرایشی از ایران گرانتر هستند و فاقد گارانتی معتبر در ایران میباشند. ضمن اینکه لازم است بدانید اکثر برندهای معتبر دنیا در بانکوک شعبه دارند و اگر مارک خاصی مثلا از لوازم آرایشی مد نظر شما باشد، حتما آن را پیدا میکنید.

۱۵- در سفر به تایلند  فرصت چشیدن خوراکی های خاص را از خود دریغ نکنید

میوه های استوایی و غذاهای دریایی خاص مثل لابستر و انواع خرچنگ و صدف هر جایی پیدا نمیشود. پس در این فرصت چند روزه حتما میوه ها و غذاهای تایلندی را استفاده کنید و لذت ببرید. برای خرید انواع تازه ی آن هم نگران نباشید. همه جا و به وفور در دسترس قرار دارد.

۱۶- تا می توانید عکس بگیرید

حتما یک دوربین خوب با مموری زیاد همراهتان ببرید. بخصوص جزیره پوکت مناظری دارد که به ندرت در کشورهای دیگر پیدا می شود.

۱۷- برای تورهای یک روزه به تورلیدر خودتان اعتماد کنید

اگر خودتان قصد کنید تورهای یک روزه را تنهایی انجام بدهید معولا هزینه بیشتری پرداخت می کنید و دچار سردرگمی زیادی می شوید. پس برنامه خودتان را با تورلیدرتان هماهنگ کنید، بویژه در بانکوک و پوکت. بانکوک به علت بزرگی و شلوغی شهر و پوکت به علت دور بودن مناطق دیدنی از شهر.

۱۸- لباس مناسب هر جا را بدانید

برای تورهای یکروزه وسایل زیادی به همراه نبرید. اگر برنامه تور بازدید گروهی از مکانی بود، حتما با لباس مناسب و رسمی و کفش تشریف ببرید و اگر تور یک روزه تفریحی بود حتما با لباس راحت و دمپایی بروید. به طور مثال برای رفتن به جزیره جیمز باند در پوکت یا رفتن به شهربازی در بانکوک اصلا نیازی به لباس رسمی نیست و بسیار معمول است که با شلوارک و دمپایی بروید. اما تور شام در کشتی در بانکوک یا آکواریوم و معبد را حتما با لباس رسمی بروید. کلوب های شبانه معروف نیز معمولا با لباس رسمی پذیرای شما هستند و با لباس غیر رسمی از شما پذیرایی نخواهند کرد.

۱۹- انرژی خود را تقسیم کنید

حتما مواظب خواب خود باشید تا در بهترین حالت از مسافرت خود لذت ببرید. کم خوابی باعث می شود در طول روز از تورهای خود لذت نبرید. ضمن اینکه همیشه هوای بیرون گرم و شرجی و هوای داخل اطاق سرد است و معمولا توریست ها در اثر این نوسانات دمایی هتل و بیرون دچار سرماخوردگی شده و گرفتار تب و لرز میشوند. پس مواظب سرماخوردگی باشید و اگر داروی خاصی مصرف میکنید به همراه خود ببرید. همراه داشتن قرص مسکن و پماد ضد عرق سوز شدن و کرم ضد آفتاب ضروری است و اگر عینک دارید حتما یک عینک رزرو هم همراه داشته باشید.

قبل از سفر به تایلند این مطلب را نیز بخوانید 

عضويت در خبرنامه پاسينيک کانال تلگرام پاسينيک

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

برداشت و استفاده غيرتجاري از مطالب اين وب‌سايت، با ذکر منبع آزاد است.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا