عمومی

خواص لوبیا ی سویا

خواص لوبیا ی سویا برای سلامتی


خواص لوبیا ی سویا و نقش آن در بهبود سلامتی را در این مطلب از زبان دکتر حمید رضا فرشچی پزشک متخصص تغذیه و متابولیسم مطالعه بفرمایید.

لوبیای سویا حاوی مواد مغذی ضروری از جمله پروتئین، فیبر، چربی های غیراشباع و طیف وسیعی از ویتامین ها (ویتامین های B6، E، K و فولات) و مواد معدنی (کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، مس و پتاسیم) است.

پروتئین سویا حاوی اسیدهای آمینه ضروری بوده و از این نظر مشابه پروتئین حیوانی است. همچنین سویا منبع غنی ایزوفلاون است. ایزوفلاون ها گروهی از استروژن های گیاهی هستند و ساختمان مشابه با هورمون استروژن (استرادیول) انسانی دارند.

قدرت ایزوفلاون ها ۱۰ هزار مرتبه از استرادیول ضعیف تر است. ایزوفلاون ها دارای خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد انعقاد خون هستند. درنتیجه به حفظ انعطاف پذیری عروق خونی کمک کرده و از بروز سرطان پیشگیری می کنند.

اگزالات و فیتات موجود در لوبیای سویا می تواند در جذب مواد معدنی مانند آهن، روی و کلسیم اختلال ایجاد کند. با این حال، در یک رژیم غذایی مخلوط، مواد معدنی معمولاً به خوبی از غذاهای حاوی سویا جذب می شوند.

خواص لوبیا ی سویا و بیماری قلبی

افزایش کلسترول بد (LDL) احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب (CHD) را افزایش می دهد. سویا نه تنها حاوی اسید چرب اشباع کمی است بلکه تولید کلسترول را در کبد کاهش می دهد. مصرف سویا همراه با کاهش دریافت چربی های اشباع به کاهش LDL کمک می کند.به طوریکه مصرف ۲۵-۱۵ گرم پروتئین سویا در روز سبب کاهش LDL به میزان ۱۰ درصد می شود. مصرف پروتئین سویا همراه با سایر غذاهای گیاهی مانند آجیل، جو و جو دوسر که غنی از بتا- گلوکان (نوعی فیبر محلول) هستند ۲۴-۱۲ درصد کلسترول را کاهش می دهد.

خواص لوبیا ی سویا و علائم یائسگی

کاهش تولید استروژن سبب بروز گرفتگی در دوران یائسگی می شود. درمان جایگزینی هورمون موثرترین روش برای بهبود علائم یائسگی است. با این حال، مطالعات نشان داده اند مصرف روزانه ۸۰-۵۰ میلی گرم ایزوفلاون سویا به مدت ۱۲-۸ هفته سبب کاهش دفعات و شدت گرگرفتگی تا ۲۵ درصد می شود. میزان ایزوفلاون موجود در هر لیوان شیر سویا و هر ۲۸ گرم آجیل سویا به ترتیب ۸/۲۴-۵/۱۶ و ۸/۳۵ میلی گرم است.

خواص لوبیا ی سویا و سرطان

در کشورهایی که مصرف سویا بالا است میزان بروز برخی سرطان ها مانند سرطان سینه و سرطان پروستات کمتر است.

سویا و سلامت استخوان

در کسانی که به طور مرتب سویا مصرف می کنند تراکم استخوان بیشتر و میزان شکستگی استخوان کمتر است.

تناقضات در مورد خواص لوبیا ی سویا

نشانه های مربوط به اثرات مضر ناشی از مصرف ایزوفلاون تنها در محیط آزمایشگاه و در مطالعات حیوانی که دوز بالای ایزوفلاون استفاده شده، مشاهده می شود. این اثرات در انسان مشاهده نشده است.

۱-استروژن های گیاهی و سلامت مردان

مطالعات مختلف نشان داده اند که مصرف غذاهای حاوی سویا توسط مردان سبب افزایش استروژن، کاهش تستوسترون و اختلال در تعادل هورمونی نمی شود. همچنین مصرف سویا تاثیر مخربی بر توان باروری مردان ندارد.

۲-استروژن های گیاهی و عملکرد تیروئید

آخرین بررسی ها نشان می دهد مصرف مواد غذایی حاوی سویا در افراد سالم با عملکرد طبیعی غده تیروئید اثرات مخربی به دنبال ندارد. افراد مبتلا به کم کاری تیروئید نیز می توانند به مصرف سویا ادامه دهند اما باید میزان هورمون های تیروئید خود را به طور منظم اندازه گیری نمایند. زیرا ایزوفلاون های سویا می توانند با جذب داروی تجویز شده در این بیماران تداخل داشته باشد.

منبع: www.novindiet.com

بازنشر: دانستنیهای پزشکی جالب پاسینیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا