عمومی

علائم نگران کننده بیماریها که نباید نادیده گرفته شوند

هیچوقت علائم نگران کننده بیماریها را نادیده نگیرید

علائم نگران کننده بیماریها را هرگز کم اهمیت فرض نکنید چرا که گاهی اوقات برایمان مشكلات ساده فیزیكی و یا ذهنی پیش می آید كه اهمیتی به آنها نمی دهیم و به سادگی از كنارشان می گذریم اما ممكن است موضوع فراتر از آنی باشد كه فكر می كنیم. دندان درد، كلفت شدن یا تیرگی پوست، جویدن یخ، كابوس دیدن و مواردی از این دست چه حسی را در شما ایجاد می كند؟ به احتمال زیاد هر چه هست حس ترس یا نگرانی نیست چون همه آنها مسائل پیش پا افتاده و روزمره ای هستند كه هر لحظه ممكن است رخ دهند اما اگر بگوییم بعضی از آنها نشانه یك مشكل جدی هستند چه می كنید؟!

گاهی علائم ساده بیانگر یك مشكل بزرگ هستند. اگرچه قصد ما به هیچ وجه نگران كردن شما نیست و این موارد همیشه به مشكلات بزرگتر ختم نمی شوند اما از قدیم گفته اند احتیاط شرط عقل است؛ بنابراین اگر دچار این علائم نگران کننده بیماریها شدید به همین راحتی از كنارشان نگذرید.

۱- دیدن توهم های عجیب
احتمال نابینایی

اگر نیمه های شب از خواب پریدید و دیدید مهره های شطرنج دوروبرتان پراكنده اند، ممكن است تصور كنید دارید یك كابوس وحشتناك می بینید اما نه صبر كنید؛ این وضعیت می تواند نشانه یك مشكل حاد و جدی تر باشد. وقتی فردی چیزهای عجیب و غریب می بیند، ممكن است او در حال از دست دادن بینایی اش باشد.

مهین، ۸۵ ساله شش سال پیش تا مرز نابینایی پیش رفت. او یك بار نیمه های شب از خواب بیدار شد و دید از سقف مهره های شطرنج به زمین می ریزند و عروسكی زیبا میان زمین و هوا معلق است. بدتر از همه چند مرد با صورت های تجزیه شده دید كه حتی بعضی از آنها روی تخت تجزیه نشسته بودند. او می گوید: “از این كابوس بسیار وحشت كردم و فوراً پیش پزشك رفتم. او گفت بهتر است آزمایش زوال عقل دهم.” اما مهین مشكل ذهنی نداشت. او به سندروم “چارلزبونت” مبتلا شده بود؛ وضعیتی كه موجب می شود افراد مبتلا به اختلال بینایی گرفتار توهم های پیچیده شوند و حتی در بیداری چیزهای عجیب ببینند. مبتلایان به این سندروم، بیماری های حاد بینایی مانند تخریب شبكیه چشم و آب مروارید دارند. متخصصان می گویند: “دیدن تصاویر موهوم واكنش عادی مغز به فقدان ورودی اطلاعات از دریچه چشم است.” توهم ها معمولاً پس از مدتی محو می شوند و از انجا كه این مشكل درمان دارد، نیازی نیست فرد مبتلا در سكوت عذاب بكشد. به دلیل اقدام فوری، مهین از نابینایی نجات پیدا كرد.

۲- ضخیم شدن پوست كف دست
احتمال سرطان تخمدان

پژوهش ها نشان داده اند كلفتی و سفتی پوست می تواند علامت سرطان تخمدان باشد. محققان می گویند: “هنوز مطمئن نیستیم آیا این وضعیت به دلیل ترشح تركیبات زهردار از تومور است یا واكنش طبیعی سیستم ایمنی بدن علیه آن.” اما پزشكان می دانند این سفت شدگی و التهاب كف دستی زمانی رخ می دهد كه تومور در حالت كاملاً پیشرفته ای قرار دارد. وقتی تومور درمان شود، سفت شدگی پوست نیز برطرف می شود. این وضعیت می تواند هنگام ابتلا به سرطان های دیگر مانند پروستات، شش، سینه و… و همچنین بیماری های خوش خیمی مانند نوعی پسوریازیس یا داءالصدف (یك بیماری پوستی كه منجر به پوسته ریزی و تورم می شود و سلول های پوست در عمق پوست رشد كرده و به آهستگی از سطح پوست بلند می شوند) نیز به وجود آید اما علائم دیگر سرطان تخمدان مانند درد لگنی غالباً بسیار مبهم است و تشخیص بیماری وقتی صورت می گیرد كه خیلی دیر شده است. پژوهشی در سال ۲۰۱۲ نشان داد این بیماری ۹ ماه پس از اینكه فرد به سفت شدگی پوست روی كف دستش مبتلا شد خود را كاملاً نشان می دهد. بنابراین، این نشانه می تواند تشخیص زودهنگام سرطان، به ویژه تخمدان را امكان پذیر كند.

۳- دندان درد هنگام پیاده روی
احتمال بیماری قلبی

دندان درد می كند، پس باید پیش دندانپزشك بروید، البته نه همیشه. پرویز، ۴۵ ساله می گوید: “چند بار به دلیل درد شدید فك و دندان از خواب عمیق بیدار شدم. پس از گذشت مدت كوتاهی بی حسی در دست راستم و فشاری سبك در سینه ام نیز به آن اضافه شد. از آن موقع به بعد موقع پیاده روی هم دندان درد داشتم”. همسرش با هوشمندی او را به بیمارستان تخصصی برد و متخصصان تایید كردند پرویز حمله ای قلبی را از سر گذرانده است. پرویز می گوید:‌ “پس از آن روز دیگر فكم درد نگرفت.” پزشكان معتقدند قلب فاقد رشته های عصبی است كه درد را حس می كنند؛ بنابراین مغز پیام های رشته های عصبی را كه از سوی رشته های دیگر گسیل می شود، تفسیر می كند و احساس درد را از راه نخاع منتقل می كند؛ بنابراین بازو، شانه، گردن، ناحیه بالای شكم، صورت و دندان های فرد دردناك می شوند.

۴- گوش های پر چروك
احتمال بیماری قلبی

نتایج بعضی از پژوهش های اخیر محققان را به این نتیجه رسانده است كه علامت دیگر بیماری های قلبی داشتن خطوط مورب در لاله گوش است. بعضی از متخصصان می گویند:‌ “افراد مسن تر احتمالاً روی لاله گوش شان خطوط بیشتری دارند و ممكن است به دلیل سن بالا بیشتر از دیگران دچار بیماری قلبی شوند؛ بنابراین، این ارتباط ممكن است چندان قوی نباشد اما اگر لاله گوش تان بسیار شیاردار است، آن را به حال خود رها نكنید، چنانچه بالاتر از ۵۰ سال دارید، فشارخون و كلسترول تان را به طور مرتب بررسی كنید.

۵- ابروهای تیره و موهای خاكستری
احتمال دیابت نوع دوم

پژوهش های اخیر نشان داده است مردانی كه موهایشان خاكستری است اما ابروهای تیره دارند،‌ چهار برابر از افرادی كه ابروهایشان نیز مانند موهایشان خاكستری شده است، احتمال دارد به دیابت نوع دو مبتلا شوند. البته درباره این مسئله پزشكان هنوز به یك توضیح و اثبات واقعی نرسیده اند و می گویند شاید ارتباط ژنتیكی تصادفی بین این دو وضعیت وجود داشته باشد.

۶- جویدن یخ
احتمال كمبود آهن

شما هم جزو افرادی هستید كه فكر می كنند جویدن یخ بسیار لذت بخش است؟ شاید اشتباه می كنید چون چند مطالعه اخیر نشان داده اگر به طور مرتب از جویدن یخ لذت می برید، احتمالاً به كمبود آهن مبتلا هستید. دلیل این موضوع را می توان در تورمی دانست كه در اثر كم خونی و به نوبه آن عدم انتقال اكسیژن به وسیله خون در دهان به وجود می آید. یخ یكی از محبوب ترین خوراكی های زنان باردار مبتلا به كمبود آهن است. در مطالعه ای كه سال ۲۰۱۱ درباره كمبود آهن در بدن انجام شد، مورد عجیبی یافت شد؛ یكی از داوطلبان خانم، ۳۷ ساله و بیش از ۲۰ سال مبتلا به كم خونی، روزانه ۳۰ تكه یخ خورده بود.

۷- برآمدگی روی پاشنه پا
احتمال بالا بودن كلسترول خون

ممكن است فكر كنید كه برآمدگی های روی پاشنه پا فقط وقتی می خواهید در تابستان صندل های بندی بپوشید كمی آزاردهنده اند اما پژوهش ها نشان داده اند ذخایر چربی روی تاندول آشیل می تواند علامت بالا بودن میزان كلسترول خون ارثی باشد كه نوعی بیماری ژنتیكی است كه ممكن است باعث شود سطح كلسترول خون از بدو تولد بالا و بیش از دو برابر حالت عادی باشد. بیماری بسیاری از این مبتلایان تا مدت ها تشخیص داده نمی شود زیرا افراد جوان تمایل چندانی به بررسی سطح كلسترول خون شان ندارند و ممكن است در دهه های ۴۰ یا ۵۰ عمرشان و یا حتی جوان تر به بیماری های قلبی عروقی مبتلا شوند و حتی جان خود را نیز از دست بدهند. اگر شما هم برآمدگی روی پاشنه تان دارید و آزمایش ها مشخص كردند به این بیماری مبتلا هستید، اصلاً نگران نشوید چون درمان آن بسیار آسان است.

۸- برداشتن قدم های كوتاه
احتمال زوال عقل

پژوهش های اخیر نشان داده اند آهسته تر از گذشته گام برداشتن می تواند علائم اولیه زوال عقل باشد. دلیل این مسئله دقیقاً مشخص نیست اما بنابر نظر پزشكان، راه رفتن عملی پیچیده است كه بخش های مختلفی از مغز را به كار می گیرد تا هماهنگی لازم برای حركت را به وجود آورد. بنابراین وقتی بخش هایی از مغز در حال تحلیل رفتن است، قرار دادن یك پا مقابل دیگر كمی سخت تر می شود. گام برداشتن لرزان علامت زوال عقل عروقی است كه به دلیل بروز مشكلاتی در خونرسانی به مغز به وجود می آید اما وقتی این بیماری خود را نشان می دهد كه علائم دیگری مانند كاهش حافظه و ارتباط فرد با دیگران به شدت ضعیف می شود.

۹- برنزه شدن اسرار آمیز
احتمال بیماری آدیسون

پوست پژمان، ۲۷ ساله در مدت كمتر از چهار ماه به شدت برنزه شده و روز به روز هم تیره تر می شد. علاوه بر آن، لثه ها، لب ها، ناخن ها و حتی خطوط كف دستش نیز شروع به تیره شدن كرده بودند. پژمان از اینكه پوستش برنزه می شد نگران نبود، به همین دلیل وقتی به دلیل ضعیف پیش پزشك رفت، از تیره شدن پوستش حرفی به میان نیاورد. پزشك هم خستگی او را به حساب كار شیفتی در سوپرماركت گذاشت. ولی وقتی صبح یك روز پسرش نتوانست او را از خواب بیدار كند و همسرش او را به سرعت به بیمارستان رساند، تازه پزشكان متوجه پوست قهوه ای پژمان شدند. پزشك پژمان متوجه شد او به بیماری آدیسون ـ كمبود هورمون های قشر غده فوق كلیوی ـ مبتلا شده است.

این بیماری نوعی اختلال در غده فوق كلیوی است كه تولید كورتیزول و دیگر هورمون ها را كه برای تنظیم فشارخون حیاتی اند، به هم می ریزد. در مورد پژمان این شرایط به پایین ترین حد خود و در واقع آستانه خطر رسیده بود. او به درمان پاسخ مثبت داد و پوستش به وضعیت عادی برگشت. بیماری آدیسون در ۷۰ درصد موارد باعث برنزه شدن پوست می شود زیرا بدن به جبران فقدان كورتیزول به تولید هورمون آدرنوكورتیكوتروپیك می پردازد تا غده فوق كلیوی و سلول های رنگدانه موجود در پوست را تحریك كند.

بازنشر: دانستنی های پزشکی جالب پاسینیک

منبع:پرشین استار

عضويت در خبرنامه پاسينيک کانال تلگرام پاسينيک

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا