عمومی

دره شمخال یکی از جاهای دیدنی استان خراسان رضوی

درباره دره شمخال بیشتر بدانید

دره شمخال در روستای شمخال (در کیلومتر ۷۰ جاده قوچان به باجگیران)که از توابع بخش باجگیران شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی و در نزدیکی کشور ترکمنستان است،واقع شده است . این روستا در دهستان دولتخانه قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۶۴ نفر (۴۴ خانوار) بوده است.طول دره شمخال از نقطه شروع در روستای شمخال تا انتهای دره در روستای درونگر ۴۲ کیلومتر می‌باشد. ارتفاع دیواره دو طرف دره در بلندترین نقاط تا ۲۰۰ متر هم برآورد شده است.

جذابیت های دره شمخال

چشمه های ابتدای دره شمخال در ادامه رودخانه ای را می سازند که شالیزارهای درونگر را سیراب می کند. دره شمخال با دیواره های بلند و عرض کم، طبیعتی بی نظیر دارد.

چشمه سارهای متعدد، آبشارهای زیبا، درختان سر به فلک کشیده، جریان آب زلال، دیواره‌های عظیم و پر صلابت صخره‌ای تنها بخشی از جذابیت‌های دره است. دالان‌ها، حمام‌ها و غارگونه‌ها بسیار‌اند و وصف ناپذیر. خنکای دره، نوای گوشنواز آب و نسیم دل انگیز، روح را می‌نوازد؛ درون را آرام و چشم‌ها را خیره می‌کند. این شکوه، زیبائی و صلابت، فسونگری طبیعت با روح است. باید خود را رها کرد، توهمی در کار نیست، خود حقیقت است.
دره از درون پارک ملی تندوره به پیش می رود و بعد از حدود ۱۲ کیلومتر دو آب سرد شمخال و کمی گرمتر دره دیگری با نام دره دُر بادام به هم می‌رسند. از اینجا به بعد دره کمی باز می‌شود و رود دورنگر شکل می‌گیرد.

حمامهای دره شمخال

دره از درون پارک ملی تندوره به پیش می رود و بعد از حدود ۱۲ کیلومتر دو آب سرد شمخال و کمی گرمتر دره دیگری با نام دره دُر بادام به هم می رسند. از اینجا به بعد دره کمی باز می شود و رود دورنگر شکل می گیرد. رود درونگر با حجم آب زیاد به سمت روستای محمدتقی بیگ و شهرستان درگز سرازیر می شود. شش، هفت ساعت گذشته است. خسته اید اما مبهوت همه آن زیبایی هایی که پشت سر جا گذاشته اید. دره پایان می یابد و به ناگاه دشتی وسیع را نظاره گر خواهید بود. اینک همان آب که تا لحظاتی پیش، پاهایت را نوازش می داد باید باغهای میوه، یونجه زارها و شالیزارها را سیراب کند و بر لبان مردمی سخت کوش خنده بکارد. راز استقبال گرم از دره نوردان را باید در این گشاده دستی طبیعت جستجو کرد.

پس از طی حدود ۱۳.۵ کیلومتر به مکانی به نام حمام می رسیم. اینجا تو رفتگی عظیمی در دل دره به وجود آمده و رد آب در بالای آن دیده می شود…چشمه ای پر آب، گوارا و خوش طعم در حمام اول دره شمخال می جوشد.در ۹کیلومتری حمام اول، حمام دوم قرار گرفته است. حمام دوم آبشاری زیبا دارد

پوشش گیاهی: گردو، انجیر، زردآلو، چنار، بید، سپیدار، تمشک، موسیر، آنوخ (کاکوتی)، چریش، هفشان، گون، ریخوک، زرشک، گژی (زالزالک) و سدها گیاه وحشی و دارویی دیگر.

گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو

 

عضويت در خبرنامه پاسينيک کانال تلگرام پاسينيک

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا