عمومی

کمبود آب در بدن چه علائمی دارد؟

نشانه های کمبود آب در بدن 


دو سوم وزن بدن را آب تشکیل داده و انسان نمی‌تواند بیشتر از چند روز بدون آب زنده بماند. تمام سلول‌ها، اندام‌ها و بافت‌های بدن به آب وابسته هستند. در نتیجه آب نقش مهمی در سلامت کلی بدن دارد. بدون آب، بدن درست کار نمی‌کند. در بعضی مواقع بیشتر افراد نمی‌دانند بدنشان دچار کمبود آب شده است. اگر نشانه های کمبود آب در بدن را بشناسید، می‌توانید میزان مصرف آب را متعادل کنید چراکه حائز اهمیت است آب مورد نیاز بدن را تأمین کنید. برای تأمین آب مورد نیاز بدن، مایعات بنوشید و مواد غذایی سرشار از آب مصرف کنید. در ادامه به ۱۰ نشانه کمبود آب در بدن اشاره کرده‌ایم:


۱- سردرد و سردرگمی


سردرد و سردرگمی از نشانه‌های احتمالی کمبود آب در بدن هستند. اگر سطح آب بدن کاهش پیدا کند، میزان مایع اطراف مغز کاهش می‌یابد. این مایع مغز را از ضربه‌های خفیف و حرکت محافظت می‌کند. کاهش آب بدن منجر به بروز سردردهای عادی و میگرنی می‌شود. همچنین کمبود آب جریان اکسیژن و خون به مغز را کاهش می‌دهد.


۲- ضعف در تمرکز


از آنجا که ۹۰ درصد مغز انسان از آب تشکیل شده است، زمانی که بدن دچار کمبود آب شود، مغز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. کمبود آب در مغز بر روی قدرت تصمیم‌گیری، حافظه و روحیه افراد تأثیر می‌گذارد. این موضوع باعث بروز علائمی همچون فراموش‌کاری، عدم تمرکز، عدم تفکر و عدم ارتباط می‌شود.


۳-بوی بدن و خشکی دهان


یکی دیگر از نشانه‌های کمبود آب در بدن، بوی بد دهان است. به دلیل کمبود آب، بدن بزاق کمتری تولید می‌کند. بزاق دهان خواص ضدباکتری دارد. این امر منجر به رشد بیش از اندازه باکتری در دهان و بوی بد می‌شود.


۴- یبوست و مشکلات گوارشی دیگر


آب به روان کردن دستگاه گوارشی کمک کرده و مسیر گوارش را انعطاف‌پذیر و تمیز نگه می‌دارد. این امر به حرکات منظم روده کمک کرده و از بروز یبوست پیشگیری می‌کند.


۵- هوس ناگهانی غذا


اگر به صورت ناگهانی هوس غذا می‌کنید، یک لیوان آب بنوشید. زمانی که آب بدن کاهش یابد، بدن سیگنال‌های اشتباه به مغز ارسال می‌کند که باعث می‌شود فکر کنید گرسنه هستید؛ اما در واقع تشنه هستید.


۶- کاهش ادرار و تغییر رنگ ادرار


اگر هر چند ساعت یک بار به سرویس بهداشتی مراجعه نمی‌کنید، احتمالاً بدنتان دچار کمبود آب است. اگر میزان مناسبی از آب مصرف کنید، به طور مرتب یعنی حدود ۴ الی ۷ بار در روز نیاز به دفع ادرار پیدا می‌کنید. از آنجا که بدن سموم را از طریق ادرار دفع می‌کند، اگر به طور مرتب ادرار خود را دفع نکنید، مشکل‌ساز می‌شود.


۷- خستگی و بی‌حالی


اگر احساس خستگی و خواب‌آلودگی دارید، ممکن است بدنتان دچار کمبود آب شده باشد. کمبود آب در بدن باعث کاهش فشار خون و عدم تأمین اکسیژن کافی برای بخش‌های مختلف بدن مانند مغز می‌شود. کمبود اکسیژن منجر به خواب‌آلودگی، خستگی و احساس کسالت می‌گردد.


۸- درد مفاصل و ماهیچه‌ها


آب برای سلامت مفاصل و غضروف‌ها ضروری است. در واقع ۸۰ درصد مفاصل و غضروف‌ها آب است. زمانی که بدن دچار کمبود آب می‌شود، استخوان‌ها کم‌کم روی هم ساییده می‌شوند و باعث ایجاد درد می‌شوند.


۹- خشکی پوست و لب‌ها


یکی دیگر از نشانه‌های کمبود آب در بدن، خشکی پوست و عدم کشسانی آن است.


۱۰- افزایش ضربان قلب


کمبود آب بر روی ضربان قلب و عملکرد آن تأثیر مستقیم دارد. کمبود آب باعث کاهش حجم پلاسما می‌شود. در نتیجه خون چسبناک‌تر می‌شود. این امر بر روی گردش خون تأثیر گذاشته و ضربان قلب را افزایش می‌دهد.

 

 

عضویت در خبرنامه پاسینیک

کانال تلگرام پاسینیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا