عمومی

قوای نظامی ایران در زمان قاجار

تصاویری از قوای نظامی ایران در زمان قاجار

قوای نظامی ایران در زمان قاجار فاقد معیارهای یک ارتش مدرن بود. قوای نظامی ایران در این دوران متشکل از سواره و پیاده‌نظام‌ ایلی بود. تصاویر ی از قشون نظامی و افراد شهربانی در زمان قاجار را در ادامه خواهید دید.

 

در‌ آغاز‌ قرن نوزدهم، ارتش قاجار تشکیل شده بود از نگهبانان‌ ویژه‌ سلطنتی،‌ سواره‌نظام نامنظم و نیروهای بومی نواحی مختلف که به‌ صورت‌ نیروهای کمکی جمع‌آوری می‌شدند و تحت‌ رهبران‌ قبایل خودشان خدمت می‌کردند.

 

اعضای کميساريای نمره يک (کلانتری يک) ارک تهران

 


سابقه ایجاد تشکیلات نظمیه (شهربانی) در ایران جهت تامین امنیت نیز به دوران قاجار بازمی‌گردد.
با توجه به جنگ‌های طولانی ایران و روس، نیاز به ارتشی کارآمد و متمرکز در ایران احساس می‌شد. امیرکبیر تلاش‌هایی در جهت مدرن کردن ارتش ایران انجام داد ولی این تلاش‌ها نیز حاصلی در بر نداشت.

 

دسته‌ای از قراسوران (پليس راه) در دوره قاجار

 

ناصرالدين شاه قاجار در جريان سفر خود به اروپا “کنت دو مونت فرت” را برای تاسيس اداره پليس از اتريش به ايران آورد. کنت با کمک دستياران خود تعهد داد با ۴۰۰ نفر افراد پلیس و ۶۰ پلیس سواره امنیت تهران را تامین کند. روی تابلوی نخستین شهربانی تهران نوشته شده بود “اداره جليله پليس دارالخلفه و احتسابيه”. بدين ترتيب ایرانیان با واژه پليس آشنا شدند.

 

سه کار‌شناس نیروی انتظامی سوئدی در تهران

 


شاهان قاجار همچنین تصمیم گرفتند چند افسر سوئدی را نیز به استخدام اداره نظمیه درآورند. به این ترتیب سه کار‌شناس نیروی انتظامی سوئدی به نام‌های وستداهل، برگدال و ارفاس به ایران وارد شدند.
گروهی از افسران و سربازان قراسوران (ماموران امنيت راه‌ها) در دوران قاجار

 

میدان توپخانه تهران

ناصرالدین شاه قاجار در حال بازدید از سربازخانه قراولان حاضر در ارک تهران

 

قشون نظامی ایران در زمان قاجار

 

نمایی از حرکت خودروهای جدید زرهی ایران مقابل رضاشاه

 


ارتش مدرن و نوین ایران اما نه در زمان قاجار بلکه بعدها توسط رضاشاه ساخته شد. رضاشاه پس از به قدرت رسیدن به نوسازی ارتش ایران پرداخت.

عضویت در خبرنامه پاسینیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا