عمومی

فواید روزه گرفتن برای بدن

فواید روزه گرفتن که باعث شگفتی شما می شود.

در این مطلب با برخی فواید روزه گرفتن که مورد تائید علم پزشکی است آشنا خواهیم شد.

روزه؛ گذشته از اینکه یک فریضه ی مذهبی است و روزه گرفتن در ماه رمضان از ستون‌های دین اسلام شمرده می‌شود و بر همه مسلمانان بالغ، عاقل و سالم واجب است که در این ماه روزه بگیرند، اما از لحاظ علمی هم روزه گرفتن برای بدن مفید است. شواهد زیادی وجود دارند که ثابت می کنند روزه گرفتن برای بدن مفید است. روزه گیری در سال های اخیر طرفداران بسیار زیادی در میان کمیته های سلامتی پیدا کرده است.

۱- از فواید روزه گرفتن کمک به کاهش وزن است.

روزه گرفتن راهی برای کاهش وزن است و تحقیقات نشان داده اند که روزه گرفتن برای ساعات محدود نسبت به رژیم معمولی، باعث می شود بدن سلول های چربی را بهتر بسوزاند. روزه گرفتن به بدن شما اجازه می دهد که از سلول های چربی به عنوان منبع اصلی تغذیه خود استفاده کند و بسیاری از ورزشکاران برای کاهش سطح چربی بدن از روزه گرفتن استفاده می کنند.

۲-از فواید روزه گرفتن کمک به کاهش حساسیت به انسولین است.

روزه اثرات مثبتی روی حساسیت به انسولین دارد و یک تحقیق نشان داده است که پس از دوره های روزه گرفتن انسولین در پیام دهی به سلول ها برای گرفتن گلوکز از خون بهتر عمل می کند.

۳- از فواید فواید روزه گرفتن افزایش سرعت متابولیسم است.

روزه به دستگاه گوارش شما استراحت می دهد و این کار می تواند متابولیسم را افزایش داده و در نتیجه بدن کالری ها را بهتر می سوزاند. اگر رژیم شما نامناسب باشد ممکن است توانایی شما در هضم غذا و سوزاندن چربی را تحت تاثیر قرار دهد. روزه گرفتن کار دستگاه گوارش را نرمال کرده و در نتیجه فعالیتهای متابولیسمی را بهبود می دهد.

۴- افزایش عمر از دیگر فواید روزه گرفتن است.

باور کنید یا نه هر چه کمتر غذا بخورید عمر طولانی تری خواهید داشت. تحقیقات نشان داده اند طول عمر افراد در فرهنگ های خاص به دلیل رژیمشان بیشتر است. یکی از اولین اثرات افزایش سن کاهش متابولیسم است و هرچه بدن شما جوان تر باشد متابولیسم سریع تر و بهتر است.

۵-بهبود احساس گرسنگی از فواید روزه گرفتن است.

برای احساس گرسنگی باید ۱۲ تا ۲۴ ساعت چیزی نخورید و نباید پس از ۳ یا چهار ساعت چیزی نخوردن احساس گرسنگی به فرد دست بدهد. روزه گرفتن به تنظیم هورمون های بدن کمک می کند تا گرسنگی واقعی را تجربه کند. ثابت شده است که در افراد چاق سیگنال های درستی برای زمان مناسب دست کشیدن از غذا دریافت نمی شود. به روزه به چشم یک دکمه ریست نگاه کنید که با آن بدن خود را تنظیم می کنید و پس از آن گرسنگی واقعی را تجربه خواهید کرد. زمانی که هورمون ها درست کار می کنند شما سریع تر احساس سیری خواهید کرد و از پرخوری جلوگیری می شود.

۶- کمک به بهبود عادات غذایی از فواید روزه گرفتن است.

روزه برای افرادی که دارای عادت پرخوری یا سایر عادات غذایی نادرست هستند بسیار مفید است و به افرادی که به دلیل مشغله و سایر موارد نمی توانند عادات غذایی صحیحی ایجاد کنند کمک می کند.

۷- بهبود فعالیت مغز از فواید روزه گرفتن است.

روزه گرفتن تولید پروتئین فاکتور نورون زایی مشتق شده از مغز (BDNF) را افزایش داده و در نتیجه فعالیت مغز را بهبود می دهد. BDNF باعث می شود سلول های عصبی جدید ایجاد شده و مواد شیمیایی ترشح شوند که سلامت شبکه های عصبی را ارتقا می دهند. این پروتئین همچنین سلول های مغز را در برابر بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون محافظت می کند.

۸-از فواید روزه گرفتن تقویت سیستم ایمنی بدن است.

روزه سیستم ایمنی را با کاهش آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و جلوگیری از ایجاد سلول های سرطانی بهبود می دهد. در طبیعت وقتی حیوانات بیمار می شوند استراحت کرده و غذا نمی خورند و انسان تنها موجودی است که در هنگام بیماری به دنبال غذا می گردد.

۹-از فواید روزه گرفتن بهبود وضعیت روحی و جسمی است.

روزه به بسیاری از افراد کمک می کند هنگام مطالعه، یوگا و مدیتیشن ارتباط بیشتری با زندگی احساس کنند. هنگامی که غذا در دستگاه گوارش وجود ندارد فضا برای انرژی در بدن بیشتر می شود چون دستگاه گوارش یکی از پر مصرف ترین بخش های بدن است. روزه گرفتن باعث می شود حال روحی و جسمی شما بهبود یابد و با بدنی سبک و ذهنی خالی توجه به داشته ها و شکر گذاری بیشتر می شود.

۱۰- پوستی صاف و عاری از جوش از فواید روزه گرفتن است.

روزه به صاف شدن پوست کمک می کند چون بدن درگیر هضم غذا نیست و می تواند به از بین بردن سموم و تنظیم فعالیت قسمت های مختلف بدن مانند کبد و کلیه بپردازد.
عضویت در خبرنامه پاسینیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا