عمومی

عرقیات گیاهی وخواص آنها

خواص انواع عرقیات گیاهی برای خنکی در فصل گرما

در گرمای تابستان همه ما به دنبال انواع نوشیدنی هستیم تا کمی سرحال بیاییم و خنک شویم؛ شربت های پرتقال، توت فرنگی،‏ آلبالو و … انتخاب های خوبی هستند اما گاهی اوقات بدلیل شیرینی زیاد شما را باز هم تشنه تر می کند. بنابراین همینجا به شما توصیه می کنیم که به جای خریدهای مکرر شربت های رنگارنگ، گاهی هم سراغ عرقیات گیاهی بروید. آنها را با آب ترکیب کنید و شربت های مقوی و سالم تری ‏بخورید. ضمن اینکه بعضی از این نوشیدنی ها به تعادل دمای بدن شما کمک می کند و با کمک آن ها راحت تر می توانید فصل گرما را سپری کنید. البته از خواص دارویی آن ها هم غافل نشوید.

گلاب یکی از بهترین عرقیات گیاهی

همه ما برای تهیه دسرهای سنتی ایرانی حتما یک شیشه گلاب در خانه داریم. شاید هنگام خرید گلاب از عطاری ها با اصطلاح “دو آتیشه” روبه رو شوید. این اصطلاح در مورد سایر عرقیات گیاهی هم به کار می رود و به این معناست که گیاه هنگام عصاره گیری دوباره جوشانده شده، آب کمتر و غلظت بیشتر دارد. بطورکلی گلاب و سایر عرقیات دو آتشه قیمت بیشتری دارند. در مورد خواص گلاب باید بگوییم که برای قلب و اعصاب مفید است و به کاهش درد چشم کمک می کند. ضمن اینکه برای تمیز کردن پوستتان هم می توانید از آن استفاده کنید. گلاب از گل محمدی به دست می آید و برخی از افراد به عنوان خوشبو کننده هم از آن استفاده می کنند.

آویشن انتخاب بعدی از عرقیات گیاهی

آویشن گیاه خوش بویی است که عرق آن طبیعت گرمی دارد. اگر بعد از هر غذا یک استکان از آن را بنوشید از دردهای مفصلی ‏در امان می مانید. عرق آویشن اشتها آور بوده ‏و ضد نفخ است و سبب ضد عفونی شدن مجاری تنفسی می شود. این را هم بدانید که کمی تلخ و گس است.

زیره پیشنهاد بعدی عرقیات گیاهی

برخلاف ادویه زیره که ‏خوش عطر و بوست، عرق زیره کمی تلخ و تند است. اما برای افرادی که از چاقی رنج می برند این طعم ناخوشایند اصلا مهم نیست. به هر حال باید بدانید که عرق زیره دشمن چاقی است و ناراحتی های روده را برطرف می کند! چون طبیعت گرم و خشکی دارد برای درمان نفخ شکم و هضم بهتر غذا عرق زیره را فراموش نکنید و بعد ‏از غذا چشم هایتان را ببندید، بینی تان را بگیرید و یک نصف استکان از آن را به معده تان بفرستید.

‏رازیانه مورد بعدی از عرقیات گیاهی

رازیانه گیاه پرخاصیتی است که عرق آن هم شما را از خواص خویش بی نصیب نمی گذارد. بعد هر وعده غذایی یک استکان عرق رازیانه بخورید تا اشتهای شما در وعده غذای بعدی بیشتر شود. عرق رازیانه طبیعت گرم و خشکی دارد. قاعده آور و ادرار آور است و به نابودی سنگ های مثانه و کلیه کمک می کند. قیمت یک لیتر عرق رازیانه حدود ۴۵٠٠ ‏تومان است.

کاسنی دیگر عضو خانواده عرقیات گیاهی

این عضور خانواده عرقیات گیاهی خواص مختلفی دارد. ‏مهم ترین مزیتش که به روزهای گرم سال مربوط می شود این است که حرارت بدن را تسکین می دهد. علاوه بر این، خواص دیگری هم به آن نسبت می دهند. کاسنی تب بر است، کلسترول خون را پایین می آورد و به تقویت پوست کمک می کند. بعضی از عطاری ها به شما توصیه می کنند تا برای رفع گرمازدگی عر‌ق کاسنی و شاهتره را با هم ترکیب کنید و قبل از غذا یک استکان بخورید.

شاتره عضو بعدی خانواده عرقیات گیاهی

اگر خیلی گرمایی هستید و مجبورید ساعت های زیادی از روز ‏در زیر آفتاب کار کنید مصرف عرق شاتره را حتما در برنامه غذایی تان بگنجانید. شاتره خاصیت ضد گرمازدگی دارد، حرارت بدن شما را تعدیل کرده و به رفع نارسایی های کبدی کمک می کند. برای تصفیه شدن خون هم می توانید از این داروی گیاهی کمک بگیرید.

‏خارشتر عضو بد بو و مزه خانواده عرقیات گیاهی

‏شاید در نگاه اول این اسم به نظرتان خنده دار باشد اما خارشتر هم ‏بین عرقیات گیاهی دیده می شود. واقعیت این است که اصلا مزه خوبی ندارد و به شدت بد بو است. افرادی که می خواهند با کمک عرق خارشتر با سنک کلیه و مثانه مبارزه کنند باید ‏طعم و مزه ناخوشایند آن را تحمل کنند. عرق خارشتر ادرار آور است و به تصفیه خون و کبد کمک می کند. گاهی برای رفع تب و لرز هم استفاده می شود.

نعناع یکی از مشهورترین عرقیات گیاهی است

عرق نعنا یکی از مشهورترین عرقیات گیاهی است که شاید مهم ترین خاصیت آن رفع دل پیچه ‏و دل درد است. عرق نعناع طعم ملایمی هم دارد و به همین دلیل مصرف آن بیش ‏از سایرین رایج است. علاوه ‏بر این عرق نعناع اشتها آور ‏است و با داشتن طبیعت گرم ‏و خشک، شما را از نفخ شکم ‏نجات می دهد.

بیدمشک عضو آرامش بخش خانواده عرقیات گیاهی است

‏اگر این روزها دچار نگرانی و مشکلات عصبی شده اید، ناراحت هستید و با قرص آرامبخش به خواب می روید، برای آرامش بیشتر عرق بیدمشک را امتحان کنید چون آرامش بخش و خونساز است و به تقویت قلب و معده کمک می کند. در کنار اینها برای برطرف شدن دردهای عضلانی هم موثر است.

‏بهار نارنج از عرقیات گیاهی خوش خوراک

این هم جزو عرقیات گیاهی خوش خوراک است و با نبات هم خوشمزه می شود. عرق بهارنارنج به تقویت اعصاب شما کمک می کند تا در زندگی آرامش بیشتری داشته باشید. اگر شب ها فکر و خیال به سراغتان می آید و خواب راحتی ندارید عرق بهار نارنج را امتحان کنید. چون در درمان بی خوابی نقش موثری دارد.


 عضویت در خبرنامه پاسینیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا