عمومی

همه چیز درمورد راه اندازی کارخانه شن و ماسه

شن و ماسه از جمله مواد پرکاربرد در صنعت راه‌سازی و ساخت و ساز است که از آن برای مصارف مختلفی استفاده می‌کنند. شن و ماسه به طور طبیعی از رسوب رودخانه‌ها و دریا بدست می‌آید اما با توجه به مصرف بسیار بالای آن در صنایع مختلف، این حجم از مواد استخراج شده کافی نیست و باید نوع مصنوعی آن تولید شود. برای ساخت شن و ماسه به صورت مصنوعی، سنگ‌های بزرگ از دل معادن استخراج شده و جهت کوچک‌ شدن به کارخانجات فرستاده می‌شوند. در داخل کارخانه ها این سنگ‌ها با کمک انواع دستگاه‌ها و تجهیزات تولید شن و ماسه خرد شده و به شن و ماسه تبدیل می‌شوند.

شن و ماسه در واقع از یک جنس هستند اما اندازه ذرات آن‌ها با هم تفاوت دارد. به سنگ‌ریزه‌های کوچک‌تر از ۴٫۷۵ میلی‌متر و درشت تر از ۰٫۰۷۵ میلی‌متر، ماسه و به ذرات کوچک‌تر از ۷۵ میلی‌متر و درشت‌تر از ۴٫۷۵ میلی‌متر، شن گفته می‌شود. شن و ماسه در طبیعت به مرور زمان و به دلیل وزن بادهای سنگین و باران های تند به وجود می‌آیند. سنگ‌ها به دلیل برخورد این باران‌ها و بادها به ذرات کوچک‌تری تبدیل شده و شکل اولیه خود را از دست می‌دهند. در نتیجه خرد شدن سنگ‌ها، شن و ماسه تولید می‌شوند که در سواحل قابل مشاهده هستند.

در خطوط تولید شن و ماسه به سه نوع سنگ شکن اولیه، ثانویه و ثالثیه نیاز خواهید داشت که هر کدام از آن‌ها برای یک مرحله خرد سازی به کار می‌روند. سنگ‌شکن‌های اولیه سنگ‌هایی با اندازه 20 سانتی متر را پذیرفته و آن‌ها را به قطعات ریز تبدیل می‌کند. سپس این سنگ‌ها وارد مرحله دوم خردایش تحت نظر سنگ‌شکن‌های ثانویه شده و اندازه آن‌ها تا 6 میلی‌متر کوچک می‌شود. از آنجایی که اندازه شن و ماسه به نسبت سایر محصولات ریزتر است، یک مرحله خردایش دیگر با کمک سنگ شکن‌های ثالثیه انجام خواهد گرفت که اندازه ذرات را به کوچک‌ترین حالت ممکن می‌رسانند.

همانطور که اشاره شد در کارخانجات تولید شن و ماسه به تجهیزات مختلفی نیاز دارید که در ادامه مهم‌ترین این دستگاه‌ها را خدمت شما معرفی خواهیم کرد

 

تجهیزات مورد نیاز کارخانه شن و ماسه

  • سنگ شکن فکی: سنگ شکن فکی جز جدا نشدنی تمامی خطوط فرآوری مواد معدنی است که سنگ‌های استخراج شده از دل معادن، مستقیما وارد این دستگاه شده و به ذرات ریزی تبدیل می‌شوند. اندازه مواد ورودی سنگ شکن فکی بزرگ بوده و می‌تواند سنگ‌های بسیار سخت را هم خرد کند؛ به همین دلیل آن را در مرحله اولیه خط تولید قرار می‌دهند. عملیات خرد سازی سنگ در سنگ شکن فکی توسط دو فک ثابت و متحرک انجام می‌پذیرد.
  • سنگ شکن ضربه‌ای: یکی از محبوب‌ترین انواع سنگ شکن‌ها، سنگ شکن ضربه‌ای است که به کمک چکش و بغل بند عملیات خرد سازی سنگ‌ها را انجام می‌دهد. سنگ‌های خروجی از سنگ شکن فکی، برای کوچک‌تر شدن وارد سنگ شکن کوبیت یا ضربه‌ای شده و اندازه آن‌ها تغییر می‌کند. پس از ورود سنگ‌ها به داخل کوبیت، با یک روتور پوشیده از چکش روبه‌رو می‌شوند که ضربات محکی به سنگ‌ها وارد می‌کنند. این ضربات محکم سبب پرت شدن مواد معدنی ب داخل سندان می‌گردد. در داخل سندان هم قطعات مختلفی مانند بغل بند نصب شده که با ورود ضربه به سنگ‌ها، اندازه آن‌ها را کاهش می‌دهد. این فرآیند تا زمانی ادامه خواهد داشت که اندازه مواد به اندازه مورد نظر کارفرما برسد و سپس از دهانه خروجی، به سمت دستگاه دیگری هدایت می‌شود.
  • سرند: سرند هم از جمله تجهیزات پر کاربرد در خطوط تولید کارخانه شن و ماسه است که از آن برای دانه بندی مواد بهره می‌برند. سرندها با اندازه‌های مختلفی تولید شده و هر کدام از آن‌ها دارای طبقات مختلفی خواهند بود. به طور مثال سرند چهار طبقه می‌تواند مواد سنگی را به چهار اندازه تفکیک کند. از آنجایی که اندازه شن و ماسه حائز اهمیت است، سرند نقش مهمی در این فرآیند به عهده خواهد داشت.
  • نوار نقاله: نوار نقاله نه تنها در کارخانه شن و ماسه بلکه در تمامی کارخانجات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوار وظیفه جابجایی مواد را بر عهده داشته و تسمه آن با متریال‌های مخلتفی ساخته می‌شود تا پاسخ گوی نیاز تمامی صنایع باشد. جابجایی بارها با کمک نوار نقاله سبب افزایش سرعت تولید و کاهش خسارات مالی و جانی خواهد شد.
  • ماسه ساز: ماسه ساز‌ها پس از سنگ‌شکن‌های ثانویه قرار گرفته و مواد ورودی را تا اندازه 0 تا 6 میلی‌متر کوچک می‌کنند. ماسه سازها در سه نوع نوع ماسه ساز خرگوشی، ماسه ساز پاکتی و ماسه ساز راک اند راک تولید شده که هر کدام از آن‌ها مناسب با سنگ خاصی است. به طور مثال اگر سنگ‌های ورودی خط تولید نرم هستند، باید از ماسه ساز پاکتی استفاده شود و چنانچه نیاز به دستگاهی با ظرفیت بالا دارید، سنگ شکن خرگوشی گزینه مناسبی خواهد بود.
  • ماسه شور: سنگ‌های که از دل طبیعت استخراج می‌شوند حاوی ناخالصی و ذرات گرد و غبار هستند که با شست و شو به طور کامل پاک می‌شوند. این شست و شو با کمک دستگاهی با نام ماسه شور انجام می‌گیرد که تمامی ذرات اضافه را از روی شن و ماسه پاک می‌کند.
  • خشک کن: در مرحله بعد از شست و شوی ماسه، نوبت به خشک کردن آن‌ها می‌رسد که خشک کن این وظیفه را بر عهده دارد. سنگ‌های شسته‌شده در مرحله قبل، وارد خشک کن شده و آماده استفاده می‌شوند.

چنانچه قصد دارید یک کارخانه شن و ماسه افتتاح کنید، می‌توانید جهت مشاوره و خرید تجهیزات مورد نیاز خود با متخصصین با تجربه نوین کراشر تماس حاصل فرمایید تا راهنمایی های لازم خدمت شما ارائه گردد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا