عمومی

روستای فیلبند مازندران که به اقیانوس ابر‌ها شهرت دارد.

روستای فیلبند مازندران دهکده‌ای معلق میان ابر‌ها

شاید هنوز هم برای بسیاری از مردم ایران، روستای فیلبند مازندران یک روستای ناشناخته باشد، چرا که تا همین چند سال گذشته، فیلبند جزو یکی از مناطق گردشگری ناشناخته ایران بود.روستای فیلبند یکی از زیباترین ییلاق‌های شمال ایران است که به اقیانوس ابر‌ها شهرت دارد.

این روستا از سطح دریا حدود ۲۳۰۰ متر ارتفاع دارد و همین فاصله موجب شده تا پدیده‌ای طبیعی به نام اقیانوس ابر در آن شکل بگیرد. پدیده‌های آب و هوایی این منطقه آن قدر در حال تغییر بوده که در اکثر مواقع هواشناسان نمی‌توانند آب و هوا و وضعیت جوی این منطقه را به درستی تشخیص دهند؛ زیرا ممکن است در طول روز چندین نوع پدیده جوی در آن به وجود بیاید.

روستای فیلبند مازندران که به اقیانوس ابر‌ها شهرت دارد.

روستای فیلبند در منطقه‌ای به نام چلاو قرار دارد که جزو آخرین روستا‌های این منطقه به شمار می‌آید و از لحاظ دسترسی و موقعیت مکانی تقریبا کمی محدود بوده و با استفاده از ماشین نمی‌توان در آنجا رفت و آمد کرد.

فیلبند همانند برجی استوار است که مناطق دیده بانی وسیعی را تحت سلطه خود دارد.

با توجه به وضعیت آب و هوایی و شرایط جوی روستای فیلبند، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما پیش از سفر اطلاعات لازم برای راهی شدن به این منطقه را به دست آورید لذا درادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات جالب و مفیدی درباره روستای فیلبند دراختیار شما قرار دهیم.

وجه تسمیه روستای فیلبند مازندران

نام دیگر این روستا «فلبند» است که ساکنین آن معمولا همین نام را برایش به کار می‌برند. در زبان مازندرانی فل به معنی خستگی و بند به معنی بند آمدن نفس و نتوانستن است و دلیل نامگذاری این روستا ارتفاعات بلند و ییلاق آن بوده که عبور از آن را بسیار سخت کرده است.

روستای فیلبند مازندران که به اقیانوس ابر‌ها شهرت دارد.

وضعیت آب و هوایی روستای فیلبند مازندران

همان طور که پیش‌تر گفتیم وضعیت آب و هوایی روستای فیلبند بسیار ناپایدار است؛ به طوری که ممکن است در فصل بهار و پاییز، در نیمی از روز شاهد باران، برف، تگرگ، هوای مه آلود، رگبار‌های پراکنده، رنگین کمان‌های زیبا و آب و هوای صاف و آفتابی بدون هیچ ابری در آسمان باشیم.

روستای فیلبند تقریبا ۷ ماه از سال پوشیده از برف بوده و زمستان در آن خیلی زود شروع می‌شود و راه‌های دسترسی هم بسیار صعب العبور می‌گردد. در این منطقه زمستان‌های بسیار سختی وجود دارد و با وجود سوز و سرما و برف و بارندگی‌های پی در پی، زندگی را بسیار دشوار می‌کند. به همین دلیل در فصل‌های مختلف مردم این روستا مدام به ییلاق و قشلاق کوچ می‌کنند.

بهترین زمان برای سفر به روستای فیلبند 

بهترین زمان و فصل مناسب برای سفر به روستای فیلبند، ابتدای فصل پاییز، اواسط فصل بهار و فصل تابستان است. در فصل تابستان بیش از ۲۰۰ خانوار در این منطقه زندگی می‌کنند و می‌توان گفت که با شروع فصل بهار و تابستان این روستا رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد.

جالب است بدانید با وجود این که فصل تابستان بسیار گرم است، اما این روستا حتی در فصل‌های گرم سال هم از آب هوایی معتدل و بسیار خنک برخوردار است. فیلبند مازندران، به دلیل مرتفع بودن و طبیعت بی نظیرش در هر فصلی زیبایی خاص خودش را دارد؛ اما همان طور که گفتیم دسترسی به این مسیر تا حدودی دشوار است.

روستای فیلبند مازندران که به اقیانوس ابر‌ها شهرت دارد.

تجربه‌های به یاد ماندنی در فیلبند مازندران

۱- موقعیتی منحصر به فرد برای دیدن اقیانوس ابر و بودن در فراز ابر‌ها که کمتر کسی می‌تواند در این موقعیت قرار بگیرد.

۲-استفاده از هوای مطبوع ییلاقی

۳- تجربه زندگی در روستا و کلبه‌های چوبی

۴- دیدن دشت‌های سرسبز و ییلاق‌های زیبای روستای فیلبند

۵- موقعیت عالی و سوژه‌های عکاسی فراوان برای عکاس‌ها

۶- می‌توانید در یک روز پدیده‌های طبیعی بسیاری همچون برف، باران، تگرگ و رنگین کمان‌های زیبا را مشاهده کنید و از آن لذت ببرید.

امکانات روستای فیلبند مازندران

خوشبختانه یکی از مهم‌ترین امکانات این روستا متصل شدن به سیستم آب رسانی و لوله کشی است، به طوری که هر خانه ویلایی دارای لوله کشی می‌باشد. در بخش غربی روستای فیلبند، اتاق‌های متعددی برای گردشگران ساخته شده که دارای سرویس بهداشتی و سیستم گرمایشی مناسب است. لازم به ذکر است که در فصل‌های گرم مخصوصا تابستان این منطقه تا حدودی دچار بحران کم آبی شده و آن هم بیشتر به خاطر حضور گردشگران است.

نحوه اقامت در روستای فیلبند

می‌توان گفت تعداد گردشگران این روستا در فصل‌های بهار و تابستان چهار برابر ظرفیت خود می‌باشد و همین باعث شده که اقامت در این روستا کمی دشوار شود؛ چرا که روستای فیلبند دارای هتل و مهمان خانه نیست، اما بسیاری از ساکنین این منطقه اتاق‌ها و ویلا‌های شخصی خود را اجاره می‌دهند و شما می‌توانید با اجاره کردن یکی از همین ویلا‌ها چند روزی را در این روستای زیبا و شگفت انگیز سپری کنید.

روستای فیلبند مازندران که به اقیانوس ابر‌ها شهرت دارد.

از طرفی باید گفت که قیمت اجاره این خانه‌ها به دلیل موقعیت مکانی ویژه‌ای که دارند کمی گران‌تر از حد معمول بوده و ممکن است اجاره چند روزه آن، هزینه‌های زیادی روی دستتان بگذارد.

اما اگر به طبیعت علاقه دارید و از امکانات کمپینگ برخوردار هستید، می‌توانید چند روزی را در دل طبیعت سپری کنید که با تمام این تفاسیر باید حتما در زمینه کمپ زدن در طعبیعت تخصص لازم را داشته باشید؛ چرا که فیلبند حتی در اوج گرمای تابستان، هم شب‌های بسیار سردی دارد.

لوازم مورد نیاز برای سفر به فیلبند مازندران

همان طور که می‌دانید آب و هوای این منطقه اصلا قابل پیش بینی نیست؛ بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که حتی اگر در فصل‌های گرم سال هم راهی این منطقه می‌شوید، لباس‌های گرم از جمله بارانی یا کاپشن را فراموش نکنید. اگر به پیاده روی و قدم زدن در دل طبیعت علاقه دارید، پس حتما با خودتان کفش مناسب پیاده روی داشته باشید.

روستای فیلبند مازندران که به اقیانوس ابر‌ها شهرت دارد.

روستای فیلبند برای علاقه‌مندان به عکاسی یک موقعیت فوق العاده و ویژه می‌باشد؛ پس اگر جزو این دسته از افراد هستید، به هیچ وجه دوربین عکاسی خود را فراموش نکنید و عکاسی از سوژه‌های بکر طبیعی را از دست ندهید. داشتن یک پاور بانک برای روشن ماندن تلفن همراه تان بسیار خوب است، چرا که ممکن است شارژ گوشی همراه در سفر‌های این چنینی کمی سخت باشد، خصوصا اگر نحوه اقامت به صورت کمپینگ را انتخاب کرده باشید؛ و در آخر بیایید با طبیعت مهربان باشیم و زباله‌های خود را در آن نیندازیم؛ همراه داشتن چند عدد کیسه زباله برای جمع آوری زباله‌های تان یک راهکار مناسب است.

روستای فیلبند مازندران یک موقعیت عالی برای کوهنوردان

روستای فیلبند با جود کوه‌های متعدد و زیبا بهترین تفریح برای گردشگرانی است که به کوهنوردی علاقه دارند. یکی از قله‌های معروف این منطقه، قله حصین بن است که می‌توانید پس از گذشتن از گردنه و جاده خاکی به انتهای چشمه رسیده و بعد از گذر از چشمه به یک دروازه چوبی برسید. انتهای این دروازه سیم‌های خارداری قرار گرفته که پس از گذر از آن‌ها و رد شدن از شیب‌ها و ناهمواری‌ها می‌توانید به مسیر قله حصین بن برسید که ارتفاعش حدود ۳۷۰۰ متر است. بعد از صعود به این قله می‌توانید قله دماوند را مشاهده کنید، چرا که کاملا در مجاورت قله حصین بن قرار گرفته است.

روستای فیلبند مازندران که به اقیانوس ابر‌ها شهرت دارد.

مسیر‌های دسترسی به روستای فیلبند مازندران

یکی دیگر از مسیر‌های کوه نوردی در روستای فیلبند مسیر امام زاده قاسم و روستای الیمستان است. کوه نوردی در این مسیر بسیار دشوار بوده و اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که آمادگی بدنی پایینی دارند، اصلا مسیر مناسبی برای شما نیست. پس از صعود به قله و پایین آمدن می‌توانید چند روزی را در محلی که تقریبا نزدیک به امام زاده قاسم است، سپری کنید و یا در آن اطراف کمپینگی راه بیندازید.

برای رفتن به روستای فیلبند از هر منطقه‌ای که بخواهید راهی آن جا شوید، باید اول خود را به جاده هراز برسانید که از سمت آمل حدود ۲۵ کیلومتر و از سمت تهران تقریبا ۱۰۰ کیلومتر از جاده هراز را باید پیش بروید، سپس به یک جاده فرعی می‌رسید که انتهای این جاده شما را به ییلاق رسانده و پس از یک ساعت رانندگی در امتداد این مسیر به روستای فیلبند خواهید رسید.

لازم به ذکر است که جاده فیلبند کمی ناهموار است، اما دیدن مناظر زیبا و چشم انداز‌های طبیعی این منطقه باعث فراموشی مسیر بی کیفیت آن می‌شود.

روستای فیلبند مازندران که به اقیانوس ابر‌ها شهرت دارد.

برگرفته از مطلب خانم مهین سدادی درسایت برترین ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا