عمومی

با خواص کاسنی بیشتر آشنا شوید!

کاسنی یکی از گیاهان هم خانواده گل میناست، گلی ستاره ای که دو گونه وحشی و پرورشی از آن وجود دارد و بین یک الی دو متر رشد دارد،در اینجا قصد داریم شما را با خواص کاسنی و معجزات آن آشنا کنیم

خواص کاسنی

درمان دیفتری و ورم گلو

برای مبتلایان به دیفتری و افرادی که از ورم گلو و گلو درد رنج می برند هیچ دارویی بهتر از غرغره کردن جوشانده برگ و بذر کاسنی همرا با آب فلوس و آب گشنیز تازه نیست،از این رو مصرف آن به افراد مبتلا به دیفتری توصیه و تجویز می شود.

تصفیه کردن خون

جهت پایین آوردن غلظت خون و تصفیه نمودن آن 2 مثقال برگ خشک کاسنی را در یک لیتر آب به مدت 20 الی 40 دقیقه دم کرده و در طول سه وعده روزانه، هر وعده یک فنجان میل کنید.

پایین آورنده تب

استفاده مکرر از دمکرده 15 گرم برگ یا ریشه کاسنی به تنهایی با 10 گرم گل بنفشه 3 بار در روز، هر بار یک فنجان تاثیر زیادی در پایین آوردن تب و حرارت بالای بدن دارد.

همچنین خوردن آب برگ کاسنی با سکنجبین جهت رفع تب های کهنه اثر دارد.

درمان اسهال

خوردن برگ های کاسنی تازه به تنهای یا همراه با برگ های تازه کاهو جهت بند آوردن اسهال های که منشا گرمی داشته باشند بسیار مفید است، همچنین استفاده از جوشانده یا دم کرده تخم و برگ خشک کاسنی یکی دیگر از خواص کاسنی است که در درمان اسهال موثر است.

خواص کاسنی

درمان یرقان (زردی)

افرادی که از بیماری یرقان رنج می برند به ویژه در مورد کودکان و افراد خشک مزاج چنانچه چند روز متوالی از عرق کاسنی یا جوشانده یا دم کرده ریشه،تخم و یا برگ آن استفاده کنند نتیجه فوق العاده ای خواهند دید.

معالجه التهاب معده

هر روز مقداری از برگ های کاسنی تازه را در سالاد ریخته و میل کنید، همچنین جوشانده برگ یا ریشه کاسنی خشک شده ، سه بار در روز،هر بار یک فنجان در درمان التهاب معده موثر است.

دفع سنگ کلیه و مثانه

بیماران مدتی نوشیدنی های خود را در طول روز به جوشانده ریشه،تخم یا برگ کاسنی اختصاص دهند.

تسکین درد و تحلیل ورم مفصل

طبیعت گیاه کاسنی خنک است، از این رو ضماد جوشانده یا پودر ریشه و برگ کاسنی به تنهایی یا همراه با آرد جو بر روی مفاصل و ورم آن ها تاثیر زیادی در تسکین درد آن ها داشته و موجب تحلیل ورم های که به علت گرمی به وجود آمده باشند می گردد.

تحلیل ورم های گرم

افراد سالخورده و بزرگ سالانی که به علت ناراحتی های کبدی کثیفی خون و مزاج گرم در پوست خود احساس سوزش و حرارت زیاد می کنند، مخصوصا در ناحیه کف پا ها دست ها و یا اینکه پوستشان متورم گردیده، چنانچه پودر برگ کاسنی را با کمی سفید آب و سرکه خمیر کنند و بر محل سوزش و ورم بمالند، سوزش برطرف شده و موجب تحلیل ورم آن ها می گردد.

درمان بند آمدگی شیر در پستان

یکی از خواص کاسنی ، درمان کم بودن شیر مادران است، اگر بنا به هر علتی شیر مادر بند آمده باشد چنانچه چند روز متوالی هر روز مقداری ریشه کاسنی را جوشانده و آب آن را میل نمایند و تفاله باقی مانده را بر روی پستان ضماد کنند، موجب به جریان افتادن شیر در پستان هایشان می شود

رفع مسمومیت

کاسنی یکی از بهترین و مهمترین گیاهانی است که تاثیر زیادی در پاک نمودن بدن از کلیه سموم و مواد زائد و مضر خون دارد. به همین منظور 15 گرم تخم کاسنی را با 10 گرم رازیانه (بادیان) مخلوط کرده و بجوشانید و روزی 3 بار یک فنجان میل نمایید.

خواص کاسنی

پاک کردن سینه از خلط

جهت بند آمدن سرفه و پاک کردن سینه از خلط کهنه،20 گرم کاسنی را با 10 گرم گل زوفا، 10 گرم ریشه شیرین بیان،10 گرم شکلات تیغال،10 گرم عناب مخلوط کرده و در 1/5 لیتر آب بجوشانید،سپس جوشانده را 3 بار در روز مصرف کنید.

درمان سر درد

مالیدن آب برگ کاسنی به تنهایی یا همراه با کمی سرکه بر سر موجب تسکین سر درد های که به علت گرمی مزاج به وجود آمده باشد می گردد

تحلیل ورم و درد چشم

افرادی که به علت خراش یا در اثر نارسایی های کبدی و خونی اطراف چشم آن ها ورم کرده و دردناک گردیده باشد، چنانچه مقداری برگ کاسنی تازه را کوبیده و له نمایید و آن را بر محل متورم و دردناک ضماد کنید موجب تحلیل ورم و تسکین درد می گردد.

درمان بند آمدگی ادرار

نوشیدن 3 بار در روز ،هر بار یک فنجان از آب صاف شده و جوشانده 20 گرم ریشه کاسنی، 15 گرم برگ کاسنی و 15 گرم تخم کاسنی همراه با 20 گرم هسته یا دم کرده گیلاس در یک لیتر آب موجب ضد عفونی کردن و زهر کشی نمودن مجاری ادراری شده و ادرار بند آمده را باز می کند

درمان یبوست و خشکی مزاج

یکی از خواص کاسنی ،درمان یبوست و رفع خشکی مزاج 25 گرم ریشه کاسنی را به تنهایی یا همراه با 15 گرم برگ یا تخم گل پنیرک،15 گرم گل یا تخم ختمی مخلوط کرده،جوشانده و در طول 3 وعده روزانه هر وعده یک فنجان آن را میل نمایید.

درمان اختلالات و امراض کبدی

کاسنی به سبب دارا بودن مواد تلخی که در آن نهفته است گیاه بسیار مفید و گران بهایی است که کبد را اصلاح،تصفیه و تقویت می نواید و هرچه درصد این مواد تلخ در کاسنی زیاد تر باشد برای کبد مفید تر است. از این رو مصرف کاسنی به صورت های مختلف به بیماران کبدی توصیه می شود.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا