عمومی

خوراکی های سالم و بهداشتی برای دانش آموزان

سالم ترین ها را برای زنگ تفریح انتخاب کنید

خوراکی های سالم و پرانرژی، بهترین گزینه برای زنگ تفریح هستند. بهتر است دانش آموزان خوراکی های حاوی قند را هنگام زنگ تفریح مصرف کنند، زیرا قند، بزرگ ترین منبع سوخت مغز ما محسوب می شود. البته حواستان باشد که قندهای ساده ای مانند انجیر خشک، توت خشک، قند، شکر، کیک و شیرینی های حاوی شکر، به سرعت باعث افزایش قند خون و به همان سرعت هم افت قند خون و کاهش تمرکز می شوند. به همین دلیل بهتر است خوراکی های حاوی قندهای پیچیده مانند سیب، هلو، گلابی، کشمش، مویز یا میوه های مخلوط شده با عسل، خرما و انگور را برای زنگ تفریح انتخاب کرد. این خوراکی ها علاوه بر داشتن ارزش تغذیه ای بالا، باعث افزایش قدرت تمرکز و حافظه هم می شوند. گردو، بادام، فندق، پسته و بادام زمینی هم جزو مغذی ترین خوراکی ها برای زنگ تفریح اند. انواع مغزها، حاوی مواد معدنی مختلفی مانند منیزیم، پتاسیم، روی و ویتامین E هستند. البته ارزش تغذیه ای مغزهای خام، به مراتب از انواع شور و بوداده آنها بیشتر است. برخی مغزها مانند گردو و به اندازه کمتری هم بادام، حاوی اسیدهای چرب امگا۳ هم هستند. اسیدهای چرب امگا۳، تاحد چشمگیری باعث بهبود عملکرد مغز و افزایش قدرت تمرکز می شوند.

صبحانه را هرگز فراموش نکنید

متاسفانه یکی از عادت های بد خیلی از دانش آموزان، حذف صبحانه از برنامه غذایی است اما این کار علاوه بر به خطر انداختن سلامت دستگاه گوارش، باعث کاهش قدرت تمرکز و حافظه هم می شود. تحقیقات جدید نشان می دهند حتی بدغذاترین افراد و بچه ها هم به خوردن صبحانه های گرم علاقه زیادی دارند بنابراین والدین می توانند برای تشویق بچه های دانش آموز خود به خوردن صبحانه، برای آنها نان گرم تهیه یا نان صبحانه شان را در دستگاه های توستر یا مایکروفر گرم کنند. عدسی، تخم مرغ آبپز یا نیمرو، املت، سیب زمینی پخته، خوراک لوبیا چیتی و انواع خاگینه، از مغذی ترین غذاهای گرمی هستند که خوردن آنها می تواند برای دانش آموزان، بسیار لذت بخش باشد.

نوشیدنی کنار صبحانه را از قلم نیندازید

نوشیدنی کنار صبحانه دانش آموزان باید متنوع و مغذی باشد تا هم هر روز صبح میل به خوردن آن داشته باشند و هم سلامت و قدرت حافظه شان حفظ شود. چای، قهوه و نسکافه جزو نوشیدنی های کافئین داری هستند که نوشیدن آنها در صبح زود، خواب را از سر بچه ها می پراند و آنها را برای رفتن به مدرسه و درس خواندن کاملا هوشیار می کند. شیر هم حاوی کلسیم است و می تواند به هوشیار شدن بچه ها، حفظ سلامت آنها و افزایش قدرت تمرکزشان کمک کند. آب مرکباتی مانند آب پرتقال و گریپ فروت یا ترکیبی از مرکبات مختلف هم قدرت تمرکز بچه ها را تاحد زیادی بالا می برد و کمک زیادی در یادگیری درس و به خاطر سپردن مطالب به آنها می کند. البته بهتر است برای مغذی تر کردن شیر، کمی پودر نارگیل، مغزهای پودرشده، عسل یا شیره خرما به آن اضافه کنید. افزودن عسل و شیره خرما به چای و قهوه هم می تواند تاحد چشمگیری باعث بالا رفتن ارزش تغذیه ای آنها شود.

ماهی بخورید

یکی از مغذی ترین خوراکی ها برای دانش آموزان، “غذای مغز” یا همان ماهی است. تحقیقات مختلف ثابت کرده اند حتی مصرف یک وعده ماهی در طول هفته هم می تواند باعث افزایش قدرت حافظه کوتاه مدت در به خاطر سپردن درس ها و کارها شود. به همین دلیل مصرف ماهی در دوران نوجوانی، به بچه هایی که به تقویت حافظه برای درس خواندن و به خاطر سپردن مطالب نیاز دارند، توصیه می شود.

غلات سبوس دار را فراموش نکنید

غلات سبوس داری مانند نان سنگک، برنج قهوه ای و ذرت بوداده سرشار از فیبر و ویتامین E هستند. به همین دلیل مصرف آنها باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های عروقی و چربی بد خون (LDL) می شود. پیشگیری از رسوب چربی در عروق خونی و به جریان افتادن خون در بدن به واسطه خوردن غلات سبوس دار، باعث خون رسانی بهتر به مغز و بهبود عملکرد آن می شود. پس می توان به تمام افرادی مانند دانش آموزان که زیاد از مغز خود کار می کشند، توصیه کرد از همین امروز مصرف غلات سبوس دار را جایگزین غلات ساده کنند. ضمن اینکه می توانیم نان های سبوس دار را با یک ماده غذایی حاوی پروتئین و چربی مانند کره بادام زمینی مصرف کنیم تا در طول روز با کمبود انرژی، احساس خستگی مداوم و از دست دادن تمرکز روبرو نشویم.

روزنامه سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا