عمومی

هفت مهارت اساسی در داشتن تغذیه صحیح

موهبت تغذیه صحیح

برای داشتن تغذیه صحیح می بایست غذا به گونه ای صحیح تجزیه و قابل هضم شود، غذا باید از نظر فیزیکی به تکه های کوچک تر و از نظر شیمیایی به ترکیب های ساده تر تبدیل شود.

مهارت اول: ارتباط صبحانه و میوه

هضم و جذب میوه و آب میوه در دستگاه گوارش به حداقل انرژی ممکن نیاز دارد و همچنین کمترین فضولات را برجا می گذارد. در نتیجه آن مقدار انرژی که در گذشته صرف هضم و جذب صبحانه شما می شد در اختیارتان قرار خواهد گرفت تا صرف کار و امور زندگیتان شود. به علاوه شکر موجود در میوه و آب میوه بلافاصله پس از مصرف جذب شده و به انرژی تبدیل می شود.

میوه بهترین دوست شماست و تاثیرات شگفت انگیزی بر قلب شما دارد. برعکس عدم هضم کامل مواد غذایی در لوله گوارش موجب باقی ماندن غذا و تخمیر و پوسیدگی آن ها شده و با نا متعادل کردن سیستم داخلی بدن زمینه مساعدی را برای بروز انواع بیماری ها فراهم می کند. نوشیدن یک لیوان آب میوه تازه قبل از ورزش صبحگاهی موجب می شود که شکر موجود در حین ورزش بسوزد و به انرژی تبدیل شود. میوه، ضمن اینکه ساده ترین منبع تولید انرژی است، کمترین میزان انرژِ را برای سوخت و ساز طلب می کند.تغذیه صحیح

مهارت دوم: ترکیب صحیح مواد غذایی

دکتر استیون اسمیت در جشن صدمین سال تولدش، راز سلامتی و طول عمر خود را فاش کرد و گفت : «در پنجاه سال اول جلوی شکم خود را بگیرید تا در پنجاه سال دوم شکم از شما مراقبت کند». محققان دانش رژیم غذایی در یک صد سال گذشته، ترکیب مناسب جیره غذایی را کانون توجه قرار داده و مطالعات گسترده ای را در این زمینه به عمل آورده اند.

پاولوف اولین کسی بود که ترکیب صحیح مواد غذایی برای تغذیه صحیح را مورد توجه قرار داد. او با قاطعیت ثابت کرد که هضم هر نوع غذا توسط شیره گوارشی خاصی صورت می گیرد و در نتیجه حصور همزمان سه غذای جامد ناسازگار موجب ترشح شیرابه های گوارشی متناقضی می شود که یک دیگر را خنثی می کنند.

مهارت سوم: خود داری از خوردن و آشامیدن به هنگام غلبه احساسات و هیجانات منفی

آیا تا به حال توجه کرده اید وقتی خشم و اضطراب بر شما مستولی می شود احساس می کنید کسی گلوی شما را می فشارد؟ احساسات منفی از قبیل خشم و اندوه با کند کردن جریان شیره های هضمی و حرکات اندام های گوارشی، هضم و جذب غذا را به تاخیر می اندازد و در نتیجه مواد غذایی تجزیه نشده در دستگاه های گوارشی می گندد و به ایجاد گاز های سمی و نفخ معده می انجامد.

از سوی دیگر، بدن برای گریز از این مواد مخرب به ناچار به کار و تلاش خود می افزاید و به این ترتیب انرژی بیشتری تلف می شود. یکی از اصول تغذیه صحیح مصرف غذا باید در محیطی آرام و فرح بخش صرف شود و آمیخته با شادی و لذت باشد تا عمل هضم و جذب به سهولت انجام پذیرد. نگرانی و اضطراب در یک محیط آرام موجب سو هاضمه می شودتغذیه صحیح

مهارت چهارم: کم خوری و طول عمر

اگر می خواهید زیاد بخورید، کم بخورید!!! به این ترتیب با افزایش طول عمر وقت بیشتری برای خوردن خواهید داشت، مدارک و شواهد روز افزون به دست آمده از دانشمندان و صاحب نظران موید این واقعیت است که کم خوردن غذا در تندرستی و طول عمر نقش بسیاری مهمی دارد.

یک رژیم غذایی که ضمن تامین مواد غذایی مورد نیاز دارای یک سوم کالری مورد نیاز بدن معمولی باشد. بر طبق گزارش روزنامه نیویورک تایمز مطالعات انجام شده بر روی حیوانات و تعمیم آن به وضعیت بدن انسان موید این امر است که نه تنها کم خوری تا حدود چهل سال به عمر انسان می افزاید بلکه به جهت تقویت بنیه دفاعی بدن، امراض متداول در دوران پیری را نیز به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد.

مهارت پنجم: خودداری از صرف نوشیدنی همراه با غذا

نوشیدن آب در حین غذا موجب رقیق شدن اسید معده می شود، در نتیجه معده برای ترشح اسید بیشتر، انرژی بیشتری را به مصرف می رساند. برای داشتن تغذیه صحیح اگر ترک نوشیدنی ها توام با صرف غذا برایتان مشکل است دست کم ده تا پانزده دقیقه قبل از صرف غذا و یا نیم ساعت بعد از صرف آن مایعات بخورید.

در عین حال، برای این که هضم و جذب در لوله گوارش با تاخیر رو به رو نشود، بهتر است از نوشیدن هرگونه مایعات تا دو الی سه ساعت پس از صرف غذا اجتناب کنید. زیرا همان طور که می دانید هضم غذا در سیستم گوارش به طور معمول به چنین زمانی نیاز دارد، بر عکس ترکیب نامتناسب مواد غذایی و یا نوشیدن آب در حین صرف غذا ممکن است عمل هضم و جذب را به هشت،ده و چهارده ساعت افزایش دهد. بار دیگر خاطر نشان می کنیم که رعایت ترکیب مناسب مواد غذایی و صرف میوه، انرژی فراوان و شگفت انگیزی را در بدن شما به جریان می اندازد. زیرا از اتلاق انرژی عصبی حاصل از صرف غذا های نا مناسب جلوگیری می کند.

مهارت ششم: پیروی از گیاه خواری

افرادی که به خوردن گوشت فراوان عادت دارند در برابر چنین توصیه ای ممکن است بگویند که سموم دفع آفات که در مزارع به کار می رود ارزش غذایی گیاهان را به میزان چشمگیری کاهش می دهد و حتی نسوج گیاهی را مسموم می کند. در پاسخ به چنین افرادی باید گفت :« سمومی که به همراه علوفه به مصرف حیوانات می رسد، پس از عبور از دستگاه گوارش آن ها قریب پانزده برابر غلیظ تر شده و سپس در ماهیچه هایشان متمرکز می شود»

بنابر این اگر به هر دلیلی آثار سموم دفع آفات بر روی گیاهان باقی بماند، تاثیر آن بر روی گوشت مصرفی به مراتب نامطلوب تر است.تغذیه صحیح

مهارت هفتم: خودداری از خوابیدن بلافاصله پس از صرف غذا

علاوه بر تغذیه صحیح نباید بلافاصله پس از میل کردن غذا به تخت خواب رفت، اگر پس از صرف غذا مستقیم به بستر بروید، جریان هضم غذا در لوله گوارش کند می شود و در نتیجه چربی ها فرصت بیشتری برای جذب شدن دارند

 

عضويت در خبرنامه پاسينيک

براي عضويت در کانال تفريحي خبري پاسينيک کليک کنيد

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

برداشت و استفاده غيرتجاري از مطالب اين وب‌سايت، با ذکر منبع آزاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا