عمومی

مسافرت بیماران دیابتی و نکاتی که باید رعایت شوند!

نکاتی در رابطه با مسافرت بیماران دیابتی

مسافرت بیماران دیابتی همواره سختی ها و مشکلات خود را دارد،بعضی از این مشکلات به حدی هستند که بیمار مبتلا به دیابت را از سفر کردن پیشمان می کند، اما با برنامه ریزی صحیح و رعایت نکاتی که توضیح داده ایم می توان به سفر های مختلف بروید و از سفر خود لذت ببرید.

قطعا بیماران دیابتی هم مثل همه به مسافرت می روند، اما توجه به نکاتی در این سفر ها برای آن ها ضروری است.

بیماری دیابت را که بیشتر با نام بیماری قند شناخته شده است و متاسفانه در کشور ما بسیار فراگیر شده است.این بیماری یک نوع اختلال متابولیک و سوخت و سازی در بدن است که به واسطه آن توانایی تولید انسولین در بدن از بین می رود و یا بالعکس، بدن در مقابل انسولین مقاومت می کند و در نتیجه انسولین تولیدی نمی تواند عملکرد نرمال خود را انجام دهد.

نگه داری از انسولین

مثلا دمای محل نگهداری انسولین در کیفیت این دارو موثر است.نگهداری انسولین به مدت یک ماه در دمای طبیعی اتاق امکان پذیر است.اما اگر به مسافرت می روید حواستان باشد که از نگهداری انسولین پشت شیشه خودرو جدا خودداری کنید.

یخ زدگی انسولین نیز در از دست دادن کارایی این دارو موثر است و از آنجایی که درجه حرارت محل بار هواپیما غالبا زیر صفر است از این رو مسافرانی که هواپیما را برای سفر خود انتخاب می کنند باید انسولین را در کابین هواپیما نگهداری کنند.

به بیمارانی که مصرف کننده قرص دیابتی هستند، توصیه می شود مواد شیرین کننده و میان وعده برای چند روز از قبیل ساندویچ و یا میوه  و همچنین یک بطری آب آشامیدنی به همراه داشته باشند.

چنانچه بیماران دیابتی حین سفر به عارضه تهوع دچار شوند باید دارو های  لازم برای رفع سرگیجه و تهوع به همراه داشته باشند.صرف یک یا دو وعده غذایی  عادی و نه ویژه افراد مبتلا به دیابت،تاثیر چندانی در افزایش قند خون نخواهد داشت.مسافرت بیماران دیابتی

مراقبت از پا ها

پای بیماران دیابتی نباید تحت فشار باشد و چنانچه سفر با خودروی سواری انجام می گیرد برای جلوگیری از لخته شدن خون باید هر دو ساعت یک بار،توفق و چند دقیقه قدم و ورزش داشته باشند.

بیماران دیابتی باید از پیاده روی بدون پوشش مناسب  پا در مناطق گرمسیر جدا خودداری کنند.

بیماران دیابتی به علت نوروپاتی، فاقد حس درد در اندام های انتهایی هستند،از این رو بدون هرگونه احساس دردی به زخم های شدید و عمقی دچار خواهند شد.

بیماران دیابتی، نیازمند شست و شو و بررسی دقیق روزانه پا هستند،چنانچه ترک یا زخمی  در ناحیه پای بیماران دیابتی وجود داشته باشد، باید از کرم های مرطوب کننده استفاده کنند، ولی برای جلو گیری از بروز قارچ نباید از کرم مرطوب کننده در لا به لای انگشتان استفاده شودمسافرت بیماران دیابتی

مسافرت های خارجی

رعایت برخی از نکات از سوی بیماران دیابتی در سفر های خارجی ضروری است. برای مثال برای مسافرت بیماران دیابتی به کشور های همسایه مانند عربستان و یا کشور های اروپایی مانند آلمان و فرانسه که اختلاف ساعت کمتر از دو ساعت می باشد نیازی به تغییر دوز انسولین نیست اما در صورتی که این اختلاف بیشتر شود باید به دور و وعده تزریق انسولین اضافه شود.از آنجایی که طول روز در کشور های شری کوتاه تر است از این رو نیاز به تغییر میزان مصرف انسولین، قرص و کربوهیدرات است.

بیماران دیابتی در سفر های خارجی باید ذست کم توانایی بیان این جمله که «من دیابتی هستم و به قند نیاز دارم» را داشته باشند.

وجود کیف یخ و یا فلاسک حاوی یخ در سفر به مناطق گرمسیر برای نگهداری انسولین الزامی است و باید از تماس مستقیم انسولین با کیسه یخ خودداری شود.

با افزایش درجه حرارت میزان جذب انسولین افزایش می یابد، به این ترتیب  با جذب  سریع تر انسولین از محل تزریق سبب افت قند خون می شود از این رو باید مرتبا با فاصله زمانی کوتاه، قند خون چک شود.به بیماران دیابتی توصیه می شود هنگام مسافرت به مناطق گرمسیری تا حد امکان از قرار گیری در معرض نور آفتاب جلو گیری و همچنین مایعات زیادی مصرف کنن

رانندگی و دیابت

در حملات شدید و مکرر افت قند خون و بروز عوارضی چون سرگیجه،تپش قلب  و لرزش دست باید از رانندگی اجتناب کنند،در نوعی از قند خون بیمار بدون علائم  هشدار دهنده به طور ناگهانی دچار کاهش سطح هوشیاری می شود بنابرین این افراد باید از رانندگی خودداری کنند.

برای جلوگیری از افت قند خون در حین رانندگی، باید قبل از شروع مسافرت بیماران دیابتی از میان وعده مناسبی استفاده کنند و چنانچه حین رانندگی دچار علائم افت قند شدند، بلافاصله توقف کرده و بدون پیاده شدن از وسیله نقلیه،مواد شیرین مانند آبمیوه،قند،نبات و … استفاده  کرده و تا رسیدن قند خون به حد نرمال از ادامه رانندگی خودداری کنند.

همواره اسم، مشخصات،بیماری و شماره تماس همراه خود داشته باشید تا در صورت بروز حملات افت قند امکان تشخیص بیماری شما و همچنین ارتباط با بستگان شما وجود داشته باشد.مسافرت بیماران دیابتی

راهنمای مسافرت بیماران دیابتی به زبان های مختلف

من دیابت دارم – شکر نیاز دارم

انگلیسی : Insulin Dependant Diabetic – I need sugar

فرانسوی: L’insuline personne à charge me – J’ai besoin du sucre

آلمانی: Insulin Unterhaltsberechtiger mich – Ich brauche Zucker

ایتالیایی: Sono diabetico insulino-dipendente. La prego mi aiuti, ho urgente bisogno di zuccher

اسپانیایی: Soy diabético (dependiente de la insulina). Necesito un poco de azúcar por favor.

ترکی: Insulin bağımlısı ben – Ben şekere ihtiyaç duyarım.

 

عضويت در خبرنامه پاسينيک

براي عضويت در کانال تفريحي خبري پاسينيک کليک کنيد

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

برداشت و استفاده غيرتجاري از مطالب اين وب‌سايت، با ذکر منبع آزاد است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا