عمومی

تقویت حافظه با رژیم غذایی مدیترانه ای

تقویت حافظه با رژیم غذایی مناسب و غنی از چربی های غیراشباع سالم

بدون شک رژیم غذایی نقش مهمی در سلامت مغز و تقویت حافظه بازی می کند.قدرت حافظه هر شخص با عواملی مانند میزان خواب، ژنتیک، میزان فعالیت بدنی، عوامل محیطی و عوامل مرتبط با شیوه زندگی در ارتباط است.

رژیم غذایی مناسب که سبب افزایش جریان خون مغز شده و در تقویت حافظه و عملکرد مغز نقش دارد بسیار شبیه به آن چیزی است که به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می کند. شواهد نشان می دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای که سرشار از میوه ها و سبزیجات و غنی از چربی های غیراشباع سالم می باشد با عملکرد شناختی و حافظه بهتر در ارتباط است.

در این راستا مواد غذایی که می توانند به تقویت حافظه کمک کنند عبارتند از:

1-سبزیجات

دریافت کافی سبزیجات، به خصوص بروکلی، کلم و سبزیجات برگ سبز تیره به بهبود حافظه کمک می کند.

2-گیلاس و انواع توت

میوه های مذکور از منابع غنی آنتوسیانین ها و سایر فلاونوئیدها محسوب می شوند که در تقویت عملکرد حافظه موثر هستند. شما می توانید از گیلاس و انواع توت به صورت تازه، یخ زده یا خشک استفاده نمایید.

3-ماهی و منابع غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3، به خصوص دوکوزا هگزانوئیک اسید (DHA) از مواد مغذی ضروری برای حفظ سلامت مغز محسوب می شوند که می توانند به بهبود حافظه کمک کنند. DHA فراوان ترین اسید چرب موجود در مغز است. هرچه میزان DHA در خون بیشتر باشد مغز با  کارآیی بیشتری به وظایف خود عمل می کند.

غذاهای دریایی از جمله ماهی های چرب مانند سالمون و ساردین از بهترین منابع اسید چرب امگا 3 به شمار می روند. برای بهره مندی از مزایای اسید چرب امگا 3 توصیه می شود در هفته 2 بار ماهی مصرف شود. اگر به دلایلی ماهی مصرف نمی کنید می توانید با مشورت با متخصص تغذیه یا پزشک از مکمل های امگا 3 با منشاء روغن ماهی یا جلبک دریایی استفاده کنید.

4-مغزها

مغزها از جمله گردو سرشار از ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی بوده و نه  تنها بر سلامت قلب اثرات سودمندی دارد بلکه به بهبود حافظه نیز کمک می کند. می توانید از گردو در وعده صبحانه یا به عنوان یک میان وعده مغذی استفاده نمایید.

5-شکلات تیره

شکلات تیره دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی و حاوی مواد محرک طبیعی مانند کافئین است که تمرکز را افزایش داده و تولید اندورفین که به بهبود خلق و خو کمک می کند را تحریک می کند. مصرف 15 گرم شکلات تیره در روز می تواند در بهبود سلامت مغز موثر باشد.

به یاد داشته باشید که اگر اضافه وزن دارید باید در مصرف مغزها و شکلات تیره حد اعتدال را رعایت کنید.

سایر عوامل موثر بر حافظه

رژیم غذایی تنها عامل موثر در حفظ و تقویت حافظه نیست. بلکه کنترل کلسترول خون، قند خون و فشارخون، عدم استعمال دخانیات، خواب کافی به میزان 7 تا 9 ساعت در شب، ورزش به صورت حداقل 3 بار در هفته و حفظ وزن در محدوده طبیعی به سلامت مغز، بهبود حافظه و به دنبال آن پیشگیری از ابتلا به آلزایمر کمک می کند.

فعالیت بدنی منظم از عواملی مانند دیابت، پرفشاری خون، کلسترول بالا و چاقی که در کاهش حافظه نقش دارند، پیشگیری می کند. همچنین گفته می شود که فعالیت بدنی با آزادسازی نوعی پروتئین به نام BDNF سبب ارتقای سلامت سلول های عصبی در مغز و درنتیجه تقویت حافظه می شود.

منبع:وبسایت دکتر حمیدرضا فرشچی

عضويت در خبرنامه پاسينيک کانال تلگرام پاسينيک

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

برداشت و استفاده غيرتجاري از مطالب اين وب‌سايت، با ذکر منبع آزاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا