عمومی

دانستنیهای جالب درباره تاریخچه سوسیس و کالباس

تاریخچه کوتاه و جالب از سوسیس و کالباس

آمارها نشان می دهد که روزانه ۳.۵ میلیون وعده ی غذایی شامل سوسیس و کالباس در جهان استفاده میشود، که ۶۱ درصد آن به عنوان میان وعده و عصرانه، ۲۴ درصد صبحانه و ۱۴ درصد در هنگام ظهر و ناهار خورده میشوند.

براساس یافته های پژوهشگران اولین سوسیس و کالباس در یونان باستان درست شده است. البته نه به شکل هایی که امروزه می بینیم؛ در بسته ها و لفافه های پلاستیکی و دارای تاریخ تولید و انقضاء و مواد تشکیل دهنده و … .
یونانیان باستان گوشت و سیر را در هاون می کوبیدند و به همراه ادویه و نمک هایی که از سرزمین هندوستان می آوردند مخلوط کرده و درون نِی یا تنه های تنگ درخت می گذاشتند و سر و ته آن را به گونه ای می بستند تا مواد بیرون نریزد. سپس آن را درون آب جوش می گذاشتند تا خوب بپزد.
تاریخچه سوسیس و کالباس به ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد و یکی از قدیمی ترین محصولات گوشتی می باشد که از همان ابتدا با استقبال گسترده ای روبرو شده است.

سالامی که یکی از فرآورده های گوشتی و شبیه کالباس است، در ۵۰۰ سال پیش از میلاد در شهر سالامی در ساحل شرقی یونان تهیه شده است. حتی هومِر شاعر و داستان سرای یونانی هم در کتابهایش به کلمه های سالامی و سوسیس به عنوان مواد غذایی آن دوران اشاره می کند.

سوسیس از کلمه لاتین Salsus به معنای (هر آنچیزی است که نمک زده شده باشد) گرفته شده و سپس به کلمه ی Sausage یا همان سوسیس تغییر یافته است. زیرا نمک یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده ی سوسیس است.

رومی های باستان هم به سوسیس و کالباس botulus می گفتند که از واژه ی botulism به معنای مسمومیت غذایی مشتق شده بود. زیرا فرآیند تولید سوسیس در روم باستان درمحیطی گرم، مرطوب و بدون هوا بود که زمینه را برای رشد باکتری Clostridium botulinum که سم بوتولین را تولید می نمود، فراهم می کرد.

یونانیان باستان گوشت و سیر را در هاون می کوبیدند و به همراه ادویه و نمک هایی که از سرزمین هندوستان می آوردند مخلوط کرده و درون نِی یا تنه های تنگ درخت می گذاشتند و سر و ته آن را به گونه ای می بستند تا مواد بیرون نریزد. سپس آن را درون آب جوش می گذاشتند تا خوب بپزد. پس از گذشت مدت زمانی برای این کار از روده گوسفند استفاده می کردند و گوشت را درون آن ریخته و می پختند.

یونانیان باستان در جشن ها و مراسم های مختلف سوسیس و کالباس را با نان مصرف می کردند. بعدها افراطی گرایان دین مسیحیت مصرف سوسیس و کالباس را ممنوع کردند، زیرا تصور می کردند که گوشت خام است و خوردن آن نباید صورت گیرد.

وقتی کنستانتین اول به پادشاهی رسید مصرف سوسیس و کالباس را منع کرد، اما با مخالفت و سماجت مردم در مصرف آن روبرو شد، و مردم به طور پنهانی در خانه هایشان سوسیس و کالباس تهیه می کردند؛ از این روی کم کم ممنوعیت مصرف آن برداشته شد و این محصول به دیگر کشورهای اروپایی و سرزمین های شرقی حتی چین نیز برده شد.

نکته جالب توجه این بود که سوسیس و کالباس در کشورهای اروپایی طرفدار بیشتری داشت تا کشورهای آسیایی؛ زیرا اصلی ترین ماده ی غذایی آسیایی ها سیب زمینی و برنج بود و آنها به مصرف گوشت قرمز تمایل چندانی نداشتند. امروزه سوسیس و کالباس از پر مصرف ترین فرآورده ها و محصولات گوشتی در جهان به شمار می رود.

عضويت در خبرنامه پاسينيک کانال تلگرام پاسينيک

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

برداشت و استفاده غيرتجاري از مطالب اين وب‌سايت، با ذکر منبع آزاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا