عمومی

آلفارومئو تیپو 33 زیباترین خودرو جهان

آیا آلفارومئو تیپو 33، زیباترین خودرو جهان است؟

به عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان، خودروی آلفارومئو تیپو 33  به عنوان  زیباترین خودرو جهان ، جذاب‌ترین طراحی تاریخ این صنعت را به همراه دارد.
برند آلفارومئو بیش از ۱۰۶ سال قدمت دارد. این شرکت علاوه بر ساخت مدل‌های گوناگون جاده‌ای در طول تاریخ، فعالیت گسترده‌ای در دنیای موتوراسپرت داشته است. تنها سه سال پس از افتتاح کارخانه، اولین مدل مسابقه‌ای این برند راهی پیست شد تا عزم جدی آلفا برای حضور در رقابت‌های اتومبیل‌رانی، در عمل ثابت شود.

سال‌های ۱۹۶۰ اوج شهرت و اقتدار آلفارومئو در بازار جهانی و دنیای موتوراسپرت محسوب می‌شود. پلت‌فرم تیپو 33، در ابتدای این دهه طراحی شد تا یک سوپراسپرت موتور میانی در عقب با قابلیت‌های آیرودینامیک عالی باشد. تا سال ۱۹۷۷ مدل‌های مختلفی از تیپو 333 ساخته شد که صرفا  کاربرد پیست داشت و البته افتخارات زیادی برای آلفارومئو به‌دست آورد.

نسخه‌ی استرادل از تیپو 33 که در سال ۱۹۶۷ معرفی شد، تنها خودروی سری 33 محسوب می‌شود که با قابلیت حرکت در جاده‌های عادی طراحی شد. واژه‌ی استرادل در زبان ایتالیایی به خودروهای جاده‌ای اطلاق می‌شود و طبق سنت آلفارومئو، مدل‌های مسابقه‌ای که استانداردهای شهری روی آن‌ها پیاده شده باشد، با لقب استرادل شناخته می‌شوند.

بیش از ۵۰ سال از طراحی تیپو 33 استرادل می‌گذرد، اما همچنان جذاب و مدرن به نظر می‌رسد. شاید از نظر هواداران آماتور خودروهای کلاسیک،این مدل شباهت‌هایی به فراری 2500 داشته باشد، اما باید قبول کرد پختگی آلفارومئو در طراحی این مدل، فراتر از فراری‌های آن زمان است. ظاهر  بخش جلو بسیار هوشمندانه به نظر می‌رسد و آیرودینامیک بسیار خوبی دارد. چراغ‌های اصلی نیز خلاقانه و بزرگ‌تر از سبک معمول خودروهای کلاسیک طراحی شده‌اند. در نمای جانبی هم خطوط بدنه و انحنای آن، فراتر از دهه‌ی ۶۰ میلادی است.

مدل تیپو 33 استرادل، از دیدگاه علاقه‌مندان حرفه‌ای خودروهای کلاسیک و کلکسیونرها، بدون شک زیباترین خودرو جهان در تمام ادوار است. این خودرو توسط فرانکو اسکالیونه طراحی شد که بیش از ۲۰ سال برای آلفارومئو، فراری، لامبورگینی و فیات کار کرد و حتی در ساخت نیساناسکای‌لاین مدل ۱۹۶۳۳ نقش داشت.

شاهکار تیپو، منحصر به طراحی بدنه نیست و پیشرانه آن هم در تاریخ خودروهای اسپرت جهان، ماندگار است. یک موتور ۸ سیلندر V شکل با زاویه‌ی ۹۰ درجه برای این خودرو در نظر گرفته شد که با ۲ لیتر حجم، قدرت ۲۳۰ اسب بخار و گشتاور ۲۰۰ نیوتن‌متر فراهم می‌کرد. در این پیشرانه بیشترین قدرت در دور موتور ۸۸۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور در دور موتور ۷۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود. این خودرو ظرف ۵.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و نهایت سرعت آن به ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. وزن خالص این خودرو، حدود ۷۰۰ کیلوگرم و نهایت دور موتور آن ۱۰ هزار دور بر دقیقه است.

تنها ۱۸ دستگاه آلفارومئو تیپو 33 استرادل بین سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۶۹ ساخته شد که اکنون ۱۰ دستگاه در شرایط مناسب هستند. این مدل یکی از گران‌قیمت‌ترین خودروهای تاریخ است و امروزه بیش از ۱۰ میلیون دلار ارزش کلکسیونی برای آن برآورد می‌شود؛ هرچند در سال‌های اخیر، هیچ مالکی حاضر به فروش این جواهر ارزشمند نشده است.

در سال ۱۹۶۸، تیپو 33 استرادل حدود ۱۷ هزار دلار قیمت داشت که تقریبا ۸ تا ۱۰ برابر یک خودروی استاندارد خانوادگی در آن زمان بود.

منبع:دنیای فناوری زومیت

عضويت در خبرنامه پاسينيک کانال تلگرام پاسينيک

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

برداشت و استفاده غيرتجاري از مطالب اين وب‌سايت، با ذکر منبع آزاد است.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا