عمومی

معصومه ابتکار قهرمان زمین

معصومه ابتکار خبر ساز ترین چهره های سال ۱۳۹۲ در عرصه اجتماعی است.

سال‌ها قبل وقتی سفارت آمریکا در ایران تسخیر شد، دخترکی ریز نقش و رنگ پریده با زبان انگلیسی روان، نقش مترجم را بین گروگان‌ها وگروگانگیران ایفا می‌کرد. او را سیستر ماری صدا می کردند.
معصومه ابتکار بانوي زمين
سیستر ماری بعدها نخستین زن در کابینه جمهوری اسلامی ایران به عنوان معاون رئیس‌جمهور دولت های هفتم و هشتم، و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست به مدت ۸ سال شد. او معصومه ابتکار نام داشت، فرزند خلف دکتر تقی ابتکار که حالا پس از گذشت سال ها نام او نیز مانند نام پدر به تار و پود محیط زیست ایران گره خورده. “قهرمان زمین” سال ۲۰۰۶ سازمان ملل متحد، تمام طول دوران ریاست احمدی نژاد به دولت را گوشه و کنار شورای شهر سوم به ویرانی محیط زیستی که در گذشته برای حفظ آن تلاش کرده بود چشم دوخت.

با رفتن دولت دهم و روی کار آمدن دولت روحانی اما نام او پس از سال ها بار دیگر از سوی هوادارانش به عنوان یکی از گزینه های اصلی ریاست بر سازمان محیط زیست مطرح شد که چندان هم بی اساس نبود.

ابتکار گرچه دیرتر از روسای دیگر سازمان‌ها برگزیده و معرفی شد، اما تکرار نام او پس از سال‌ها به عنوان رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور، بمبی بود که ناگهان در عرصه خبر و بین دوستداران محیط زیست منفجر شد و همه را واداشت که روز معارفه او در سالن همایش های سازمان محیط زیست فریاد بزنند: ابتکار به خانه خود بازگشت. او بی شک یکی از خبر ساز ترین چهره های سال ۱۳۹۲ در عرصه اجتماعی است که از همان بدو ورود مجدد به سازمان، دست به زنده سازی محیط زیستی زد که اعتقاد داشت باید احیای آن را از صفر شروع کند.

تلاش برای احیای دریاچه ارومیه به عنوان اولویت های اول دولت و محیط زیست، تلاش برای لغو مصوبات شتاب زده دولت سابق، راه‌اندازی مجدد شورای عالی محیط زیست، ارتقاي معیشت محیط بانان و تلاش جهت آزاد سازی محیط بانان زندانی، حمایت از سازمان های مردم نهاد و خبرنگارانی که در دوره احمدی‌نژاد، حق انتقاد از محمدی زاده و ناآگاهی اش به محیط زیست را نداشتند و بارها به جرم شفاف سازی هایی که به مذاق دولت خوش نمی‌آمد، با موانع جدی مواجه شده بودند، این ها همه وعده هایی بود که معصومه ابتکار داد و برای عملی کردن آن کوشید.

تلاش برای برخورد با شکارچیان غیر مجاز منجر به کشتن گوزن زرد پارک پردیسان با گلوله، درست زیر گوش سازمان حفاظت از محیط زیست شد.

تهدیدی که ابتکار را در راه برخورد با شکار‌های غیر مجاز جری تر کرد و پیگیری طرح لغو مجوز شکار برای ۲ سال در کشور را در پی داشت.

اعلام  نام او به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه به مناسبت هفته هوای پاک در تاریخ ۲۶ دی ماه ۱۳۹۲ و لغو آن اندکی پس از اعلام، بار دیگر او را به چهره‌ای خبر ساز تبدیل کرد.
دو روز بعد روابط عمومی سازمان حفاظت از محیط زیست متن سخنرانی او را منتشر کرد. دلیل لغو این سخنرانی اما اعلام نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا