عمومی

مکانهای دیدنی ورزنه

مکانهای دیدنی ورزنه ،نگین شرق اصفهان

ورزنه، نگین شرق اصفهان، با قدمتی کهن دارای گنجینه‌ای غنی از آثار تاریخی است. منقطه‌ای در جنوب غربی نائین و مجاورت تالاب گاوخونی که از میان دلش زاینده‌رود عبور می‌کند. در این نوشتار قصد داریم تا شما را با برخی از مکانهای دیدنی ورزنه آشنا نماییم.

ورزنه از هشت هزار سال پیش زیستگاه انسان به شمار می‌رود. این شهر، گنجینه‌ای پنهان از جاذبه‌های طبیعی، زیست محیطی، گردشگری و تاریخی همراه با آداب و رسوم، فرهنگ و سنن منحصر به فرد است. از آنجاکه ورزنه، روزگاری سرزمین زرتشتیان بوده است، لذا گویش مردم و روستاهای اطراف آن شاخه‌ای از زبان پهلوی ساسانی و پارسیک جنوبی است.

۱-   تالاب گاوخونی

اگر شما هم یکی از دوستداران طبیعت هستید٬ نباید بازدید از تالاب گاوخونی (یکی از بکرترین) چشم اندازهای ایران را از دست بدهید. این دریاچه نمک کوچک در آستانه ورود به کویر و پست‌ترین نقطه دشت اصفهان قرار گرفته است. اطراف آن توسط ناهمواری‌های مختلف، تپه‌های شنی، گستره‌های نمکی، کویری و جنگل‌زار احاطه‌شده است. گونه‌های نادر گیاهی و جانوری خاص این منطقه آن را برای  گردشگران طبیعت جذاب کرده‌ است.

۲-   چادر سفید‌های ورزنه

در سفر به ورزنه سفیدترین شهر ایران را خواهید دید.‌ چراکه زنان و دختران ورزنه به‌جای چادر سیاه متداول، چادری به رنگ کاملاً سفید به سر می‌کنند. این رسمی است که از زمان‌های گذشته و شاید به قدمت پیدایش شهر همگی زنان ورزنه بدان پایبند هستند.

۳-    قلعه قورتان

در این نگین شرق اصفهان، آخرین و تنها بازمانده‌ی قلعه‌روستاهای کشور بنا شده است. قلعه قدیمی قورتان با حصارهای کنگره‌دار از خشت و خام، محکم و استوار، عظمتش را به رخ  شهر می‌کشد.

۴-   کبوترخانه

در ادامه بازدید از مکانهای دیدنی ورزنه شما می‌توانید به تماشای کبوتر خانه‌های قدیمی از دوره صفوی بروید. کبوتر خانه‌های استوانه‌ای شکل با پایه‌های مدور که از معماری‌های منحصربه‌فرد اصفهان به‌حساب می‌آیند. اگرچه اکنون دیگر تعداد کمی از این کبوتر خانه‌ها مشغول به فعالیت‌اند، اما بنای قدیمی‌ آن‌ها از جاذبه‌های دیدنی ورزنه به‌حساب می‌آیند.

۵-   پل صفوی

این پل آخرین پل تاریخی بر روی بستر زاینده‌رود است. از جنس سنگ، آجر و ساروج ساخته‌ شده است و به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران و در لیست مکانهای دیدنی ورزنه ثبت‌ شده است.

۶-   کارگاه سفره بافی

بانوان سالخورده ورزنه ضمن زنده کردن هنر سفره‌بافی در ورزنه یکی از جاذبه‌های دیدنی این منطقه را به وجود آورده‌اند.

۷-   مسجد جامع

در ادامه گردش و بازدید از مکانهای دیدنی ورزنه به بازدید از مسجد جامع می‌رویم، اهالی ورزنه در گذشته‌های دور خانه‌های خود را گرداگرد این مسجد بنا می‌کردند. بنای اولیه مسجد جامع به روی بقایای یک آتشگاه قدیمی است، ساخت بنای مسجد جامع کنونی بر اساس نوشته‌های سردر مسجد به زمان تیموریان بازمی‌گردد.

۸-   کویر خارا

لمس شن‌های روان بیابان خارا در سفر به ورزنه خالی از لطف نیست. کویر خارا در مجاورت تالاب گاوخونی و ورزنه قرار دارد. این منطقه پوشیده از ریگ‌زار (تپه‌های ماسه‌ای یا رمل) است که براثر وزش بادها اشکال مختلف تپه‌های ماسه‌ای را به‌وجود آورده و در نوع خود کم‌نظیر است.

۹-   آب‌بند شاخ کنار

این بند به‌عنوان آخرین سد جهت هدایت زاینده‌رود و راه‌اندازی آسیاب‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته و از آنجائی که در کنار روستای شاخ کنار واقع‌ شده است به این نام معروف است. جنس این بند از ساروج و آهک است و قدمت آن به بیش از ۸۰ سال می‌رسد.

۱۰-   گاوچاه

بازدید از گاوچاه ورزنه به همراه دالاهو شما را با سنت دیرینه آب‌کشی با گاو آشنا می‌کند. در گذشته برای آب‌کشی مردم ورزنه پیش از ورود موتورهای آبکش از نیروی گاو برای بالا کشیدن آب از چاه استفاده می‌کردند که از آن زمان حدود ۵۰ سال می‌گذرد.اما اکنون پیرمرد ۶۰ ساله‌ی ورزنه‌ای، یک حلقه گاوچاه را باز‌سازی کرده و آن را به یکی از جاذبه‌های ورزنه مبدل کرده است. برای بالا کشیدن آب از گاو‌های کوهان‌دار سیستانی استفاده می‌شود.

۱۱-  خانه بوتیمار

حدود چهار سال پیش، یک بوتیمار (پرنده‌ای از گونه بلندپایان و خانواده حواصیل‌ها) گذرش به روستای قهی افتاد و شاید از خستگی در خانه‌ای که بعدها نامش را از همین پرنده گرفت، فرود آمد. خانه بوتیمار (معروف به منزل حاج سید جواد تاج‌زاده) در روستای قهی، اقامت‌گاهی محلی است که به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری ورزنه، به‌حساب ‌می‌آید.  غذاهای محلی و طراحی سنتی خانه، اقامت دل‌نشینی برای گردشگران ورزنه ایجاد می‌کند.

امیدواریم این مطلب بتواند انگیزه سفری خاطره انگیز را برای شما بوجود آورد.

بازنشر:دانستنی های گردشگری پاسینیک

منبع: تحریریه دالاهو

 

عضويت در خبرنامه پاسينيک کانال تلگرام پاسينيک

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا