عمومی

انواع چرم و نحوه نگهداری لباس های چرمی

انواع چرم ،نحوه تشخیص چرم اصل و نحوه نگهداری چرم

در مورد چرم و نیز انواع چرم سوال های مختلفی مطرح است که در ادامه این مطلب به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

انواع چرم کدامند و برای چه مصارفی مناسب هستند؟

چرم ها انواع مختلفی دارند و هر کدام برای یک نوع مصرف بیشتر کاربرد دارد.

۱-چرم مراکشی

چرم مراکشی محکم‌ترین چرم‌هاست و در استحکام می تواند همه انواع چرم  را از دور رقابت با خود خارج  ‌کند و به نوعی چرم درجه ی یک در دنیا محسوب می شود، در عین حال، این چرم  بسیار نرم و قابل انعطاف است. در زمان های گذشته چرم مراکشی را با دوختن پوست‌ها ، دباغی می‌کردند.از این نوع چرم بیشتر برای صحافی کتاب ها استفاده می‌شده است. امروزه این چرم‌ها برای تهیه کالاهای چرمی ظریف مانند کیف‌های زنانه ، کیف‌های دستی و جیبی مردانه استفاده می‌شود.

۲-چرم روسی

همانطور که از نام این نوع چرم بر می‌آید، نخستین بار در روسیه تهیه شده است. برای تهیه این نوع چرم، عمل پوست پیرایی با استفاده از پوست درخت های بید و غان انجام می‌شده است.

چرم روسی در نوع خود بی نظیر است و با بوی خوشایندی که دارد، معروف است و شناخته می‌شود که این بوی خوش به روغن درخت غان مربوط است. امروزه تولید اینگونه چرم، دیگر مخصوص کشور روسیه نیست و در بسیاری از کشورها با استفاده از مواد پوست پیرایی گیاهی، تولید می‌شود.البته ابداع این روش خاص همچنان در انحصار روسیه است.

چگونه چرم اصل را از چرم تقلبی تشخیص دهیم؟

برای تشخیص چرم اصل از غیر اصل چند نکته هست:

۱-مهر یا نشان: اینکه محصولات چرم طبیعی دارای نشان یا مهر نشان دهنده ی طبیعی بودن چرم است. اما باید توجه داشت که اگر چرم مصنوعی تولید می شود، برچسب تقلبی هم تولید می شود! خود برندها تنها در صورتی که محصول کاملا چرم طبیعی باشد از این تگ ها استفاده می‌کنند.به هر حال باید موارد بعدی را نیز برای  تشخیص چرم طبیعی  و برند اوریجینال و اصلی از غیرآن در نظر گرفت

۲-بوی چرم: دوم بوی محصول است. چرم طبیعی دارای بوی خاص خودش است که محصولات اصلی از طریق این بو قابل شناسایی هستند.

۳-قیمت چرم : چرم طبیعی بسیار گرانقیمت تر از انواع چرم مصنوعی است. اما بازهم ممکن است افراد سودجو چرم های مصنوعی را به قیمت چرم های طبیعی به فروش برسانند.

۴-خرید از فروشگاه معتبر: یکی از مهمترین عوامل تشخیص چرم اصل این است که از فروشگاه های معتبر چرم خریداری کنید که شناسنامه ی چرم را نیز همراه محصول در اختیارتان قرار می دهند.

۵-جنس پشت چرم: پشت پارچه را نگاه کنید؛ این کار هنگام خرید پارچه بسیار آسان است، اما با کیف، کاپشن، دستکش و دیگر محصولات چرمی که دارای آستر هستند چه کنیم؟ به درزهای دوخت دقت کنید، پشت چرم طبیعی پرز دار است، در حالی که پشت چرم مصنوعی به صورت شبکه ای با نخ دوخته شده است، پس اگر نخ دیدید، فرار کنید!

۶-انعکاس نور: اگر چرم طبیعی را زیر نور بگیرید نور را یکدست منعکس نمی ‌کند و بعضی جاهای آن مات و بعضی جاها براق به نظر می ‌رسد.

۷-تست شعله: چرم طبیعی به سادگی آتش نمی گیرد ، تغییر شکل نمی‌دهد و اگر شعله را تا مرحله سوختن پوست ادامه دهید بوی وحشتناکی مانند سوختن مو می دهد. لازم به ذکر است که چرم مصنوعی چون از پلاستیک تهیه شده است، در معرض حرارت به سرعت جمع شده، تغییر شکل می‌دهد و می سوزد.

نکته! اگر می خواهید لباس های چرمی تان را با آتش آزمایش کنید، روی قسمت های داخلی لباس که کمتر دیده می شود، این کار را انجام دهید

۸-لمس چرم: یکی از مهم ترین نشانه‌ها برای تشخیص چرم مرغوب و طبیعی لمس آن است. چرم طبیعی همانند یک پوست واقعی  برخلاف چرم مصنوعی حسی گرم به دست منتقل می‌کند. چرم مصنوعی سرد تر و سخت تر است. چرم طبیعی که عملیات کمتری روی آن انجام شده است نرم تر از نمونه های پروسس شده است و کیفیت بالاتری دارد.

چگونه از چرم طبیعی نگهداری کنیم؟

علاوه بر تمیز نگه داشتن و مدام پاک کردن به وسیله ی پارچه ، آب و کمی روغن زیتون ، شما می توانید برای چرم طبیعی خود، یک محلول پاک کننده خانگی هم بسازید:

یک پیمانه آب ولرم

یک قاشق مربا خوری شامپوبچه

۳ قطره سرکه سفید

اسفنج نرم را به کف محلول ساخته شده آغشته نمایید سپس آن را آبگیری کنید.

کف جذب شده را بر روی لباس فشار دهید و سپس دستی ملایم بر روی آن بکشید. بعد با پارچه ای نرم رطوبت ایجاد شده را جذب کنید و سطح محصول را خشک کنید. در آخر، محصول خود را در مجاورت دمای هوای ۲۵ تا ۳۵ درجه قرار دهید.

توجه : قبل از استفاده از مواد پاک کننده و نگهدارنده چرم در سطوح آشکار چرم، باید ابتدا این مواد در محل هایی از محصول که در معرض دید نیست امتحان شود.

 

منبع: به دخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا