عمومی

سرانجام برجام به فرجام رسید

به فرجام رسیدن برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پس از تاخیری چندساعته، سرانجام تایید کرد که ایران همه گام‌های لازم برای اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک یا همان برجام را برداشته است و با بیانیه مشترک محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی، برجام وارد مرحله اجرایی شد. متن بیانیه مشترک آغاز اجرای برجام ظریف و موگرینی به زبان فارسی و انگلیسی منتشر و قرائت شد و عملا برنامه برجام به نقطه اجرایی رسید.

حدود ۶ ماه پیش بود که نمایندگان ایران و ۱+۵ پس از حدود دو سال مذاکرات فشرده، در وین موفق به انعقاد سند برجام شدند؛ پس از ۹۰ روز از زمان انعقاد این سند مهم، در ۲۶ مهرماه روز پذیرش آن از سوی طرفین اعلام شد.

در این مدت ایران به تعهدات خود از قبیل مبادله اورانیوم غنی شده با اورانیوم طبیعی و از کارانداختن بخش عظیمی از سانتریفیوژها جامه عمل پوشاند و طرف مقابل نیز تعهدات خود مبنی بر مختومه کردن پرونده موسوم به “پی ام دی” و همچنین تدوین شیوه نامه های لغو تحریم ها را انجام داد. با قرائت این بیانیه آمریکا و اتحادیه اروپا همه تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته ای ایران را لغو کردند. با اجرایی شدن برجام، نظام اقتصادی کشور از تنگنای ۱۰ ساله خارج خواهد شد و بخش های مختلف اقتصاد که بیشترین تاثیر از تحریم ها را گرفته بودند به دنیای روابط بین المللی باز خواهند گشت.
 

در ادامه گزارش تصویری روند اجرایی شدن برجام را خواهید دید.

 
محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی در یک کنفرانس خبری بیانیه مشترک بیانیه اجرای برجام را قرائت کردند و  آغاز اجرای برجام را اعلام کردند.

موگرینی گفت که امروز(۱۶ ژانویه/ ۲۶ دی ماه) تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا و تحریم‌های مصوب سازمان ملل متحد در چارچوب برجام لغو می‌شود. وی گفت که اتحادیه اروپا به ‌زودی جزئیات دقیق لغو این تحریم‌ها را اعلام و راه را برای “توسعه اقتصادی ایران” باز خواهد کرد.

 


اوباما با صدور فرمانی، تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران را لغو کرد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز اندکی پس از تایید شدن انجام تعهدات ایران از سوی آژانس اعلام کرد که کشورش همه تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را لغو کرده است.

بیانیه‌ی یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی ایران منتشر شد. آمانو تایید کرد که ایران همه‌ی تعهدات خود را اجرایی کرده است.

به گزارش رویترز در بیانیه آمانو به روشنی اعلام شد: “ایران به تمام تعهدات توافق وین در ماه ژوئیه گذشته برای اجرای برجام عمل کرده است و برای اجرای برجام مانعی در میان نیست.”

تصویر دیدار محمد جواد ظریف و جان کری و هیات ایران و آمریکا در هتل کوبورگ وین در روز شنبه ۲۶ دی‌ماه قبل از “اعلام اجرای برجام”. وزیر خارجه ایران از لغو تحریم‌ها خبر داده است.

 


محمدجواد ظریف در وین اعلام کرد قرار است بعد از ارائه گزارش ‌آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد چگونگی عملکرد ایران برجام عملی شود.

 


جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه ۲۶ دی‌ماه از لندن راهی وین شد تا با وزیر امور خارجه ایران دیدار کند.

محمدجواد ظریف در وین شنبه ۲۶ دی‌ماه را روزی “خوب” برای ایران و منطقه توصیف کرد و گفت: “منطقه ما از سایه یک درگیری بی‌مورد که می‌توانست نگرانی ایجاد کند با برجام رها شده و می‌تواند بدون غبارهای خطرناک که به دلیل تبلیغات منفی علیه برنامه هسته‌ای شکل گرفته حرکت صلح‌طلبانه ایجاد کند.”

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در وین با محمدجواد ظریف دیدار کرد. در این دیدار علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، عباس عراقچی معاون محمدجواد ظریف و همچنین هلگا اشمید معاون فدریکا موگرینی نیز حضور داشتند.

دیدار فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هیات همراه با محمدجواد ظریف و هیات ایران.

 


هیات ایرانی در روز “اعلام اجرای برجام” در وین.

 


خبرنگاران که در وین حضور دارند منتظر “اعلام بیانیه مشترک” وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هستند.

 


خبرنگاران حاضر در وین

ماموران امنیتی حاضر در محل

 


قرار است گزارش نهایی آژانس منتشر و مراسم پایانی و اعلام اجرایی شدن برجام در مقر سازمان ملل در وین برگزار شود.

محمدجواد ظریف و جان کری هر دو صبح روز شنبه وارد وین شدند.

 


جان کری و هیات ایرانی در وین

براساس توافق‌نامه موسوم به “برنامه جامع اقدام مشترک”(برجام) میان ایران و گروه ۱+۵، قبل از اجرای “برجام” ایران می‌بایست اقداماتی را انجام می‌داد تا توافق‌نامه وارد فاز اجرایی شود. راستی‌آزمایی این اقدام‌ها بر عهده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. جمهوری اسلامی ایران و ۶ قدرت جهانی در ۲۳ تیر۱۳۹۴ بر سر برنامه اتمی ایران به توافق رسیده بودند.


خبر اعلام لغو تحریم‌ها علیه ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه های داخلی و خارجی داشته و بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران از آن به عنوان آغاز یک دوره جدید در اقتصاد کشور نام می برند. تقویت و پیشرفت جایگاه و نقش ایران در معادلات جهانی بعد از اعلام لغو تحریم‌ها علیه ایران با رشد فزاینده ای ادامه خواهد داشت. پیش از این صندوق بین‌المللی پول در گزارشی برآورده کرده است که در پی لغو تحریم‌ها علیه ایران، فعالیت‌های اقتصادی داخلی به‌طور چشمگیری افزایش خواهد یافت. این صندوق پیش‌بینی کرده است که اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۵ رشد ۰.۸ درصدی و در سال ۲۰۱۶ رشد ۴.۴ درصدی را ثبت خواهد کرد.

در هر حال، جبران و بهبود شرایط کشور که در سال‌های گذشته بر اثر سیاست‌های نامناسب اقتصادی و همچنین تحریم‌های بین‌الملی، خسارات و آسیب‌های گسترده‌ای به کشورمان وارد شده است، در کوتاه‌‌مدت میسر نخواهد شد اما با اجرای برجام فصل جدیدی در اقتصاد کور رقم خواهد خورد که دولتمردان، اقتصاددانان و فعالان اقتصادی با بهره گیری از آن می توانند کاستی های سال های گذشته را در بازه زمانی مناسب جبران کنند.

اجرای برجام مبارک باد و امید که دلیل واضحی برای صلح، خوشبختی، رونق اقتصادی
 
و حال خوب ملت بزرگ ایران در جهت یک خوشحالی پایدار باشد

عضویت در خبرنامه پاسینیک

کانال تلگرام پاسینیک

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا