عمومی

بمب هیدروژنی جدید ترین آزمایش کره شمالی

 

بمب هیدروژنی جدیدی توسط دولت پیونگ یانگ آزمایش شد.

 

مرکز لرزه نگاری ایالات متحده دو روز گذشته زلزله ای ۵.۱ ریشتری را به ثبت رساند. مرکز این زلزله، شمال شرقی کشور کره شمالی را نشان می دهد. حدس و گمان های اولیه، آزمایش جدید اتمی دولت پیونگ یانگ را نشان می داد، اما مقام های کره شمالی اعلام کردند که این بار، یک بمب هیدروژنی (H-bomb) را آزمایش کرده اند.

این آزمایش زیرزمینی در ساعت ۸:۳۰ بعد از ظهر روز سه شنبه به وقت محلی کره اتفاق افتاد. دستگاه های لرزه نگاری موقعیت آن را در ۱۹ کیلومتری شمال شرقی شهر سانجی بیگام نشان داده اند، همان موقعیت جغرافیایی که آزمایش پلوتونیوم کره شمالی در سال ۲۰۱۳ در آن اتفاق افتاد.

 

 

 

بمب هیدروژنی مرگبار ترین سلاحی است که تا کنون بشر توانسته به آن دست یابد و اثرات مخرب زیادی نیز بر جای می گذارد. همسایگان کره شمالی، آزمایشات کشف تشعشعات رادیو اکتیو را در کشور های خود شروع کرده اند.

قدرت انفجاری بمب ها بر اساس کیلو تن تی ان تی محاسبه می شود. برای مقایسه، بمب اتمی ” پسرک” که ایالات متحده آمریکا در خلال جنگ جهانی دوم در هیروشیما و ناکازاکی انداخت و ۲۰۰,۰۰۰ نفر را کشت معادل بیست هزار تن تی ان تی قدرت داشت اما قدرت بمب های هیدروژنی بیشتر از ۵۰ مگا تن تی ان تی است، یعنی چیزی در حدود ۲۵۰۰ برابر قدرت بمب اتمی منفجر شده در هیروشیما!

 

بمب هیدروژنی یا گرما هسته ای، نوعی بمب هسته ای است که انرژی آن ابتدا از طریق شکافت هسته ای (فرایندی که در آن یک اتم سنگین مانند اورانیوم به دو اتم سبکتر تقسیم می شود) و سپس گرما و فشار حاصله از این انفجار، باعث شروع فرایند همجوشی هسته ای می شود (فرایندی عکس عمل شکافت هسته ای است که در آن هسته های عناصر سبکی همچون هیدروژن با یکدیگر همجوشی انجام داده و هسته های عناصر سنگین تری را تشکیل می دهند. این فرایند انرژی قابل ملاحظه ای تولید می کند). به همین دلیل بمب های هیدروژنی (H-bomb) انرژی بسیار بیشتری از بمب های هسته ای تک مرحله ای آزاد می کنند. این بمب ها از آن رو به بمب های هیدروژنی معروف شده اند که فرایند همجوشی هسته ای با استفاده از هیدروژن انجام می شود.

در این نوع بمب ها با ایجاد یک انفجار اورانیومی یا پلوتونیومی، دمایی معادل چند میلیون درجه سانتیگراد ایجاد می شود. ایزوتوپ های هیدروژن که در بمب های هیدروژنی بکار رفته اند تحت این دمای بالا به یکدیگر جوش می خورند و به عنصر سنگین تر هلیوم تبدیل می شوند. اولین آزمایش بمب هیدروژنی در سال ۱۹۵۲ توسط ایالات متحده انجام گرفت و یک سال بعد جماهیر شوروی نیز به این فناوری دست یافت و در سال های بعد بریتانیا، فرانسه، چین و کره شمالی به تولید و آزمایش آن دست زدند و اکنون کره شمالی یک بار دیگر، کادوی کریسمس خود را با آزمایش یک بمب هیدروژنی، به جهان تقدیم کرد.

 

منبع: تکرا-عصر تکنولوژی 

عضویت در خبرنامه پاسینیککانال تلگرام پاسینیک

 

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا