عمومی

روستای کندلوس از جاذبه های گردشگری مازندران

سفری کوتاه به روستای کندلوس

روستای کندلوس  با آب و هوای ییلاقی در دامنه سرسبز و خرم رشته کوههای البرز در منطقه کجور نوشهر واقع شده است.  روستای زیبای کندلوس که امروزه آن را میخساز می گویند در دامنه های سرسبز و خرم البرز در منطقه کجور مازندران قرار دارد و شاهد تمدن های گوناگونی در ادوار مختلف تاریخ بوده و نشانه هایی از تمدن قبل از میلاد، تمدن ایران قبل از اسلام و تمدن ایران بعد از اسلام را در خود دارد.ناصر الدین شاه قاجار بعد از عبور از منطقه به علت مشاهده عده ای از کولیهای شاغل در کار فلز کاری آن را میخ ساز نامید.

مسیر رفتن به روستای کندلوس

برای رسیدن به کندلوس زیبایی های جاده کرج-چالوس را تا ۲۵ کیلومتری شهر چالوس باید تحمل کنید و سپس وارد دوراهی کجور شوید،پس از عبور از پل رودخانه چالوس و ورود به جاده آسفالته کجور که به طرف شرق کشیده شده و طی مسافت حدود ۱۸ کیلومتر جاده آسفالته دیگری از مسیر اصلی کجور به طرف جنوب جدا شده که از این دو راهی کندلوس حدود ۱۵ کیلومتر فاصله دارد و جاده منتهی به کندلوس نیز از نقاط زیبایی عبور میکند.
میخساز شامل چهار دهکده به نامهای پیده، گیل کلا، میرکلا و کندلوس است. دهکده کندلوس که یکی از قدیمی ترین مجتمع های انسانی منطقه به شمار می رود در دامنه های سلسله جبال البرز منتهی به دره زانوس واقع است.
کندلوس شامل محله هایی به نام های: درزی کلا، ملاکلا، جورسری، جیرسری، بنیم سری و سری دله تقسیم می شود مردم کندلوس خانه هایشان گلی ولی چشمه هایشان گوارا، امکاناتشان اندک ولی مهربان و میهمان نواز، سوخته از آفتاب و رنج کشیده از زمانه ولی صبور و بردربارند. هنوز بانگ خروس و پرندگان رنگ دهنده روزشان و زوزه شغال و صدای رودخانه زمزمه خواب شبانگاهشان است.

آشنایی با کار وپیشه و آداب و رسوم مردم کندلوس

کار و پیشه اهالی این دهکده از قدیم الایام تهیه و تولید چوب و ذغال در زمستان و کشاورزی در تابستان بوده است و اکنون به دلیل قانون مراقبت از جنگل، اهالی علاوه بر کشاورزی به خیاطی و نجاری روی آورده اند. از صنایع دستی این دهکده می توان به بافتن جاجیم، ایزار (پارچه پشمی چارخانه دستباف) بافتن جوراب، دستکش و بلوز پشمی گلدار و نمدمالی اشاره کرد.
علاوه بر نی (نی هفت بند) که متداول ترین آلت موسیقی کندلوس است دهل و سرنا نیز از سابقه و شهرت بسزایی در این منطقه برخوردار است سرنا در محل به پسپسی معروف است که از چوب شمشاد تراشیده می شود. مردم دهکده کندلوس به خصوص بومیان آن سفیدپوست و در بعضی موارد بور و چشم آبی هستند اهالی کندلوس مردمانی مهربان و میهمان نوازند هرگز محبتی را بی پاسخ نمی گذارند.
در این دهکده گدا وجود ندارد عموما قانع اند و پرتلاش. هرگز سرقت، قتل و جنایت در این دهکده صورت نگرفته است با آن که نه ماه از سال اکثر خانه ها خالی از سکنه است و درهای منازل همه باز است. در این دهکده به ندرت شنیده شده است که زنی طلاق گرفته باشد. زنان بیشتر از مردان برای تامین هزینه زندگی و خانواده تلاش می کنند. آسیاب کردن گندم، سفید کردن خانه، شکستن هیزم برای تنور، دوشیدن گاو، جالیزکاری، کاشتن سبزی خوردن ازجمله وظایف قطعی یک زن به شمار می رود.
مراسم نوروز و تحویل سال نو ازجمله مراسم بسیار زیبایی که در حلول سال نو اجرا می گردد مراسم سال مج (خوش قدم) می باشد که به شرح ذیل است: ابتدا نام چند کودک یا نوجوان خانواده را انتخاب و با استخاره از قرآن مجید نام هر یک که خوب آمد به عنوان سال مج انتخاب می گردد.این کودک یا نوجوان به محض تحویل سال نو با سینی محتوی کلام الله مجید، سبزه، شیرینی و یک ظرف پر آب قبل از دیگران وارد خانه می شود و با ظرف آبی که در دست دارد آب در گوشه اتاق ها می ریزد و به این ترتیب سالی پربار و پربرکت برای خانواده به ارمغان می آورد.


ازجمله فعالیتهایی که به کندلوس در کنار زیبایی های طبیعی جلوه ای خاص بخشیده و موجب شده است که این دهکده از شهرت بسزایی برخوردار شود برپایی دو موزه مردم شناسی و موزه گیاهان دارویی است.
در موزه مردم شناسی که در دامنه تپه ای در دهکده کندلوس قرار دارد اشیا و آثار متعلق به مردمان این منطقه ازجمله ظروف، کتب خطی، صنایع دستی و… نگه داری می شود. موزه گیاهان دارویی مجتمع کشاورزی کندلوس در سال ۱۳۶۵ با هدفهای کشت، پرورش، تولید و بسته بندی گیاهان اصلی دارویی و معطر و همچنین تولید اسانس ها و روغن های گیاهی تاسیس شد و برای اولین بار در ایران مبادرت به برپایی باغ بوتانیک (موزه گیاهان دارویی) در زمینی به مساحت ده هکتار نمود که با کاشت بالغ بر ۲۵۰ گونه گیاه ژنتیک ارزشمند در ایران به تولید و عرضه محصولات گوناگون در زمینه های مختلف اقدام نموده و محصولات خود را به اکثر کشورهای جهان صادر می نماید.
منبع: کتاب کندلوس نوشته علی اصغر جهانگیری

گردآوری و تنظیم: http://dalahoo.com عضویت در خبرنامه پاسینیکعضویت در کانال تلگرام پاسینیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا