عمومی

زلزله و راهنمای مقابله با خطرات احتمالی آن

راهنمای مقابله با خطرات احتمالی زلزله

آیا شما می‌دانید در هنگام زلزله دقیقا چه کاری باید انجام دهید؟

آیا می‌دانید هم اکنون برای آماده شدن برای زلزله در خانه چه کارهایی باید انجام دهید و چه مواردی را باید در خانه داشته باشید؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که داشتن یک بطری آب در دست ایده خوبی در هنگام زلزله است، آری درست است و بهتر است که به اندازه کافی آب داشته باشد. برخی بر این باور هستند که در قاب در ایستادن هنگام زلزله کار خوبی است، خیر غلط است. تنها در صورتی که ساختمانی که در آن هستید سازه بسیاری ضعیفی دارد این کار درست است. در غیر این صورت به احتمال زیاد شما از خود در یا افرادی که ناگهان قصد عبور از در را دارند صدمه خواهید دید.

چطور آماده مقابله با زلزله باشیم ؛ پیش از حادثه

برق، آب، گاز و تلفن ممکن است بعد از زلزله کار نکنند. پلیس، آتش‌نشانی بسیار مشغول و درگیر هستند و ممکن است نتوانند مدتی به شما خدمت رسانی کنند. پس شما حتما باید حداقل برای ۳ روز زندگی کاملا جدا افتاده از دنیا آماده باشید و برای اطمینان حتی ۷ روز.


شما نیاز به آب و غذا ( ۳ لیتر به ازای هر فرد در هر روز)، جعبه کمک‌های اولیه، کپسول آتش نشانی مخصوص تمامی انواع آتش، چراغ قوه، رادیو جیبی، باتری اضافه، پتو، لباس، کفش و پول نقد، داروهای مورد نیاز، سیستم قطع کلی گاز و آب و در صورت نیاز غذای بچه و وسیله‌ای برای پخت و پز. این وسایل برای بسیاری از انواع بلایای طبیعی نیز مانند سیل، رانش زمین، آتش سوزی گسترده و موارد دیگر مناسب است.

ایده مناسب دیگر این است که با خانواده خود هماهنگ کنید که در چنین شرایطی همگی در چه نقطه‌ای جمع خواهید شد. همچنین می توانید نزدیکان یا فامیلی خارج از ناحیه زندگی شما را انتخاب نمایید تا در هنگام این بلایا، بقیه بتوانند با آنها تماس گرفته و جویای حال شما شوند.

مستحکم ساختن آب گرمکن و لوازم خانگی بلند و سنگین به همراه مبلمان و قفسه‌های بزرگ برای اینکه در زمان زلزله سقوط نکنند و موجب صدمه جانی نگردند. همچنین مواد محترقه، کالاهای سنگین و شکستنی را حتی المکان در قفسه‌های پایین‌تر قرار دهید.

در محل کار یا خانه یاد بگیرید که بهترین و سریع ترین راه‌های خروج از ساختمان به منظور تخلیه و مخصوصا خارج از ساختمان برای رسیدن به فضای امن و باز کجا است. پله‌های اضطراری و درهای خروج را نیز همیشه چک کنید که مشکلی نداشته باشند.

همچنین بیمه خود را چک نمایید که در مورد زلزله هزینه‌های شما را پشتیبانی کنند و اگر بیمه‌ای برای این مورد ندارید حتما اقدام به تهیه آن کنید.

در هنگام زلزله چطور پناه بگیریم و چه کنیم؟ ؛ حین حادثه

اگر در داخل ساختمان هستید، همانجا بمانید، سریعا زیر یک میز بروید و آنجا بمانید، یا اینکه به دیوار داخلی ساختمان بچسبید. از دیوار خارجی ساختمان، شیشه، مبلمان و قفسه‌های سنگین، شومینه و لوازم خانگی دوری کنید. آشپزخانه به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای پناه گرفتن نیست. اگر در محل کار خود هستید از پنجره‌ها و دیوارهای خارجی دور بمانید و از آسانسور استفاده نکنید.



اگر در خارج ساختمان هستید سریعا به فضای بازی بروید که از ساختمان‌ها، خطوط انتقال برق و هر چیزی که ممکن است روی شما سقوط کند دور است.



اگر در حال رانندگی هستید، ماشین را به خارج از ترافیک هدایت کنید و بایستید. به هیچ عنوان زیر یا روی پل پارک نکنید. سعی کنید از درختان، چراغ‌ها، خطوط انتقال برق و تابلوها دوری کنید. اگر دوباره شروع به حرکت کردید مواظب بلایای اتفاق افتاده در جاده مانند انفجار، آتش سوزی و موارد دیگر باشید.

اگر در نقاط کوهستانی و تپه‌ای هستید، مواظب رانش زمین باشید. اگر در نزدیکی اقیانوس زندگی می‌کنید مراقب سونامی باشید و سریعا به جاهایی که ارتفاع بیشتری دارند بروید.

اگر در یک محیط شلوغ هستید از شکه شدن بپرهیزید و به در خروجی هجوم نبرید. سریعا سر خود را پایین آورید، روی زمین بشینید و سر و گردن خود را با دستان خود بپوشانید.

بعد از زلزله چه باید بکنیم ؛ پس از حادثه

چک کنید که آتش سوزی در جایی رخ نداده باشد یا احتمال ایجاد آتش سوزی وجود نداشته باشد. اگر بوی گاز حس کردید سریعا شیر اصلی گاز را ببندید. اگر نشانه‌ای از صدمه به سیم‌های برق وجود دارد برق را نیز از جعبه فیوز قطع کنید.



اگر تلفن کار می‌کند، تنها در حالتی که موضوع اورژانسی وجود دارد از آن استفاده کنید. همچنین از رانندگی در جاده‌ها خودداری کنید تا جاده‌ها برای آمبولانس‌ها، آتشنشانی و خودروهای نجات باز باشد.

هنگام باز کردن کابینت‌ها و کمدها مراقب باشید چرا که اقلام درون آنها احتمالا جابجا شده‌اند. چک کنید که در ساختمان ترک یا خرابی وجود نداشته باشد. در صورتی که خرابی جدی در ساختار ساختمان وجود دارد حتما مراقب حضور در نزدیکی آن باشید.

به رادیو گوش دهید تا از اخبار مهم در زمینه زلزله آگاه شوید. بدانید که برخی اوقات پس لرزه‌های زلزله هم می‌تواند بسیار مخرب باشد.

اگر از خانه بیرون می‌روید حتما پیغامی برای خانواده و نزدیکان قرار دهید که به کجا رفته‌اید.

نوشته : آرمان والی
  برگرفته از آرشیو مطالب گروه پرشین استار

عضویت در خبرنامه پاسینیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا