عمومی

بنی صدر و ماجرای عزل او از ریاست جمهوری

ماجرای افول بنی صدر و عزل او از ریاست جمهوری

بنی صدر
۲۶ خرداد ۱۳۶۰ روز مهمی در تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود؛ روزی که دو فوریت طرح نمایندگان مجلس برای بررسی کفایت سیاسی بنی صدر در مجلس به تصویب رسید. طرح در دستور کار مجلس قرار گرفت و پس از پنج روز با رای اکثریت نمایندگان عدم کفایت ابوالحسن بنی صدر برای ریاست جمهوری تصویب شد.

 به گزارش مجله تاریخ فرادید، در آخرین روزهای خرداد ۱۳۶۰ پس از آنکه رهبر کبیر انقلاب، ابوالحسن بنی صدر ، اولین رئیس‌جمهور ایران را از فرماندهی کل قوا کنار گذاشتند در ۲۵ خرداد مخالفان وی ضمن برگزاری تظاهراتی در پایتخت خواهان عزل او از ریاست جمهوری شدند؛ اتفاقی که فردای آن روز با طرح دو فوریتی بررسی کفایت سیاسی رئیس‌جمهور کلید خورد.

 بر این اساس طی چند روز موضوع کفایت سیاسی رئیس‌جمهور و اداره کشور پس از عزل وی در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت در ساعت ۵ و ۱۵ دقیقه بعدازظهر ۳۱ خرداد، ۱۷۷ نماینده مجلس رای به عدم کفایت سیاسی بنی صدر دادند.

 مهم‌ترین دلیل بر عدم کفایت سیاسی بنی صدر از سوی نمایندگان مجلس «موضع‏‌گیری وی علیه نظام جمهوری اسلامی و اتحاد با نیروهای ضد انقلاب وابسته به شرق و غرب جهت نابودی نظام اسلامی و همچنین مخالفت مستمر وی با مجلس شورای اسلامی از بدو تأسیس و حتی پیش از افتتاح آن، دخالت صریح در قوه قضاییه و عدم درک صحیح از بدیهی‏‌ترین اصول قانون اساسی و نیز عدم اعتقاد به اصل تفکیک قوا» اعلام شد.

 هاشمی رفسنجانی که در آن زمان ریاست مجلس را بر عهده داشت، لحظاتی پس از رای‌‌گیری در جمع مخالفان بنی صدر که در برابر مجلس تجمع کرده بودند این خبر را اعلام کرد و گفت به زودی رهبر کبیر انقلاب درباره عزل بنی صدر تصمیم نهایی را خواهند گرفت.

 وی همان روز در نامه به رهبر انقلاب مصوبه مجلس را به اطلاع ایشان رساند، امام(ره) نیز در پی‌نوشت نامه مرقوم فرمودند: «پس از رأی اکثریت قاطع نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه آقای ابوالحسن بنی صدر برای ریاست جمهوری اسلامی ایران کفایت سیاسی ندارند، ایشان را از ریاست جمهوری اسلامی ایران عزل نمودم.»

  بدین ترتیب دوران اولین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به پایان آمد و شورای موقت ریاست جمهوری اسلامی ایران با حضور آیت‌الله موسوی اردبیلی، محمدعلی رجایی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای اداره امور اجرایی کشور تشکیل شد.

بنی صدر که نزدیک به ۱۷ ماه بر کرسی ریاست جمهوری نشسته بود پس از عزل مدتی را در خفا زندگی کرد تا اینکه در هفتم مرداد همان سال با یک فروند هواپیمای ربوده شده‌ که بهزاد معزی، خلبان شاه آن را هدایت می‌کرد از مرز ایران خارج شد و با عبور از کشورهای ترکیه، قبرس، یونان و شمال ایتالیا در یک فرودگاه نظامی واقع در حومه پاریس به زمین نشست. مسعود رجوی، یکی از رهبران سازمان مجاهدین خلق که در مدت زندگی مخفیبنی صدر از او حمایت می‌کرد نیز در کنار وی وارد فرانسه شد و در آنجا اقامت کرد.

بنی صدر بلافاصله پس از ورود به فرانسه درخواست پناهندگی سیاسی کرد و تا مدت‌ها همچنان خود را رئیس‌جمهور اعلام می‌کرد. از سوی وزیر خارجه وقت ایران نیز طی درخواستی رسمی از فرانسه خواهان استردادبنی صدر شد؛ خواسته‌ای که با مخالفت دولت این کشور عملی نشد.

 نگاهی می‌اندازیم به عکس‌هایی از دوران کوتاه ریاست جمهوری وی. عکس‌های زیر که مربوط به دوران مبارزات انتخاباتی، ریاست جمهوری و فرار بنی صدر ر از ایران است توسط محمود کلاری و عباس عطار عکاسی شده است.

درگیری مخالفان و موافقان بنی صدر در جریان کمپین انتخابات ریاست جمهوری

 سخنرانی بنی صدر در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری

بنی صدر در جریان مبارزات انتخاباتی

بنی صدر در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری در حضور امام

بنی صدر در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری

بنی صدر و سید احمد خمینی پس از تنفیذ حکم ریاست جمهوری

 کنفرانس خبری بنی صدر در آغاز ریاست جمهوری

  سخنرانی بنی صدر در سالگرد جمعه خونین

 پوسترهای بنی صدر در دومین سالگرد پیروزی انقلاب

بنی صدر  در اولین نماز جمعه سال جدید

بنی صدر در اولین سالگرد انقلاب اسلامی

بنی صدر  در کنار شهید رجایی در مراسم استقبال از میهمانان نشست جنگ ایران و عراق در تهران

 بنی صدر  با لباس نظامی در حال اقامه نماز

 ورود بنی صدر  و رجوی به فرانسه پس از فرار از ایران

بنی صدر  در حال بازی پینگ‌پنگ در اقامتگاهش در «ایل دوفرانس»

 مصاحبه بنی صدر  با خبرنگار خارجی در اقامتگاهش در «ایل دو فرانس»

منبع: تاریخ ایرانی

عضویت در خبرنامه پاسینیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا