عمومی

آبشار آق سو یکی از آبشارهای خزه ای ایران

طبیعت زیبای آبشار آق سو

آبشار آق سو در مرز استان های گلستان و خراسان شمالی واقع شده و با ارتفاع تقریبی ۱۵ متر، یکی از آبشار های خزه ای ایران محسوب می شود. این آبشار به فاصله ۴۲ متری از شهر گالیکش و در انتهای شرق پارک ملی گلستان واقع شده است. آب این آبشار از روی خزه‌های زیبا به پایین می‌ریزد و به همین دلیل از شدت ریزش آب کاسته می‌شود و حتی شما می‌توانید به زیر آب این آبشار بایستید ولی چون بسیار سرد است و آب نیز باقدرت به پایین می‌ریزد توان ایستادن به مدت طولانی را نخواهید داشت.
آبشار آق سو در مسیر رودخانه چشمه گلستان و درست قبل از تونل گلستان واقع شده است.
مسیر دسترسی به آبشار آق سو گلستان: در جاده گرگان به سمت بجنورد، بعد از تنگه گلو و درست قبل از تونل گلستان، در شمال جاده آسیایی قرار گرفته است. ماشین را کنار پل پارک کرده و با یک پیاده روی سبک از میان درختان جنگلی به آبشار آق سو خواهید رسید.
فرم پله ای رودخانه که به صورت طبیعی ایجاد شده است.
مسیر آب به تنگه ای باریک با صخره های بلند می رسد که برای عبور از آن باید وارد رودخانه شد و دل و جان را به آب زد.دیواره های بلند و شگفت آور این تنگه، شما را به پیش می کشاند.
وجه تسمیه آبشار آق سو: آق سو یک واژه ترکی است و به معنای آب سفید می باشد.
اگر داخل رودخانه گام بر می دارید مراقب میزبانان خود باشید! این خرچنگ خوش رنگ در کنار رودخانه به ما خوش آمد می گوید.
آبشار آق سو در تمام فصول سال آب دارد و حتی در فصل کم آبی هم، تماشایی است.ترکیب صخره های خوش فرم خزه ای با آب زلال این آبشار، جلوه ای دیدنی به آن داده است.
حتی سنگ های زیر آبشار هم از گزند بی فرهنگی و بی رحمی ما مردمان در امان نبوده اند.آب از بالادست آبشار بر روی سنگ ها و جلبک های رنگین می غلتد و به پایین می آید.در پای آبشار، فضایی غارمانند ایجاد شده که آب درون آن جاریست و به نظر می آید ادامه دارد.
مردم شرق استان گلستان از این آبشار به عنوان یکی از تفرجگاه های خود استفاده می کنند. عدم رعایت گردشگران و مسافران عبوری در بعضی قسمت های آبشار، متاسفانه نمایی زشت به طبیعت آن داده است.

تصاویر زیر بخشی از طبیعت زیبا و منحصر به فرد این آبشار زیبا را نشان میدهد.

برای نمایش تصاویر در اندازه بزرگتر روی تصاویر کلیک کنید. آبشار آق سو

عضویت در خبرنامه پاسینیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا