عمومی

تنبیه بدنی یک دانش‌آموز ۱۵ساله از سوی معلمش در یکی از دبیرستان‌های پسرانه تهران

تنبیه بدنی یک دانش‌آموز ۱۵ساله از سوی معلمش در یکی از دبیرستان‌های پسرانه تهران، این دانش‌آموز را روانه بیمارستان کرد.
 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، هفته گذشته پدر یک دانش‌آموز دبیرستانی در منطقه ۹ تهران از تنبیه بدنی فرزندش توسط معلم ادبیات در کلاس درس خبر داد به نحوی که این دانش‌آموز در نتیجه این تنبیه روانه بیمارستان شده است.تنبیه بدنی یک دانش‌آموز ۱۵ساله از سوی معلمش در یکی از دبیرستان‌های پسرانه تهران

بنا بر اظهارات این دانش‌آموز که تنها ۱۵ سال دارد و در ضمن از بیماری شدید قلبی نیز رنج می‌برد، دبیر ادبیات به این دلیل که او از همکلاسی خود پاک‌کن درخواست کرده، با عصبانیت به سمت وی حمله‌ور شده و با کتک (ضربه شدید پا به آلت تناسلی) و ناسزا، وی را از کلاس درس بیرون انداخته، به نحوی که قفسه سینه این دانش‌آموز به شدت با زمین برخورد کرده است.

همچنین بنا بر اظهارات ناظم مدرسه، زمانی که وی متوجه شده این دانش‌آموز از شدت درد به خود می‌پیچد، علت را جویا شده و دانش‌آموز به او گفته است که معلم ادبیات با لگد به آلت تناسلی او ضربه زده و در نتیجه، ناظم مدرسه بلافاصله او را به دستشویی دبیران برده و از آنجا که این دانش‌آموز سابقه بیماری قلبی نیز داشته، سریعا از مدرسه با والدین وی تماس گرفته‌اند و مادر دانش‌آموز، هراسان خود را به مدرسه رسانده و به تنهایی فرزندش را از مدرسه به بیمارستان منتقل کرده است.

بنا بر اظهارات مادر این دانش‌آموز، شدت ضربه به حدی بوده که فرزندش قادر به نشستن نبوده و زمانی که وی را به بیمارستان رسانده است، بلافاصله او را به اورژانس منتقل کرده‌اند.

به گفته والدین این دانش‌آموز و بر اساس مدارک پزشکی ارائه‌شده، تاکنون حدود ۸۰۰ هزار تومان خرج درمان این دانش‌آموز شده است که گذشته از آن به دلیل شدت اضطراب و استرسی که در نتیجه این اتفاق به این دانش‌آموز وارد شده، وی از رفتن به مدرسه هراس دارد.

مدیر این دبیرستان می‌گوید: پیش‌تر همه دبیران و اولیای مدرسه طی جلسه‌ای در جریان مشکل خاص این دانش‌آموز قرار گرفته‌اند و در خصوص وضعیت ویژه این دانش‌آموز به معلمان و دیگر اولیای مدرسه هشدارهای لازم داده شده بود. زمانی که از معلم ادبیات علت را جویا می‌شویم، تنها به کتمان و توجیه روی می‌آورد اما توامان تاکید می‌کند که حاضر است تمام هزینه‌های درمان این دانش‌آموز را متقبل شود و از این دانش‌آموز و والدینش عذرخواهی کند.

به گفته مدیر دبیرستان، رسیدگی به شکایات مربوط به تنبیه بدنی دانش‌آموزان حداقل از نظر پروسه زمانی، هفت تا هشت ماه طول می‌کشد و چنانچه چنین تخلفی اثبات شود، معلم خاطی در درجه اول تذکر دریافت می‌کند و اگر برای بار دوم مرتکب چنین تخلفی شود، از مدرسه اخراج خواهد شد.

وی ضمن پذیرش خطای معلم ادبیات، مصرانه تلاش می‌کند که از والدین این دانش‌آموز دلجویی و رضایت آنها را جلب کند، چرا که به گفته وی اگر معلم ادبیات از مدرسه اخراج شود، معلم جایگزین نخواهند داشت.

منیره قربان‌نژاد کار‌شناس واحد ارزیابی آموزش و پرورش منطقه ۹ تهران نیز در این‌باره می‌گوید: یک روز بعد از این اتفاق، والدین این دانش‌آموز شکایت خود را به آموزش و پرورش منطقه اعلام کردند و البته همزمان دبیرستان مربوطه نیز این تخلف را به اداره مربوطه گزارش کرده‌ است.

وی ادامه می‌دهد: طبق پیگیری‌های ما، مدیر مدرسه در آن روز در مدرسه حضور نداشته و در ماموریت راهیان نور بوده است.

کار‌شناس واحد ارزیابی آموزش و پرورش منطقه ۹ تهران خاطرنشان می‌کند: قرار بر این شد که جلسه‌ای با حضور اولیای دانش‌آموز و دبیر مربوطه که به تنبیه بدنی این دانش‌آموز اقدام کرده تشکیل شود تا ضمن بررسی این مسئله هم از دانش‌آموز و هم از خانواده او عذرخواهی و دلجویی صورت گیرد.

قربان‌نژاد با تاکید بر اینکه تحت هیچ شرایط و عنوانی اولیای مدرسه حق تنبیه بدنی دانش‌آموز را ندارند، می‌افزاید: باعث تاثر است که با اینکه این دانش‌آموز دارای مشکل و ناراحتی جسمی بوده، اینگونه بی‌رحمانه مورد تنبیه بدنی معلم قرار گرفته است اما طبق بررسی‌های صورت‌گرفته، معلم ادعا می‌کند که از این موضوع اطلاعی نداشته است.

وی می‌گوید: رئیس آموزش و پرورش منطقه ۹ با معلم و مدیر مدرسه در این رابطه صحبت کرده و یک جلسه‌ نیز در رابطه با همین موضوع تشکیل خواهد شد تا صحبت‌های معلم نیز شنیده شود.

قربان‌نژاد خاطرنشان می‌کند: دانش‌آموزی که مورد تنبیه بدنی قرار گرفته، یک هفته مرخصی استعلاجی داشته و ما حتی از اولیای این دانش‌آموز درخواست کردیم که اجازه بدهند همکاران ما از مدرسه به ملاقات فرزندشان بروند و از آنها دلجویی کنند که آنها نپذیرفتند و گفتند ما نیازی به ملاقات نداریم.

وی در توضیح روال رسیدگی به شکایت والدین این دانش‌آموز از معلم خاطی نیز می‌گوید: چنانچه این معلم تنها یک بار مرتکب چنین خطایی شده باشد، ابتدا به وی تذکر داده می‌شود و این تخلف در پرونده وی درج خواهد شد اما این تنها در شرایطی است که اولیای دانش‌آموز رضایت دهند؛ لذا در صورت عدم رضایت والدین این دانش‌آموز یا در صورت تکرار، مطمئنا روش دیگری در رابطه با معلم متخلف اتخاذ خواهد شد.

سخنگوی آموزش و پرورش تهران نیز ضمن تاکید بر اینکه آموزش و پرورش قطعا با هر گونه رفتار خارج از چارچوب آیین‌نامه انضباطی مدارس برخورد می‌کند و اجازه تنبیه بدنی را به هیچ شکلی نمی‌دهد، اظهار می‌کند: حتی تحقیر و توهین دانش‌آموز نیز در مدارس، مجاز نیست و باید با آن برخورد شود.

مسعود ثقفی تاکید می‌کند: به طور حتم تا همین حد که تاکنون برای ما محرز شده که معلم با کتاب به سر دانش‌آموز ضربه زده و او را از کلاس اخراج کرده، مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت، چنانکه برخوردهایی نیز با معلم خاطی صورت گرفته است.

وی با اشاره به پیگیری این موضوع از سوی رئیس منطقه آموزش و پرورش منطقه ۹ تهران اطمینان می‌دهد که حتما با این معلم خاطی برخورد قانونی لازم صورت خواهد گرفت.

سخنگوی آموزش و پرورش تهران خاطرنشان می‌کند: این برخورد ابتدا به صورت توبیخ و درج در پرونده خواهد بود و در صورتی که موارد حاد شود، پرونده به هیات تخلفات اداری ارجاع می‌شود و هر حکمی که هیات تخلفات بر اساس مستندات صادر کند، به اجرا در خواهد آمد.

بر اساس این گزارش، طبق اظهارات پدر این دانش‌آموز، این مسئله در نهایت با عذرخواهی معلم و دادن تعهد کتبی از سوی وی، با رضایت والدین فیصله یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا