عمومی

رضا کیانیان پیشنهادحضوردرسریال ضدایرانی میهن را ردکرد

رضا کیانیان به تازگی پیشنهاد حضور در سریال ضدایرانی «میهن / Homeland» را رد کرد؛ پیشنهادی که مشابهش به برخی از بازیگران ایرانی در سال‌های گذشته داده شده بود و بسیاری از ایشان به این پیشنهادها «نه» نگفتند و فرصت حضور بین‌المللی را ولو با پذیرش نقشی که چهره ایرانی‌ها را تروریست، وندالیست و… به تصویر می‌کشد، از دست نداده‌اند؛ اما در واکنش به این حرکت مثبت، چه واکنشی را دیدیدم؟

به گزارش «تابناک»، «هرگز دوست ندارم در اثری بازی کنم که به ملتم توهین کرده باشد‌»؛ این مهم‌ترین بخش از سخنان رضا کیانیان درباره علت رد حضور در سریال ضدایرانی «میهن / Homeland» است؛ سریالی که فانتزی‌های تروریستی را روایت می‌کند که بخش بسیاری از آن به ایران و مسئولان ارشد سیاسی، نظامی و امنیتی ایران مرتبط می‌شود.رضا کیانیان پیشنهادحضوردرسریال ضدایرانی میهن را ردکرد

کیانیان از بازیگران باجایگاهی تثبیت شده در سینمای ایران است و نیاز به کسب اعتبار داخلی با نقش‌آفرینی در چنین سریال‌هایی در ایران و به قولش نزد این مردم نازنین ندارد؛ اما چه چهره فرهنگی است که دیده شدن در سطح جهان برایش جذابیت نداشته باشد و برای دستیابی به این افق تازه‌ ریسک نکند؟ بی‌گمان بسیاری از هنرمندان کشورمان در پی چنین فضایی هستند و مسأله تنها بر سر قیمتی است که باید پرداخت کنند.

بسیاری از هنرمندان در سال‌های اخیر در ازای چنین پیشنهادهایی ـ که از قضا مبهم ‌و تنها در حد یک دعوت‌نامه بوده ـ نه نگفته‌اند و موافقتشان را به سرعت اعلام کرده‌اند و برخی از ایشان نیز به واسطه همین نقش‌آفرینی‌ها از کشورشان دل کنده‌اند و ساکن دیگر کشور‌ها شده‌اند و نه تنها فضای ‌درونی کشور را از دست داده‌اند، بلکه در فضای جهانی نیز نتوانسته‌اند موفقیت ویژه‌ای داشته باشند و بهایی که پرداختند، بیش از انتظار بوده است.

این هزینه‌ها زمانی به اوج خود رسیده که اثر یاد شده، دارای مضامینی ضدایرانی یا ضداسلامی بوده و کشور یا اعتقادات مردم ایران را آماج گرفته باشد. در این صورت، راه برگشتی برای بازیگر نامبرده نیز‌ نمی‌ماند و میدان تنگ‌تر از حد تصور می‌شود؛ اما چه باک که بسیاری برایشان جهانی شدن حتی به قیمت دل کندن از خاک و پشت کردن به وطن ارزش دارد.

با این حال هرگاه چنین مواردی پیش آمده، موج بزرگ نه صرفاً علیه این بازیگران، بلکه حتی علیه کل سینمای ایران شکل گرفته و به بد‌ترین شکل ممکن به اهالی سینمای کشورمان و بیش از همه، به بازیگری که چنین خطایی داشته و در چنین اثری نقش‌آفرینی کرده حملاتی شده است؛ رویکردی که بخشی از آن طبیعی است، ولی بخشی از آنکه به افراط می‌انجامد، پذیرفته نیست.

در این میان انتظار می‌رفت با توجه به رویکرد میهن‌پرستانه رضا کیانیان، درباره او رفتاری متفاوت در پیش گرفته شود و اگر در قبال حضور چشم بسته برخی بازیگران در مجموعه‌های تلویزیونی یا فیلم‌های سینمایی بین‌المللی نقدهایی مطرح ‌و تنبیهاتی در نظر گرفته می‌شود، درباره رفتار میهن‌پرستانه رضا کیانیان نیز قدردانی شود، ولی‌ گویا این سوی ماجرا خبری نیست و خبری از نگاه اثباتی و همراهی با چنین چهره‌هایی وجود ندارد!

هم‌اکنون می‌پرسیم، حقیقتاً چند رسانه و روزنامه این رویداد را تیتر یک کردند و یا به طور ویژه به این رفتار مهم کیانیان واکنش مثبت نشان دادند و چرا این رفتار ارزشمند این بازیگر توانمند دیده نشد؟

«تابناک» به سهم خود از این حرکت کیانیان ـ که جزو رخدادهای نادر در سینمای ایران است ـ قدردانی می‌کند و این امید را دارد که شاهد گسترش این روحیه وطن‌پرستی به دور از نگاه کاسب‌کارانه باشیم که او داشت و در پی برجسته کردن این اتفاق نیز تا زمان پیگیری رسانه‌ها نبود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا