عمومی

دلایل Shut Down شدن اتفاقی لپ تاپ یا کامپیوتر

آیا رایانه یا لپ تاپ شما این روزها به شکل اتفاقی خاموش میشود؟ شاید برای این اتفاقات دلایل بسیاری در ذهن شما باشد. شاید اقدام به از نو نصب کردن سیستم عامل کرده اید اما مشکل همچنان پابرجا است! تا زمانی که دلیل این اتفاق را نمیدانید، دست نگه دارید و دستگاه خود را به تعمیرگاه نبرید! شاید یک از این پنج دلیل منجر به خاموشی اتفاقی لپتاپ شما میشود.Shut Down شدن اتفاقی

به گزارش «تابناک» خاموشی اتفاقی PC یا لپتاپ برای هر کاربری یک اتفاق تشویش آور و نگران کننده است. بسیاری از کاربران این مورد را ناشی از جریان برق یا خرابی سیستم عامل تصور میکنند. البته شاید این یکی از دلایل این موضوع باشد و این کاربران درس حدس زده باشند. اما همیشه اینگونه نیست.

نکته اساسی در اینجا است که رایانه ها چیز های شگفت انگیز تر از آن هستند که ما اغلب اوقات فکر میکنیم. یکی از این شگفتی ها مربوط به سیستم «خود صیانتی» یا Self-Protecting آنها میشود که در مواقع حساس و بحرانی سیستم را به کلی خاموش یا Shut Down میکنند. در واقع در اینگونه مواقع باید از خاموش شدن دستگاه خود خوشحال باشید.

اما چه چیز منجر به فعال شدن ساز و کار خود صیانتی در رایانه و لپتاپ میشود؟ مثل همیشه همراه ما باشید تا پنج دلیل اصلی این موضوع را برای شما افشا کنیم!

دلایل Shut Down شدن اتفاقی لپتاپ یا کامپیوتر

۱ – درجه حرارت بالا تر از حد معمول سیستم

یکی از اولین و بارز ترین دلایل خاموشی اتفاقی سیستم به ویژه در هنگام انجام فعالیت های گرافیکی مانند بازی، حرارت بیش از معمول یا به اصطلاح Over-Heating سیستم است. این موضوع به ویژه در خصوص لپتاپ بیشتر صدق میکند و معمولا گرفتگی منافذ سیستم یا ضعف فن از دلایل عمده و اصلی آن است:

دلایل Shut Down شدن اتفاقی لپتاپ یا کامپیوتر

موضوع حرارت بیش از حد به قدری برای سیستم خطر ساز است که اکنون تقریبا تمامی دستگاه ها مکانیزم خاموشی خودکار را برای مقابله با این موضوع در اختیار دارند. برای حل این معضل ابتدا باید دلیل اصلی آن را بدانید، شاید فن دستگاه به خوبی عمل نمیکند یا منافذ دستگاه برای ورود و خروج هوا با انواع و اقسام اجرام گرفته شده. اگر این موضوع صحت دارد، هم منافذ و هم فن دستگاه را در صورت دسترسی به خوبی و با دقت پاکسازی کنید:

۲ – نقص فنی یکی از سخت افزارها

یکی دیگر از دلایل عمده خاموشی اتفاقی دستگاه، مربوط به نقص سخت افزاری است. بنابر این اگر اخیرا اقدام به نصب سخت افزاری جدید کرده اید، این امر میتواند دلیل اصلی خاموشی اتفاقی دستگاه باشد. این سخت افزار را بیرون کشیده و آن را بیش ریخ صاحبش بگذارید:

دلایل Shut Down شدن اتفاقی لپتاپ یا کامپیوتر

سخت افزارهای اصلی که در این مورد باید مد نظر داشته باشید عبارتند از: RAM، CPU، Mainboard و کارت گرافیکی. همچنین گاهی این موضوع مربوط به Power دستگاه نیز میتواند باشد.

۳ – ولتاژ نامناسب شارژر

اگر بر روی لپتاپ خود با موضوع خاموشی اتفاقی روبرو هستید این امر میتواند ناشی از ولتاژ نامناسب شارژر شما باشد. به ویژه زمانی که به بازی میپردازید، این نکته را باید مد نظر داشته باشید که برخی از بازی های رایانه ای به ولتاژ بالاتری از حد معمول نیاز دارند.

دلایل Shut Down شدن اتفاقی لپتاپ یا کامپیوتر

بازی ها از آنجایی که سخت افزارهای اصلی سیستم را به شدت به کار میگیرند برق قوی تر و با ثبات تری را نیاز دارند. به ویژه آنکه این بازی ها سرعت گردش فن را نیز به حداکثر میرسانند. اما اگر در مواردی غیر از هنگام بازی با خاموشی اتفاقی روبرو میشوید، باز هم خرابی شارژر یا ولتاژ نامناسب آن میتواند یکی از دلایل اصلی باشد.

۴ – خرابی یا از کار افتادن درایور گرافیک یا Display

نصب سیستم عامل جدید و تغییر درایور کارت گرافیک یا Display نیز میتواند از جمله دلایل اصلی خاموشی بی مورد باشد. به ویژه اگر کمی هم با تنظیمات BIOS سر و کله زده باشید:

دلایل Shut Down شدن اتفاقی لپتاپ یا کامپیوتر

برای فهمیدن اینکه مشکل از درایور است یا نه، یک راه این است که به دنبال فایل های dump در سیستم و بعد از خاموشی اتفاقی بگردید. این فایل ها چیز های زیادی برای گفتن به شما دارند.

۵ – و مثل همیشه: بدافزارها

یکی دیگر از دلایل اصلی اما نادر خاموشی اتفاقی میتواند وجود یک بد افزار بر روی سیستم باشد. برخی از این بد افزارها اقدام به خاموش و روشن کردن دستگاه میکنند:

دلایل Shut Down شدن اتفاقی لپتاپ یا کامپیوتر

این موضوع معمولا در مواردی رخ میدهد که کلید خاصی را فشار دهید یا برنامه ای خاص را اجرا نمایید. در این شرایط بد افزار برای حفاظت از خود یا انجام عملی خاص، سیستم را خاموش میکند. راه چاره تنها اتکا به یک نرم افزار امنیتی قوی و قابل اعتماد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا