عمومی

انواع شوره سر و عوامل بروز آن

شوره سر یکی از رایج ترین مشکلات در ارتباط با سر و مو می باشد،زمانی که سلول های مرده پوست سر در موها و گاهی اوقات روی شانه ها دیده می شود، موها دچاره شوره شده اند، از جمله عوامل اصلی شوره سر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عوامل شوره سر

  • شستشوی زیاد پوست سر
  • چرب بودن پوست
  • آب و هوای گرم و مرطوب یا بسیار سرد و خشک

انواع شوره

دو نوع شوره وجود دارد: یکی شوره خشک و دیگری شوره چرب

جهت تشخصی خشک یا چرب بودن شوره سرتان کافیست پوسته های سر را بین دو انگشت خود فشار دهید، متوجه چرب یا خشک بودن شوره ها می شوید.

درمان شوره چرب

وقتی شوره سر از نوع چرب باشد، شوره روی پوست سر به انتهای مو چسبیده، باید از شامپو های اسیدی یا طبی استفاده کرد. در واقع درمان اصلی این نوع شوره شستن سر با آب گرم ( یا داغ) برای پاک کردن  و کاهش چربی روی سر است.

همچنین برای درمان شوره چرب، حنا و گل سرشور بسیار مفید  است.

درمان شوره خشک

در صورتی که شوره از نوع خشک باشد، به صورت گرد روی تمام مو ها پخش می شود و باید از شامپو های طبی و کرم های تقویتی و روغن های گیاهی مثل روغن زیتون، روغن بادام و روغن نارگیل استفاده کرد.

دقت داشته باشید که شامپوی ضد شوره مدت کمی با پوست تماس دارد و نمی تواند تاثیر زیادی بگذارد، در صورت استفاده از شامپو های ضد شوره باید پوست سر را به آرامی مالش دهید تا پوست سر شل شود و حداقل اجازه دهید 5 دقیقه کف روی سرتان بماند تا تاثیر گذاری خود را داشته باشد. قطران یا لوسیون ها کورتیزون دار نیز در درمان شوره موثر می باشند.

عوامل شوره سردرمان شوره خشک با روغن های گیاهی

روغن های گیاهی بهترین درمان شوره خشک است، نیم ساعت قبل از استحمام، پوست سر را با یکی از روغن های گیاهی زیتون، بادام، نارگیل یا کنجد آغشته کنید. روغن را در کف دست بریزید و بر روی موی سر بمالید و با کف دست ماساژ دهید. (پوست سر را با ناخن نکشید، به دلیل حساس بودن باعث زخم شدن آن می شود)، اگر روغن را کمی گرم کنید تاثیر بهتری دارد، پس از ماساژ دادن سر با روغن، حوله ای دور سر خود پیچیده و حدود نیم ساعت صبر کنید، سپس دو بار سر خود را با شامپو بشویید، این کار باعث می شود پوست شما چربی را جذب کند و از خشکی آن کاسته شود.

عمل فوق را دو بار در هفته انجام دهید تا شوره سرتان به صورت کامل از بین برود. می توانید هر بار از یک روغن خاص استفاده کنید.

خوردن زیاد شنبلیله و روغن پنبه دانه نیز برای درمان شوره مناسب است، برای برطرف کردن خشکی پوست می توانید به وسیله کتیرا و زرده تخم مرغ و کمی گردو، شامپوی ضد شوره درست کنید.

شستن سر با آب چغندر خام و جوشانده خطمی و جوشانده شنبلیله نیز در درمان این نوع شوره تاثیر گذار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا