عمومی

عمارت ملک بوشهر ،بنایی شگفت انگیز و دیدنی

عمارت ملک بوشهر

عمارت ملک بوشهر یکی از چند صد خانه های اربابی در کشور است که به دوره قاجار بر می گردد، خانه های که معمولا صاحبانی متمول و با توان مالی بالا داشته اند و یا خوانینی زمان قاجار بوده اند، خانه های که در شهر های مانند کاشان و اصفهان به وفور پیدا می شوند، عمارت ملک بوشهر نیز یکی از این خانه های زیباست که در محله بهمنی شهر بوشهر قرار دارد.

این بنای تاریخی متعلق به فردی به نام محمد مهدی ملک التجاره بوده که در یک قرن بیش بنا گردیده است، وی که در یکی از سفر های خود به فرانسه، با بازدید از کاخ یکی از وزرا می بیند، تصمیم به ساخت بنای مشابه در بوشهر می گیرد، از این رو معماری فرانسوی را همراه با خود به بوشهر می آورد و عمارت ملک بوشهر را در زیر بنایی 4 هزار متری احداث می کند.

این ساختمان در اواخر دوره حکومت قاجاریه با مصالح محلی بنا شد، عمارت ملک بوشهر در آذر ماه سال 1377 ثبت ملی گردید.

شرایط عمارت از ابتدا تا به امروز

عمارت ملک بوشهر بعد از مدت ها توسط انگلیسی ها تسخیر و به مقر نظامی تبدیل شد، پس از سال ها اقامت در این بنا و با ورشکسته شدن محمد مهدی ملک تجار، تمام وسایل نفیس و زینتی آن را با قیمت ناچیز خریداری کردند و با خود به انگلیس بردند، این ساختمان تاریخی در اواخر دوران سلطنت رضاه شاه به خوابگاه نظامیان تبدیل شد، هر چند چندین بار در بازه های زمانی مختلف باز سازی شد، اما به علت وسعت زیاد خرابی ها دیگر باز سازی نشد.

رها سازی این مجموعه به حال خود در سال های پیش سبب شد تا افراد بی خانمان و بی بضاعت به زندگی و سکونت در این مکان بپردازند منجر به تخریب بیش از بیش این بنا گردید.

وضعیت فعلی ساختمان نسبت به سال های گذشته بهتر شده است اما همچنان بخشی جهت تعمیر و نگهداری آن در نظر گرفته نشده، ورود به این بنا برای همه افراد رایگان است و در طول شبانه رو می توان از آن بازدید کرد اگرچه به علت نبود روشنایی کافی بازدید در شب توصیه نمی شود.

مشخصات عمارت ملک بوشهر

به مانند سایر ساختمان های مشابه که از چندین بخش مختلف تشکیل شده اند، این ملک دارای چهار بخش مختلف است:

بخش اول: پیش خوان بنا یکی از این بخش‌ ها است که فضای باز و گسترده‌ ای را به خود اختصاص می‌دهد که پیوند دهنده فضای شهر به این مجموعه است و از عقب به سکوی سردر و عمارت اصلی می‌ رسد.

بخش دوم: سکوی بنا است که شامل یک سفره عظیم و یک ردیف پله‌ی متصل به بنای اصلی است.

بخش سوم : سردر بنا است که فضای ایوان را نیز دربر می‌گیرد. فضای ایوان شامل سه جفت ستون می‌شود که به ساختمان اصلی متصل می‌شوند. یک در بزرگ از چوب آبنوس با تزئینات فلزی در این بخش وجود دارد.

بخش چهارم:  این بخش عمارت اصلی و عظیم‌ترین بخش مجموعه است که در دو طبقه با دیوارهای نقاشی شده ساخته شده است

عمارت ملک بوشهر

آدرس عمارت ملک بوشهر: بوشهر- 8 کیلومتری بوشهر- خیابان ماهینی- کوچه ملک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا