عمومی

تفاوت پوست زنان و مردان

تفاوت پوست زنان و مردان به ساختار فیزیکی آنان یعنی به ضخامت لایه چربی و درم مربوط می شود. پوست زن ها نازک تر از مرد ها است، زیرا هورمون تستوسترون (هورمون جنسی) در مردها پوستشان را ضخیم تر می کند.

تفاوت پوست زنان و مردان

علاوه بر این غدد چربی زنان کمتر از مردان ترشح می شود به همین دلیل زنان بیشتر از مردان دچار خشکی پوست می شوند.

پوست مردان 25 درصد زخیم تر و مقاوم تر از پوست زنان است و رطوبت بیشتری دارد اما به دلیل آسیب های محیطی این رطوبت به آسانی از دست می رود. پوست مردان همچنین اسیدی تر است و این موضوع باعث می شود کمتر دچار عفونت و آلودگی باکتری ها شوند.

همچنین ملانین بیشتری در سلول های پوست مردان وجود دارد به همین دلیل پوست مردان غالبا تیره تر از پوست زنان است.

در زنان اولین نشانه های پیری پوست از جمله چین و چروک حدود 25 سالگی ظاهر می شود، در حالی که این اتفاق در مردان از 30 سالگی به بعد رخ می دهد. البته درست است که نشانه های پیری پوست در مردان دیرتر رخ می دهد اما معمولا عمیق تر است و بیشتر به چشم می آید.

بدون در نظر گرفتن سن باید گفت میزان تجمع کلاژن در پوست مردان در مقایسه با پوست زنان بیشتر است و از آن جا که این مساله ارتباط مستقیمی با پیری پوست دارد، توجیهی برای زودتر شکسته شدن و پیر به نظر رسید پوست زنان است.

آقایان به علت شرایط کار خود در معرض شرایط محیطی مختلفی قرار دارند که باعث ایجاد ضایعات و عوارضی در پوست آن ها می شود. علاوه بر این بیشتر مرد ها به طور مکرر ریش خود را اصلاح می کنند که این امر نیز به مرور زمان باعث آسیب پوست می گردد.

با افزایش سن و تغییر در میزان ترشح هورمون ها تفاوت میان پوست مردان و زنان بیشتر آشکار می شود. در اواخر میانسالی، ترشح هورمون تستوسترون در مرد ها و استروژن در زن ها کاهش می یابد و در نتیجه پوست هر دو جنس نازک تر و شکننده تر می شوو. البته کاهش فعالیت هورمونی در زنان تاثیرات بیشتری بر جای می گذارد.تفاوت پوست زنان و مردان

تاثیر دوران یائسگی

وقتی زن ها وارد دوران یایسگی می شوند ترشح خکرمون استروژن به شدت کاهش می یابد ک در شدا خشکی و نازکی پوستشان افزوده می شود. از طرفی فعالیت عدد چربی که باعث لطافت و نرمی پوست می شود نیز کاهش می یابد. در این دوران است که قابلیت دفاعی پوست در برابر باکتری ها و مواد محرک و آلرژی زا کم می شود. پوست نازک نسبت به نوعی التهاب که درماتیت نامیده می شود حساس است و در برابر صربه و عفونت اسیب پذیر می باشد.

مشکلات مربوط به دوران یائسگی با داروهای جایگزین هورمونی برطرف می شود و شاید بهتر باشد زنان در این باره با پزشک متخصص زنان مشکرت کنند. در داخل سلول های پوست گیرنده های استروژن قرار دارند، استروزن ها پیام های را به سلول های پوست ارسال می کنند که احتمالاً موجب سالم ماندن کلاژن و عوامل دیگر پوست می شوند.

استفاده از استروژن خوراکی و موضعی (کرم های حاوی استروژن) مانع ایجاد تغییرات پوستی در زنان به واسطه کمبود استروژن می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا