عمومی

کرم ضد آفتاب و آنچه لازم است درباره آن بدانید

آنچه درباره کرم ضد آفتاب ، SPF وویژگیهای آن باید بدانیم

کرم ضد آفتاب یکی از مهم ترین محصولات آرایشی و بهداشتی است که همه افراد در طول روز برای مراقبت از بهداشت پوست و کاهش خسارت بافت پوست در برابر تشعشع آفتاب باید استفاده کنند.

 بعضی ها گمان میکنند که ضد آفتاب فقط مخصوص روزهای گرم تابستان است. در حالی که ضد آفتاب و تجدید ضد آفتاب در طول روز می بایست در ۳۶۵ روز سال در مکان های سرباز استفاده شود و فرهنگ استفاده از ضد آفتاب مثل فرهنگ استفاده از نخ دندان اپیدمی شود.

چرا باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم؟

 

کرم ضد آفتاب و آنچه لازم است درباره آن بدانید

عامل اصلی چین‌وچروک پوست و ایجاد کک‌ومک برروی آن نور آفتاب و به ویژه اشعه ماوراءبنفش است.نور آفتاب از طول موج‌های متفاوتی تشکیل شده است که براساس آن نامگذاری می‌شوند. اشعه ماوراءبنفش طول موج خاصی از نور خورشید است که خود به دو قسمت A وB تقسیم می‌شود که هر دو آنها برای پوست مضر هستند. 

هم نوع A و هم نوع B با شکستن کلاژن پوست، ساخت رادیکال‌های آزاد و مهار مکانیسم‌های ترمیم پوست، می‌توانند باعث ایجاد کک‌ومک، چروک و از همه مهم‌تر سرطان پوست شوند.

 پوست شما هر روز در معرض اشعه های خطرناک خورشید است و مهم نیست در محیط سرباز یا سربسته هستید، در هر حالت، پوست شما به عنوان عضوی حساس، در معرض آسیب خواهد بود.

برای مراقبت ازپوست در برابر اشعه آفتاب باید از ضد آفتاب استفاده کنیم؟

ضدآفتاب‌ها به ۲ شکل عمل می‌کنند. یک نوع آنها مسدودکننده هستند، یعنی لایه نازکی روی پوست تشکیل می‌دهند که مانع رسیدن اشعه آفتاب به پوست می‌شود. این نوع از ضدآفتاب‌ها اثر بسیار خوبی برای محافظت در برابر اشعه ماوراءبنفش A و B دارند ولی ممکن است به علت تغییر رنگ ظاهری که روی پوست ایجاد می‌کنند، از نظر زیبایی، برای افراد قابل قبول نباشند. اکسیددوزنگ یک نمونه بارز از ضدآفتاب‌هایی است که به این ترتیب عمل می‌کنند.

مکانیسم دیگر عملکرد ضدآفتاب‌ها،‌ مکانیسم جذبی است. در این روش ضدآفتاب، باجذب اشعه‌های مضر مانع رسیدن آنها به پوست می‌شود.

در اغلب موارد ضدآفتاب‌های موجود در بازار با استفاده از هر دو مکانیسم فوق از پوست شما در برابر آفتاب محافظت می‌کنند.

توجه کنید که کرم ضد آفتاب راه حلی تضمین شده برای حل این موضوع نیست و مراقبت از پوست فرآیند های دیگری هم دارد که باید به آن توجه کرد. مثلا عدم تست عطرهای تقلبی روی بافت پوست و عدم استفاده از محصولات آرایشی مشترک. توجه کنید که یک کرم ضد آفتاب مناسب با ایجاد یک لایه روی پوست شما قادر خواهد بود که اشعه های خطرناک UVA و UVB را دفع کند و در عین حال رطوبت پوست را حفظ کند که برای حفظ شادابی و طراوت پوست بسیار مهم است.

اس پی اف ( SPF ) در کرم ضد آفتاب یعنی چی؟

کرم ضد آفتاب و آنچه لازم است درباره آن بدانید

SPF به معنی عامل محافظت‌کننده در برابر آفتاب و مخفف کلمه Sun Protection factor است. ضدآفتاب‌ها بر حسب میزان SPFشان تقسیم‌بندی می‌شوند. از SPF، ۲ داریم تا ۶۰ SPF و بالاتر.

ولی وقتی می‌گوییم SPF یک ضدآفتابی ۱۵ است یعنی‌ چه؟

اگر فردی که ضدآفتاب‌ نزده در برابر آفتاب قرار گیرد، تقریبا بعداز ۲۰ دقیقه دچار آفتاب سوختگی در ناحیه‌ای می‌شود که آفتاب به آن تابیده. حال اگر همین فرد ضدآفتابی با ۱۵ SPF بزند، ۱۵*۲۰دقیقه طول خواهد کشید، تا دچار همان میزان آفتاب سوختگی شود. به عبارت دیگر ضدآفتابی با ۱۵ SPF، مانع رسیدن ۹۲ درصد از اشعه‌های مضر به پوست می‌شود.

اغلب متخصصان پوست، ضدآفتاب‌های با ۱۵ SPF و بالاتر را توصیه می‌کنند ولی مهم‌تر از اینکه SPF ضدآفتابی که استفاده می‌شود ۱۵ باشد یا ۶۰، این است که ضدآفتاب به درستی و به طور مرتب استفاده شود. یک ضدآفتاب با ۱۵ SPF به شرطی که مرتب استفاده شود و در روز در فواصل مناسب مجددا تکرار شود، بسیار موثر‌تر از ضدآفتاب با ۶۰ SPF است که مثلا یک روز در میان یا یک بار در روز استفاده می‌شود.

تحقیقات نشان داده‌ است که کرم‌های ضدآفتابی که SPF 30 دارند تا ۹۷ درصد اشعه‌های مضر را دفع می‌کنند و SPF 50 تا ۹۸ درصد اشعه‌های مضر آفتاب را دفع می‌کند. به همین دلیل دکترها استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF 30 را برای پوست کافی می‌دانند.

ماریا شاراپووا، اسطوره تنیس زنان جهان، از طرفداران کرم های ضد آفتاب با اس پی اف ۱۵ تا ۳۰ است.

اشتباهات رایج درباره SPF ها

 

کرم ضد آفتاب و آنچه لازم است درباره آن بدانید

بعضی از بانوان گمان میکنند که اس پی اف ۳۰، دو برابر اس پی اف ۱۵ نقش دارد. در حالی که اینگونه نیست و این تصور صحیح نخواهد بود. باید مطلع باشید که اس پی اف ۱۵ در واقع توانایی محافظت از پوست شما در برابر یک پانزدهم اشعه های مضر نور خورشید را دارد در حالی که SPF 30 از برخورد ۹۷ ٪ کل اشعه های UVB به پوست شما جلوگیری می کند. این در حالی است که کرم های ضد آفتاب با درجه اس پی اف ۵۰، از برخورد ۹۸٪ اشعه های UVB به پوست جلوگیری می کند.

نحوه و میزان مصرف کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب و آنچه لازم است درباره آن بدانید

اغلب افراد وقتی ضدآفتاب می‌زنند،‌ مقدار کافی از آن را به پوست نمی‌مالند و میزان مصرف آنها تنها ۲۵ تا ۵۰ درصد مقدار لازم است. ضدآفتاب باید به قدری استفاده شود که یک لایه نازک بر روی پوست تشکیل دهد و بتواند اثر محافظتی خود را به طور کامل اعمال کند.

علاوه بر این، در حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از اینکه از خانه خارج شوید. باید ضدآفتاب را روی پوست خود بزنید چون در حدود نیم ساعت طول می‌کشد تا ضدآفتاب جذب پوست شده و اثرش آغاز شود.

نکته دیگر اینکه همیشه ضدآفتاب باید بعداز همه آرایش‌ها استفاده شود،‌ چون در غیر این صورت مواد آرایشی که بر پایه آب یا چربی باشند می‌توانند باعث بی‌اثر شدن ضدآفتاب شوند. هنگام استفاده از ضدآفتاب باید به بینی‌،‌گوش و اطراف آن توجه خاصی داشت.

در هوای ابری هم حتما باید ضدآفتاب زد چون ابرها نمی‌توانند اشعه مضر ماوراء بنفش را جذب کنند و تقریبا در هوای ابری ۸۰ درصد این اشعه به پوست می‌رسد.

علا‌وه بر این چون در هوای ابری گرما و نور شدید آفتاب که می‌تواند باعث شود افراد به محیط‌های سربسته و سایه بروند وجود ندارد، در نتیجه احتمال این که اشعه ماوراءبنفش بیشتری به آنها برسد افزایش می‌یابد. چون این اشعه قابل رویت نیست. پس مثل روزهای آفتابی حتی دقیق‌تر از آن باید در روزهای ابری هم ضدآفتاب زد.

در صورت شستن صورت،‌ تعریق زیاد،‌ شنا کردن و… باید ضدآفتاب دوباره استفاده شود. علاوه بر این، توصیه می‌شود در صورتی که در مقابل آفتاب هستید حداقل هر ۲-۴ ساعت دوباره ضدآفتاب بزنید.

ضدآفتاب‌هایی که به اصطلاح ضدآب هستند، نسبت به بقیه انواع در برابر عرق کردن،‌ بیشتر دوام می‌آورند و اثر بهتری دارند. از آنجا که اغلب افراد اولین باری که ضد آفتاب می‌زنند مقدار کافی از آن به پوست نمی‌مالند، برخی متخصصان توصیه می‌کنند که در برابر آفتاب شدید حتی هر یک ساعت یک بار ضد آفتاب تجدید شود.

در صورت شنا در استخرهای سر باز یا در محل‌هایی که در مقابل اشعه آفتاب هستید باید از ضدآفتاب به ویژه انواع مقاوم به آب آن استفاده کنید و اگر زمان شنای شما طولا‌نی شد، به‌طور مرتب ضدآفتاب را تجدید کنید.

انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب 

کرم ضد آفتاب و آنچه لازم است درباره آن بدانید

تقریبا نوع ضدآفتابی که هر کس می‌تواند انتخاب کند و از نظرش بهترین باشد، امری سلیقه‌ای است. در حال حاضر انواع مختلفی از ضدآفتاب‌های خارجی و ایرانی به شکل لوسیون، کرم، ژل و… در دسترس است که هرکس می‌تواند با توجه به نوع پوستش، و با کمک پزشک،‌ ضدآفتاب مناسب را انتخاب کند ولی هیچ‌وقت نباید فکر کنید که اگر گران‌ترین ضدآفتاب با بالاترین SPF را خریدید حتما پوستتان را در برابر آفتاب بیمه کرده‌اید. مهم‌تر از نوع ضدآفتاب و میزان SPF آن، استفاده مرتب و صحیح از آن است.‌

اگر شما پوست چرب دارید، کرم های ضد آفتاب فاقد چربی و مات گزینه خوبی خواهد بود. کرم های ضد آفتاب مات، سبک است و پوست شما را از حالت براق خارج میکند. در واقع بهترین کرم ضد آفتاب،‌ کرمی است که در عین مات بودن، فاقد چربی و پارابن بوده و قابلیت مرطوب کنندگی (هیدراته) خوبی داشته و لایه لایه نشده و دوام و ماندگاری مطلوبی برای پوست شما به ارمغان آورد.

برخی از کرم های ضد آفتاب، ضد آب است و شما میتوانید هنگام ورزش از آن استفاده کنید. بویژه برای بانوانی که در روزهای گرم تابستان ورزش هایی مثل تنیس و شنا و دومیدانی انجام میدهند، کرم های ضد آفتاب ضد آب توصیه میشود. توجه کنید که کرم های ضد آفتاب ضد آب هم می بایست پس از مدتی تجدید شود.

انواع کرم های ضد آفتاب

 فرمولاسیون کرم ها، انواع آن را تعیین می کند. برخی از کرم های ضد آفتاب، رنگی و بعضی بی رنگ و شماری نیز با SPF کم یا زیاد می‌شود. کسانی که نمی‌خواهند رنگ صورتشان خیلی سفید شود معمولا از کرم ضد آفتاب رنگی با رنگ پوست خودشان استفاده می‌کنند که مانند کرم پودر هستند.

نکات مهم  در خرید کرم ضد آفتاب مناسب

کرم ضد آفتاب و آنچه لازم است درباره آن بدانید

در خرید کرم ضد آفتاب به این موضوع توجه کنید که اس پی اف آن منطبق با نیاز شما بوده و فرمولاسیون آن را به دقت بررسی کرده باشید. تاریخ مصرف آن را در نظر داشته و از خرید کرم های ضد آفتاب از دستفروشان پرهیز کنید. بسیاری از کرم های ضد آفتاب، فقط از پوست شما در برابر اشعه UVA حفاظت میکند و اشعه های خطرناک UVB همچنان قدرت آسیب زدن به پوست را دارند. برای آنکه تفاوت UVA, UVB را بدانید به موارد زیر توجه داشته باشید:

اشعه‌های UVB خورشید باعث آسیب رساندن به لایه های رویی پوست و ایجاد آفتاب سوختگی می شود.
اشعه‌های UVA سبب تشکیل چین و چروک و پیری زودرس پوست شده و DNA پوست را تخریب میکند.
اشعه های UVA از عوامل اصلی بیماری های پوستی و سرطان پوست است.
هنگام خرید کرم ضد آفتاب، به دنبال کلمه broad spectrum (طیف وسیع) باشید که روی جعبه ضد آفتاب درج شده است. این عبارت نشان می دهد که کرم ضد آفتاب برای پوست های چرب و پوست های خشک و مختلط مفید است و از پوست در برابر اشعه UVA-UVB حفاظت می کند.

از خرید این 5 کرم ضد آفتاب حتما خوداری کنید!

1- ضدآفتاب‌های حاوی رتینول

رتینول یا همان ویتامین A می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را در افرادی که در معرض نور آفتاب هستند، افزایش دهد، اما هنوز به علت آثار ضدپیری‌اش، آن را به ضدآفتاب‌ها و لوسیون‌ها اضافه می‌کنند.
این ماده ممکن‌است حساسیت پوست شما را در برابر نور آفتاب افزایش دهد.این جمله باید روی جعبه این ضدآفتاب‌ها نوشته شود: «لطفا هنگام استفاده از این محصول و به مدت یک هفته پس از آن، کمتر در معرض نور آفتاب قرار بگیرید».

2- ضدآفتاب‌هایی با SPF بالاتر از 50

SPF فقط میزان محافظت در برابر اشعه‌های UVB که باعث آفتاب‌سوختگی می‌شود را نشان می‌دهد و کاربردی در مقابل اشعه‌های UVA که باعث سرطان می‌شود ندارد یا بسیار ضعیف است، اما این باور غلط وجود دارد که محصولات با SPF بالاتر، محافظت بیشتری دارند.

سازمان غذا و داروی آمریكا، تبلیغ محصولات با SPF بالای 50 را «دروغین و فریب دهنده» می‌داند و این نوع تبلیغ را برای شرکت‌ها ممنوع کرده است.نیم ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، از ضد آفتاب استفاده کنید، زیرا پوست شما باید فرصت کافی برای جذب مواد تشکیل دهنده ضد آفتاب را داشته باشد

3- ضدآفتاب‌های حاوی اکسی‌بنزن

اکسی بنزن یک ماده ضدآفتاب شیمیایی است که به‌وسیله پوست جذب می‌شود، اما مشکل اینجاست که این ماده به راحتی پس از جذب وارد جریان خون می‌شود و مانند هورمون استروژن عمل می‌کند و در طولانی‌مدت می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در باروری و غده تیرویید شود.
محققان روان‌پزشکی بر این باورند که این ماده شیمیایی برای سیستم عصبی سمی است.
برای دچار نشدن به عوارض این ماده، برچسب محصولات را با دقت بخوانید. این ماده ممکن است همچنین با نام هایی مانند بنزوفنون یا بنزوفنون-3 نوشته شود.

4- ضدآفتاب‌های پودری یا افشانه‌ای

زمانی که ضدآفتاب را روی بدن خود اسپری می‌کنید، سخت است بفهمید که آیا همه نقاط را پوشش داده است یا نه. این مشكل در مورد ضدآفتاب‌های پودری و آرایشی هم وجود دارد.
سازمان‌ غذا و داروی آمریكا، فروش محصولات ضدآفتاب پودری یا موجود در مواد آرایشی را بعد از پایان سال 2013 ممنوع اعلام کرده است.

5- ضدآفتاب‌های حاوی مواد دافع حشرات

افزودن این مواد به ضدآفتاب‌ها لازم نیست و حتی احتمال دارد به پوست آسیب بزند. مواد دافع حشرات می‌توانند حاوی موادشیمیایی موثری باشند، اما به این محصولات فقط یک بار در روز احتیاج دارید، در حالی که ضدآفتاب باید هر دو ساعت یک بار تمدید شود.
طبق بررسی ها هر فرد بیشتر از یک بار در روز، به استفاده از مواد دافع حشرات نیاز ندارد، مگر زمانی که قصد پیاده‌روی طولانی در بیابان یا طبیعت را داشته باشد. البته در این حالت نیز حشرات فقط صبح زود و شب می‌توانند باعث آزار شوند که در این زمان‌ها هم اشعه‌های مضر آفتاب وجود ندارند و نیازی به ضدآفتاب‌ها پیدا نمی‌کنید!

کرم ضد آفتاب کودکان و نوجوانان فراموش نشود

برای آنکه کودکان و نوجوانان در بزرگسالی، فرهنگ استفاده صحیح از ضد آفتاب را به خصوص در مناطق خشک و بیابانی کشور داشته باشند، باید از سن ۴ سالگی، آنها را به استفاده از کرم های ضد آفتاب و مرطوب کننده پوست آشنا کرد.

اگر قصد خرید کرم ضد آفتاب را دارید پیشنهاد ما به شما محصولات اوریف لیم سوئد هست کرم ضدآفتاب و محافظ اشعه uv سان زون Sun Zone با SPF 50 ،یکی از محصولات خوب موثر این برند هست که درصورت نیاز برای خرید به شماره 09132332181 در تلگرام یا واتساپ پیام دهید تا این کرم ضدآفتاب عالی را با ضمانت اصل بودن و قیمت مناسب برای شما تهیه کنیم.

این مطلب بازنشر ویرایش شده ای از سایت روزیاتو میباشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا