عمومی

از بین بردن مورچه ها؛ مراحل و ابزارهایی که نیاز دارید

اگر به‌سراغ این مقاله آمده‌اید، حتما مورچه‌ها را در حال رژه رفتن گوشه‌ای از منزل دیده‌اید. شاید فکر کنید از بین بردن مورچه و خلاصی از دست مورچه‌ها غیرممکن است، اما این‌طورها هم نیست. در این مقاله، ابتدا روش درست برخورد با مورچه‌ها را به شما آموزش می‌دهیم، بعد هم سیزده ماده‌ای را معرفی می‌کنیم که می‌توانند برای از بین بردن مورچه‌ها مفید باشند. با ما همراه باشید.

۱. دربارهٔ کلونی مورچه‌ها و ملکه‌شان بدانید

برای حل مسئلهٔ مورچه در منزل، ابتدا باید آن‌هایی که نمی‌بینید، از بین ببرید تا بعد، از شر آن‌هایی که جلویتان رژه می‌روند خلاص شوید! شاید این حرفم عجیب به نظرتان برسد، اما حقیقت دارد. منظورم این است که ملکهٔ مورچه‌ها، همانی که تخم‌گذاری می‌کند، هرگز لانه را ترک نمی‌کند که شما بخواهید او را ببینید. او فقط داخل لانه می‌ماند، از غذایی که مورچه‌های کارگر، همان‌هایی که شما می‌بینید، برایش می‌آورند تغذیه می‌کند و به تولیدمثل مورچه ادامه می‌دهد. پس شما هرقدر هم مورچه‌هایی را که می‌بینید از بین ببرید، ملکه همچنان به تولیدمثل خود ادامه می‌دهد و مورچه‌های جدید، جای قدیمی‌ها را می‌گیرند و فرقی به حال شما نمی‌کند!

۲. رژهٔ مورچه‌ها را تماشا کنید

شاید فکر کنید شوخی می‌کنم، اما قدم اول در کنترل مورچه‌ها، تماشای آن‌هایی است که جلویتان رژه می‌روند. در واقع باید بفهمید آن‌ها از کجا می‌آیند و به کجا می‌روند. مورچه دنبال غذا می‌گردد و همین که آن را پیدا می‌کند، به لانه می‌برد. اما بویی هم از خودش به جا می‌گذارد. این‌طوری برای بقیهٔ مورچه‌های کارگر هم ردی می‌گذارد تا بتوانند غذا جمع کنند و به لانه ببرند.

۳. روی مورچه‌ها سریع اسپری نکنید

شاید فکر کنید شوخی می‌کنم، اما قدم اول در کنترل مورچه‌ها، تماشای آن‌هایی است که جلویتان رژه می‌روند. در واقع باید بفهمید آن‌ها از کجا می‌آیند و به کجا می‌روند. مورچه دنبال غذا می‌گردد و همین که آن را پیدا می‌کند، به لانه می‌برد. اما بویی هم از خودش به جا می‌گذارد. این‌طوری برای بقیهٔ مورچه‌های کارگر هم ردی می‌گذارد تا بتوانند غذا جمع کنند و به لانه ببرند.

۳. روی مورچه‌ها سریع اسپری نکنید

مورچه‌هایی که شما می‌بینید، مورچه‌های کارگر هستند. کار آن‌ها یافتن غذا و بردن آن به لانه برای تغذیهٔ ملکه و نوزادانی است که نسل بعدی مورچه‌های کارگر خواهند بود. یعنی این مورچه‌های کارگر، مسیر کلونی را به شما نشان می‌دهند. اگر روی این مورچه‌ها اسپری کنید و آن‌ها را از بین ببرید، کلونی، کارگرهای دیگری می‌فرستد و دست شما هرگز به ملکه نمی‌رسد. پس چه باید کرد؟

۴. طعمه بگذارید

به‌جای کشتن مورچه‌های کارگر، از آن‌ها استفاده کنید. در مسیری که شناسایی کرده‌اید طعمهٔ مورچه‌کش سمی بگذارید. مورچه‌های کارگر طعمه را خواهند یافت و آن را برای ملکه به لانه خواهند برد. ملکه طعمهٔ سمی را می‌خورد، کم‌کم کشته می‌شود و نسل‌های بعدی مورچه‌ها هم از بین خواهند رفت. بعد هم شما می‌مانید و آن چند مورچهٔ کارگری که خیلی زود از بین خواهند رفت.

مورچه

۵. برای تمیز کردن عجله نکنید

تمیز کردن زمین از سایر منابع غذایی مورچه‌ها خوب است، اما نباید مسیر بوی مورچه‌ها را به‌سرعت از بین ببرید. این مسیر مورچه‌های کارگر را به‌سمت طعمه هدایت می‌کند. پس فعلا زمین را تمیز نکنید و بگذارید مورچه‌ها سر صبر در تله‌ای که برایشان گذاشتید گرفتار شوند. به شما خواهم گفت چه موقع باید تمیزکاری کنید.

۶. صبور باشید

مورچه‌ها طعمهٔ سمی را به لانه می‌برند، اما از بین رفتن کلونی چند روز، و اگر کلونی خیلی بزرگ باشد، چند هفته زمان می‌برد. بعضی از انواع مورچه‌ها و کلونی‌ها هم هستند که چندین ملکه دارند! تازه اگر طعمهٔ سمی تمام شد، باید آن را تجدید هم بکنید. پس برای از بین بردن کلونی مورچه‌ها، باید صبر داشته باشید.

۷. زمان مناسب اسپری را بدانید

بعد از کشته‌شدن ملکه و از بین رفتن لانه، موقع آن است که روی مورچه‌های کارگر اسپری کنید! اگر رژهٔ مورچه‌ها شما را به خارج از منزل، به لانه‌ای زیرِ زمین هدایت کردند، می‌توانید آنجا را هم اسپری کنید. اسپری کردن لانهٔ مورچه‌ها با اسپری حشره‌کش درست‌وحسابی، بسیار مؤثر است. در ادامهٔ این مقاله، موادی را معرفی می‌کنیم که در خیلی از خانه‌ها هستند و می‌توانید با استفاده از آن‌ها اسپری‌های مؤثر و قدرتمندی در منزل تهیه کنید

۸. حالا همه‌جا را تمیز کنید

تمیزی، برای جلوگیری و کنترل هرگونه آفتی مهم است. مورچه‌ها هم مانند هر موجود زندهٔ دیگری، برای زندگی به آب، غذا و سرپناه نیاز دارند. مورچه‌ها سرپناه کلونی خود را برای یافتن غذا و آب ترک می‌کنند. این جست‌وجو را برایشان آسان نکنید! درِ ظرف غذا را ببندید، زمین را جارو بکشید و همهٔ سطوح خانه را تمیز کنید.
۹. دیگر به مورچه‌ها راه ندهید

تمیزی، برای جلوگیری و کنترل هرگونه آفتی مهم است. مورچه‌ها هم مانند هر موجود زندهٔ دیگری، برای زندگی به آب، غذا و سرپناه نیاز دارند. مورچه‌ها سرپناه کلونی خود را برای یافتن غذا و آب ترک می‌کنند. این جست‌وجو را برایشان آسان نکنید! درِ ظرف غذا را ببندید، زمین را جارو بکشید و همهٔ سطوح خانه را تمیز کنید.

۹. دیگر به مورچه‌ها راه ندهید

مورچه‌ها موجودات کوچکی هستند و می‌توانند از ترک‌ها و شکاف‌های ریز هم وارد خانه و ساختمان شوند. برای اینکه جلوی آن‌ها را بگیرید، دور پنجره‌ها و درها را درزگیری کرده و ورودی همهٔ کابل‌ها، لوله‌ها و سیم‌ها را مسدود کنید. خلاصه راه را برای ورود مورچه‌ها باز نگذارید. همین‌طور که کلونی‌های فعلی را از بین می‌برید، فکری هم برای جلوگیری از تشکیل کلونی‌های بعدی بکنید.

۱۲ ابزار برای از بین بردن مورچه های کارگر

حالا که دربارهٔ چگونگی ردگیری و از بین بردن لانه و کلونی مورچه‌ها یاد گرفتیم، به سراغ ۱۳ ماده یا وسیله‌ای می‌رویم که در خلاص شدن از شر مورچه‌های کارگر کمک‌تان می‌کنند.

۱. چسب نواری

با استفاده از چسب نواری، دور آن ظرفی که مورچه‌ها را به‌خود جلب می‌کند خاکریز درست کنید! چسب نواری را درحالی‌که طرف چسبناکش رو به بالاست، دور ظرف جاگذاری کنید. این چسب‌های نواری کاغذی نه فقط برای از بین بردن مورچه‌ها، بلکه برای خیلی دیگری از نکته‌های خانه‌داری هم کاربرد دارند.

مورچه

۲. بیستر

بیستر (Baster) وسیله‌ای است که برای ریختن روغن و سایر مواد خوراکی به‌مقدار مشخص در آشپزخانه‌ها استفاده می‌شود. شما می‌توانید از این وسیله یا وسایل مشابهی که در منزل دارید (مانند سرنگ)، برای ریختن بوریک اسید (Boric Acid) در ترک‌ها و شکاف‌های خانه که خیلی کوچک بوده و دست داخل‌شان نمی‌رود، استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که بوریک اسید سمی است و باید از دسترس اطفال و حیوانات خانگی دور بماند.

۳. گچ

دور نقطه‌های ورودی خانه را با گچ خط بکشید. کلسیم کربنات (Calcium Carbonate) موجود در گچ، مورچه‌ها را دفع می‌کند. پاشیدن پودر گچ دوروبر گیاهان باغچه هم مورچه‌ها و حلزون‌ها را دفع می‌کند.

۴. آرد

دنبال راهی هستید که بدون استفاده از حشره‌کش‌های خطرناک از شر مورچه‌ها خلاص شوید؟ هرجا که مورچه‌ها را در حال رژه رفتن و ورود به خانه دیدید، مقداری آرد آنجا بپاشید. مورچه‌ها معمولا از این خط آردی رد نمی‌شوند.

۵. لیموترش

همیشه هم برای نابود کردن مورچه‌های آشپزخانه، به حشره‌کش‌ها یا تله‌های مورچه نیاز ندارید. به‌جای آن‌ها می‌توانید از لیموترش استفاده کنید! لیموترش قوی‌تر از آن چیزی است که تصورش را می‌کنید. برای اینکه با لیموترش از شر مورچه‌ها خلاص شوید، این مراحل را دنبال کنید: اول کمی آب لیموترش روی چهارچوب درها و لبهٔ پنجره‌ها بپاشید. بعد هم آب‌لیمو را در هر سوراخ یا درزی که مورچه‌ها از آن وارد می‌شوند بریزید. در نهایت، تکه‌های کوچکی از پوست لیموترش را در اطراف ورودی خانه بگذارید. این‌طوری مورچه‌ها متوجه می‌شوند که از آمدشان چندان خوشحال نیستید! لیموترش برای از بین بردن سوسک و کک هم مفید است. آب ۴ لیموترش همراه پوست را با ۲ لیتر آب مخلوط کنید و زمین را با آن بشویید. خواهید دید که کک‌ها و سوسک‌ها فرار می‌کنند، چون آن‌ها از این بو متنفرند!

مورچه


۶. پرتقال

با پرتقال می‌توانید از شر مورچه‌ها در باغچه، پاسیو و پِیِ خانه خلاص شوید. چند عدد پوست پرتقال را با یک فنجان آب گرم داخل مخلوط‌کن بریزید و پوره کنید. این مخلوط را روی چهارچوب درها بریزید تا مورچه‌ها وارد نشوند.

۷. فلفل

مورچه‌هایی که به آشپزخانه‌تان حمله کرده‌اند به‌دنبال شکر هستند؛ به‌جا شکر به آن‌ها فلفل بدهید. اگر فلفل را در نقطه‌هایی که مورچه‌ها در جست‌وجو هستند بپاشید، متوجه می‌شوند که شکری در کار نیست. اگر متوجه شدید کلونی مورچه‌ها خیلی به شما نزدیک است و به‌راحتی به آشپزخانه‌تان دسترسی دارند، فلفل برای خلاصی از شرشان عالی است. فلفل را درون سوراخ لانهٔ مورچه‌ها بریزید و تمام!

۸. ظرف‌های پلاستیکی

اگر مورچه‌ها دوروبر قندان و شیشهٔ مربا و این‌ها رژه می‌روند، می‌توانید ظرف پلاستیکی کوتاهی مانند زیرگلدانی را پر آب کنید و قندان را درون آن بگذارید. مورچه‌ها دیگر نمی‌توانند مسیر دسترسی به قندان را شنا کنند!

۹. نمک

اگر مورچه‌ها باز هم راهی به درون منزل‌تان پیدا کردند، در مسیرشان، یا اطراف چهارچوب در نمک بپاشید. مورچه‌ها معمولا جرأت رد شدن از چنین مانعی را ندارند.

۱۰. ادویه

شکر و برخی ادویه‌ها می‌توانند طعمهٔ مورچه‌ها باشند. اگر می‌خواهید این مواد غذایی را از دست مورچه‌ها در امان نگه دارید، یک برگ بو (Bay Leaf) درون هر ظرفی قرار بدهید. اگر فکر می‌کنید شکر یا ادویه بوی آن را می‌گیرند، برگ بو را داخل در ظرف بچسبانید. این ترفند برای داخل کابینت‌ها هم جواب می‌دهد. کیسه‌های حاوی مریم‌گلی، برگ بو، چوب دارچین یا گل‌میخک، هم عطر خوبی به کابینت‌ها می‌دهند و هم مورچه‌ها را دور می‌کنند.

۱۱. پودر طلق

اگر به‌دنبال دافع ارگانیک و مؤثری برای مورچه‌ها هستید، پودر طلق (Talcum Powder) را دور پی ساختمان و ورودی‌هایی مانند درها و پنجره‌ها بریزید. مواد ارگانیک و مؤثر دیگری هم برای دفع حشرات داریم؛ از جمله کرم تارتار (Tartar)، بوره (Borax)، پودر گوگرد و روغن گل‌میخک. می‌توانید نعناع هم دوروبر پی ساختمان بگذارید.

۱۲. سرکه

آب و سرکهٔ سفید را به‌اندازهٔ مساوی در بطری اسپری بریزید. آن را روی لانهٔ مورچه‌ها و جاهایی که مورچه‌ها را در حال رژه می‌بینید اسپری کنید. مورچه‌ها از بوی سرکه متنفرند. طولی نمی‌کشد که به مکان دیگری نقل مکان می‌کنند که بوی بهتری بدهد. از این اسپری سرکه در مسافرت و پیک‌نیک و برای دور نگه‌داشتن مورچه‌ها از محل بازی کودکان هم می‌توانید استفاده کنید. اگر لانه‌های مورچهٔ فراوانی در حیاط و دوروبر خانه می‌بینید، سرکهٔ غلیظ را بدون مخلوط کردن آب روی آن‌ها اسپری کنید تا سریع‌تر آنجا را ترک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا