عمومی

آکنه چیست؟

نحوه بروز آکنه :

هر پیاز مو دارای یک غده چربی می باشد که به آن غده سبابه می گویند. عمل این غده ها تولید و ترشح چربی های مختلفی است که در امتداد کانال مو به سطح پوست راه می یابند. این چربی ها به نام سبوم می باشند. وظیفه سبوم چرب کردن مو ها می باشد تنها نقطه ای از بدن که عاری از غدد سبابه است. کف دست و پا و بیشترین محل تجمع این غدد بینی .پیشانی و وسط سینه است. حال اگر به علتی کانال های چربی ها نتوانند آزادانه خارج گردند در اثر تجمع انها و نیز اکسیده شدن قسمتی از چربی ها در سطح پوست آکنه و نیز جوش های سر سیاه یا کومدون ها پدید می آیند

آکنه

ممکن است در این شرایط عفونت نیز اضافه گردد که باعث بروز التهاب و سرخی صورت در این نقاط می گردد. آکنه یا جوش غرور جوانی یک بیماری التهابی شایع در سنین جوانی است که توسط جوش هایی روی پوست پشت و شانه ها در دوران بلوغ بروز می کند. نسبت بروز آکنه در دختران و پسران تقریبا به یک اندازه است اما شدت بیماری در مردان بیشتر و شدید تر است و برعکس نگرانی و مراجعه به پزشک بیشتر مربوطه به دختر خانم ها است.
آکنه در هر جایی از بدن که فولیکول همراه با غده چربی وحود داشته باشد میتواند ظاهر شود.ا ما در جواب اینکه چرا اکنه بیشتر در صورت طاهر میشود باید بگوییم که اکنه مخصوص غده های چربی بزرگ است و چون غده های چربی در صورت وجود دارد بنابراین اکنه در سال های اخر دهه دوم عمر کاهش یافته و در اکثر مبتلایان در اوایل بیست سالگی متوقف میشود.

به ندرت اکنه در اشخاص با گروه سنی بالاتر که مبتلا به شکل نادر خانوادگی اکنه می باشند.باقی خواهد ماند در مردان اکنه بخصوص در سنین میانه در پشت باقی می ماند احتمال میرود که یک حساسیت ارثی به جوش جوانی وجود داشته باشد.

بیرانوند دکتر ایمونولوژی

عضويت در خبرنامه پاسينيک

براي عضويت در کانال تفريحي خبري پاسينيک کليک کنيد

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا