عمومی

این ۱۴ خوراکی موجب زرد شدن دندان‌ها ی شما می‌شوند

زرد شدن دندان‌ها

دندان‌های سفید و درخشان یکی از جلوه‌های صورت هستند که می‌توانند موجب افزایش اعتماد به نفس شوند. این روزها، درمان‌های گوناگونی برای سفیدکردن دندان‌ها وجود دارد که البته کم‌هزینه هم نیستند. اما برای اینکه دندان‌های سالم و تمیزی داشته باشید، در درجه‌ی اول باید درست مسواک بزنید و هر روز از نخ دندان استفاده کنید. توجه داشته باشید که مصرف مکرر برخی خوراکی‌های خاص نیز درخشندگی و سفیدی دندان‌ها را از بین می‌برند و باعث ایجاد جرم دندان می‌شود.

دندان‌ها

۱. توت‌ها

توت‌ها به‌خاطر داشتن رنگ‌دانه‌های تیره، می‌توانند در صورت مصرف مکرر موجب لک‌ شدن دندان‌ها شوند. برای حفظ دندان‌هایتان از چنین آسیبی، کافی است تا بلافاصله پس از خوردن این میوه مسواک بزنید. اگر هر روز علاوه‌بر مسواک‌ از نخ‌دندان و فلوراید نیز استفاده کنید، دیگر مشکلی نخواهد بود.

دکتر کیم هارمز، سخنگوی انجمن دندان‌پزشکان آمریکا، می‌گوید: «فلوراید موجب مقاومت دندان‌ها دربرابر خوراکی‌های اسیدی می‌شود.» بنابراین مصرف فلوراید به‌ویژه پس از خوردن خوراکی‌هایی مثل توت و پاپ‌کورن که ذرات‌شان به‌آسانی بین دندان‌ها گیر می‌کند، از اهمیت بسیاری برخوردار است. ضمنا فراموش نکنید که توت‌ها از منابع غنی آنتی‌اکسیدان هستند.

۲. قهوه

اگر عادت دارید که روزتان را با یک فنجان قهوه شروع کنید، بد نیست این را هم بدانید که مصرف روزانه‌ی قهوه می‌تواند با ایجاد لک و تغییر رنگ دندان‌ها همراه باشد. قهوه حاوی نوعی پُلی‌فِنول‌ اسیدی به‌نام تانین است که موجب لک‌ شدن دندان‌ها می‌شود. به‌علاوه قهوه اسیدی است و خوراکی‌های اسیدی برای بهداشت دهان‌ودندان بسیار مضرند و باعث ایجاد پوسیدگی دندان می‌شوند.

۳. چای

چای باوجود داشتن مزایای بسیار، حاوی تانین‌های لک‌زاست. البته دفعات مصرف چای نیز در میزان تأثیر آن روی دندان‌ها نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارد. دکتر هارمز می‌گوید: «یکی از نکاتی که مردم به آن توجه نمی‌کنند این است که ایجاد پوسیدگی‌های دندان فقط به خوراکی‌هایی که می‌خوریم بستگی ندارد، بلکه تعداد دفعات مصرف نیز مهم است.» کسانی که به‌طور مداوم چای یا قهوه مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض تغییر رنگ‌ دندان‌ها و حمله‌‌ی اسیدی این خوراکی‌ها قرار دارند. طبق نتایج پژوهشی که در ژورنال بین‌المللی بهداشت دندان منتشر شد، راه‌حل جلوگیری از زرد شدن دندان توسط چای این است که مقدار کمی شیر به فنجان‌ چای‌تان اضافه کنید! پژوهشگران دریافته‌اند که کازِئین موجود در شیر از احتمال لک شدن دندان‌ها توسط چای می‌کاهد.

۴. کاری

کاری جزء جدایی‌ناپذیر غذاهای هندی است و علی‌رغم طعم و عطر فوق‌العاده‌اش می‌تواند به‌خاطر داشتن رنگ‌دانه‌های قوی موجب تغییر رنگ دندان‌ها شود. پس اگر روی سفیدی دندان‌هایتان حساسید، شاید بهتر باشد که دفعات مصرف این ادویه‌ی خوش رنگ‌ولعاب را به هر چند وقت یک‌بار کاهش دهید.

۵. آب‌نبات‌های سفت

آب‌نبات‌های سفت یکی از مضرترین خوراکی‌ها برای سلامت دندان‌ها هستند. چسبندگی این آب‌نبات‌ها می‌تواند با نفوذ در میان دندان‌ها و تغذیه‌ی باکتری‌ها و آزادسازی اسید موجب ایجاد پوسیدگی شود.

دکتر هارمز می‌گوید: «اگر دل‌تان آب‌نبات می‌خواهد، بهتر است که به‌جای آن شیرینی غیرچسبنده‌تری مثل شکلات تلخ بخورید و ترجیحا هم از انواع کم‌شکر آن استفاده کنید.»

۶. سس گوجه

دکتر هارمز می‌گوید: «هر چیزی که بتواند فرش‌تان را لک کند، می‌تواند روی دندان‌تان نیز لک بیندازد.» با اینکه در خوشمزگی غذاهای سس‌داری مثل اسپاگتی و کوفته‌ شکی نیست، اما اگر روی رنگ‌ دندان‌هایتان خیلی حساس هستید، پس شاید لازم باشد که در دفعات مصرف این غذاها تجدیدنظر کنید.

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، بیشتر از خود غذا این دفعات مصرف غذاست که روی دندان‌ها تأثیر می‌گذارد.

۷. عصاره‌ی گیلاس

عصاره‌ی تمام میوه‌ها به‌ویژه میوه‌هایی با رنگ‌دانه‌های قوی مثل توت، گیلاس و آلبالو، می‌توانند رنگ دندان‌ها را تغییر دهند. همچنین گفتنی است که عصاره‌ی میوه‌ها اغلب دارای قند بالایی هستند و به‌ همین خاطر موجب تحریک رشد باکتری‌ها و آسیب‌های دندانی دیگری غیر از تغییر رنگ می‌شوند.

۸. نوشیدنی‌های گازدار

نوشیدنی‌های گازدار چه قندی باشند و چه رژیمی، درهرحال به‌‌خاطر اسیدی بودن، به دندان‌ها آسیب می‌زنند. دکتر هارمز می‌گوید: «آب معمولی بهترین انتخاب برای دندان‌هاست. اگر به‌طور شبانه‌روزی از نوشیدنی‌های گازدار (سودا) و اسیدی استفاده می‌کنید، اصلا عادت خوبی ندارید. استفاده از نی می‌تواند کمی کمک‌کننده باشد، اما بالاخره مایع با دورتادور فضای داخلی دهان‌تان تماس پیدا خواهد کرد»، بااین‌وجود اگر خیلی هوس نوشیدنی گازدار کرده‌اید، آب گازدار بنوشید.

۹. سرکه‌ی بالزامیک

سرکه‌ی بالزامیک یکی از طعم‌دهنده‌های محبوب سالادخورهاست، اما زیبایی دندان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، چرا که نه‌تنها رنگ تیره‌ای دارد، بلکه نسبتا چسبنده است و به دندان‌ها می‌چسبد و اگر زود مسواک نزنید، می‌تواند موجب لک‌ شدن دندان‌هایتان شود.

۱۰. چغندر

چغندر به هر شکلی که مصرف شود (آب‌میوه یا کامل)، دندان‌هایتان را لک خواهد کرد. بهترین راه‌حل برای جلوگیری از لک شدن این است که بلافاصله پس از مصرف چغندر مسواک بزنید.

همچنین می‌توانید چغندر را همراه با خوراکی‌هایی مثل پنیر که آسیب کمتری به دندان‌ها وارد می‌کنند، مصرف کنید. دکتر هارمز می‌گوید: «برخی مطالعات نشان داده‌اند که خوراکی‌هایی مانند پنیر می‌توانند به کاهش اسیدهای موجود در دهان کمک کنند.»

۱۱. بستنی یخی

پاپسیکِل‌ یا همان بستنی یخی‌، کالری کمتری نسبت به سایر دسرها دارد، اما به‌خاطر پایه‌ی آب‌میوه‌ای و قند بالا می‌تواند درخشندگی لبخندتان را بگیرد.

اگر دل‌تان می‌خواهد چیزی بخورید تا دهان‌تان بجنبد، شاید بهتر باشد که آدامس بادکنکی فاقد قند را برای جویدن انتخاب کنید. جویدن آدامس بدون‌ قند بهترین راه برای جلوگیری از ریزه‌خواری در زمان کسالت یا تماشای تلویزیون است.

دکتر هارمز می‌گوید: «جویدن آدامس‌های فاقد قند می‌تواند به افزایش تولید بزاق و درنتیجه خنثی‌سازی و مقابله با حملات اسیدی کمک کند.»

۱۲. نوشیدنی‌های ورزشی

نوشیدنی‌های ورزشی همچون گاتورِید، عموما کربوهیدرات بالایی دارند و جهت جایگزینی سریع مایعات و سدیمی می‌شوند که براثر ورزش از دست‌رفته‌‌اند. اما نتایج برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که نوشیدنی‌های ورزشی حتی بیشتر از نوشیدنی‌های گازدار سلامت دندان‌ها را به خطر می‌اندازند. پژوهشگران دانشگاه نیویورک دریافته‌اند که زیاده‌روی در مصرف این نوع نوشیدنی‌ها به‌خاطر وجود ترکیبات قندی و اسیدی و سایر افزودنی‌ها، موجب تضعیف و تخریب بافت دندان‌ می‌شود. اما آب بهترین نوشیدنی برای آب‌رسانی سالم به بدن و حفظ درخشندگی دندان‌هاست.

۱۳. انگور

انگور دارای رنگ‌دانه‌هایی قوی است و در صورت مصرف مکرر می‌تواند موجب لک‌ شدن دندان‌ها شود. اما اگر از خمیردندانی خوب برای مسواک‌ زدن استفاده کنید، می‌توانید به‌شکل مؤثرتری با تشکیل چنین لک‌هایی مقابله کنید. دکتر هارمز می‌گوید: «بهترین راه برای از بین بردن پلاک‌های چسبنده‌، مسواک‌ زدن دندان‌ها با خمیردندان حاوی فلوراید است.»

۱۴. لیمو

نوشیدن یک لیوان آب داغ و چند قطره لیمو در صبح از رازهای سلامتی و زیبایی بسیاری از هنرمندان و افرادی است که به زندگی سلامت اهمیت می‌دهند؛ با‌این‌وجود لیمو بسیار اسیدی است و به‌همین خاطر می‌تواند موجب فرسایش مینای دندان شود و بافت زرد زیر سطح دندان‌ها را نمایان کند؛ بنابراین اگر سعی دارید سفیدی دندان‌هایتان را حفظ کنید، باید از مصرف مداوم خوراکی‌های اسیدی بپرهیزید.

منبع:خبر آنلاین

عضويت در خبرنامه پاسينيک

براي عضويت در کانال تفريحي خبري پاسينيک کليک کنيد

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.

چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

برداشت و استفاده غيرتجاري از مطالب اين وب‌سايت، با ذکر منبع آزاد است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا