عمومی

علت لجبازی بچه ها چیست؟

خبرگزاری فارس: فکر می‌کنید چرا بچه‌ها لجبازی می‌کنند آیا آن‌ها می‌خواهند شما را اذیت کنند و لج شما را در بیاورند. نه شما در اشتباهید آن‌ها در حال تجربه کردن هستند و می‌خواهند همانند شما رفتار کنند، آن‌ها به دنبال استقلال هستند.

 هادی معتمدی، روانپزشک می‌گوید:«لجبازی کودکان در سنین یک تا دو سالی به معنای کنجکاوی، در دو تا ۶ سالگی به معنای استقلال‌طلبی و مالکیت بر اشیا و در سنین مدرسه به معنای اعتراض به وضع موجود است.»

هادی معتمدی می‌گوید:«لجبازی مفهوم عام دارد و در هر سنی نحوه بروز آن متفاوت است.»

این روانپزشک ادامه می‌دهد:«لجبازی در سنین پایین به صورت کنجکاوی است که با افزایش سن آرام آرام از مفهوم کنجکاوی به سمت مالکیت و استقلال‌طلبی رفته تا اینکه به سمت تفکر اشتراکی پیش‌ می‌رود؛ پس به طور کلی می‌توان گفت لجبازی طیف گسترده‌ای از کنجکاوی، مالکیت بر اشیاء، استقلال‌طلبی و معاندت و مخالفت را در سنین بالاتر پیشرو دارد.»

به گفته این استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بیشتر اوقات لجبازی کودک به مفهوم لجبازی نیست بلکه بیانگر استقلال‌طلبی آن‌ها است چرا که کودکان با انجام کارهایی که مخالف خواسته پدر و مادر است می‌خواهند به آن‌ها بگویند که مستقل هستند.

معتمدی می‌افزاید:« در سن دو تا سه سالگی لجبازی به معنای استقلال است و در سن مدرسه و پیش‌دبستانی لجبازی به معنای اعتراض به وضع موجود و راضی نبودن از اتفاقات جاری است.»

این روانپزشک می‌گوید:«در سنین بالاتر که سنین آموزش پذیری است لجبازی می‌تواند از سر خطا باشد یعنی بچه‌ها کاری را انجام می‌دهند که کار درستی نیست اگر چه در سن عقلانیت هستند ولی از بی‌تجربگی و از روی مخالفت کارهای نادرست را انجام می‌دهند.»

معتمدی برای برخورد با این نحوه رفتار در کودکان یک تا دو ساله می‌گوید که خانواده‌ها سعی کنند با دور کردن خطر از کودکان اجازه دهند تا کودک کارش را انجام دهد چرا که کودک از سر کنجکاوی لجبازی می‌کند.

به گفته وی هنگامی که کودکان در سنین پیش‌دبستانی هستند بهتر است والدین با کودک صحبت کنند و ضررهای لجبازی کودک را به او گوشزد کنند و پس از آگاه‌ سازی با کودک به توافق برسند.

اما این روانشناس می‌گوید که لجبازی کردن بچه‌ها در سنین بالا دیگر نشانه استقلال طلبی آن‌ها نیست بلکه نمودی از مخالفت با خانواده است. وی می‌گوید:«در سنین بالاتر باید از رفتار نادرست جلوگیری کند مثلا نوجوانی که سیگار می‌کشد و عنوان می‌کند که دلش می‌خواهد این کار را انجام دهد این رفتار دیگر یک لجبازی ساده نیست بلکه به مرحله مخالفت با خانواده رسیده است.»

براساس آنچه روانشناسان می‌گویند برخورد والدین با کودک باید بسته به شرایط متفاوت باشد، اما والدین بدانند در هیچ سنی تنبیه کار عقلانی و درستی نیست چرا که در تربیت نوین تنبیه جسمی مورد قبول نیست.

این روانپزشک توصیه می‌کند که می‌توان در برخی موارد با محروم کردن فرزند از چیزهای مورد علاقه وی را به نادرستی کارهایش آگاه ساخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا