عمومی

جان مک کین ،اسارت او را نکشت ولی سرطان چرا

زندگی نامه جان مک کین:

وب سایت روزیاتو – حسین علی پناهی: سناتور جان مک کین ، از حزب جمهوری خواه و از سناتورهای ارشد و سابقه دار ایالات متحده پس از چند سال مبارزه با بیماری سرطان مغز بالاخره شب گذشته در سن ۸۱ سالگی درگذشت. وی خلبان بمب افکن نیروی دریایی ایالات متحده، اسیر جنگی ویتنام، از غول های سنا، یکی از قهرمانان ملی کشور و کاندیدایی بود که دو بار در انتخابات ریاست جمهوری طعم شکست را چشید.

جان مک کین

این سیاستمدار اهل آریزونا که از چندین سانحه هوایی، چندین مورد سرطان پوست و نادیده گرفتن شدن های سیاسی جان سالم بدر برده بود همواره مرگ را در کنار خود می دید و با زمان مبارزه می کرد. سناتور جان مک کین بیش از ۴ سال و نیم در ویتنام اسیر بوده و پس از آزادی وارد عرصه سیاسی شد.

 

جان سیدنی مک کین سوم، پسر و نوه آدمیرال های نیروی دریایی ایالات متحده در ۲۹ آگوست ۱۹۳۶ در منطقه کانال پاناما بدنیا آمد، جایی که بعدها مورد مناقشه قرار گرفت زیرا بسیاری با توجه به محل سکونت او را زاده سرزمین مادری ایالات متحده ندانسته و بدین ترتیب ادعا کردند که کاندیدا شدن وی برای ریاست جمهوری ایالات متحده غیرقانونی است.

جان مک کین

 

عادت او به نافرمانی و خودرأی بودن، علیرغم حضورش در ارتش در همان اکادمی نیروی دریایی بروز کرد، جایی که وی به عنوان نفر پنجم از آخر کلاس خود فارغ التحصیل شد. در سال ۱۹۶۷، مک کین به اقیانوس آرام فرستاده شد و از یک آتش سوزی بزرگ روی ناو هواپیمابر یو اس اس فورستال جان سالم به در برد.

 

چند ماه بعد، جت اسکای هاک وی در ویتنام شمالی ساقط شد و مک کین با چتر نجات در رودخانه ای نزدیک هانوی فرود آمد که باعث خرد شدن هر دو دست و پاهای او شد. سربازان ویت کنگ در نهایت او را دستگیر و به کمپ اسرای جنگی منتقل کردند. در طول دوران اسارت، مک کین بارها شکنجه شد و صدمات ناشی از این شکنجه ها برای همیشه با او باقی ماند؛ صدماتی از قبیل حرکت بسیار محدود دست هایش. وی برای این که مشاعر خود را از دست ندهد با ضربات مشت به دیوار با یکی از اسرای جنگی آمریکایی دیگر ارتباط برقرار می کرد.

جان مک کین

 

جان مک کین بعدها پیشنهاد آزاد شدن به خاطر اینکه پدرش یک آدمیرال شناخته شده بود را رد کرد و ترجیح داد با دیگر اسرای جنگی آمریکایی بماند. در نهایت وی در سال ۱۹۷۳ آزاد شده و به آمریکا بازگشت. دوران اسارت مک کین مسیر آینده زندگی اش را تعیین کرد. سناتور جان مک کین در سخنرانی تبلیغاتی خود برای ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۸ چنین گفت:” وقتی که در سرزمین دیگری در زندان بودم شیفته کشورم شدم. کشورم را دوست داشتم زیرا تنها یک مکان برای من نبود، بلکه یک باور، دلیلی باارزش برای مبارزه بود. دیگر هیچوقت آن آدم قبل نشدم؛ دیگر مرد خودم نبودم، دیگر به کشورم تعلق داشتم”.

جان مک کین

 

بعد از ورود به حوزه سیاست وی در سال ۱۹۸۳ وارد کنگره شد و در سال ۱۹۸۶ به عنوان سناتور آریزونا برای اولین بار بر صندلی سنا نشست و به یکی از قدرتمندترین اعضای حزب جمهوری خواه و سناتورهای تاریخ آمریکا تبدیل شد. در زندگی خصوصی ، مک کین در سال ۱۹۸۰ از همسر اولش، کارول، جدا شده و بعدها با سیندی ازدواج کرد و دارای ۷ فرزند شد. از این فرزندان، ۳ پسر او بر اساس رسم خانوادگی وارد ارتش شدند و دخترش، مگان، نیز یکی از مجریان شبکه ای بی سی است. مادر او، روبرتا، که ۱۰۶ سال سن دارد هنوز زنده است.

جان مک کین

 

وی چند ماه اخیر زندگی خود را به دور از چشم رسانه ها در خانه اش در آریزونا گذراند. مک کین در یادداشتی که در ماه می گذشته نوشته بود ناراحتی خود از ترک این دنیا را اعلام کرده اما گفته بود که شکایتی از این بابت ندارد و مرگ را در آغوش می کشد. سناتور مخالف سرسخت ایران در این اعلامیه چنین گفته بود:” مسیر طولانی بود. احساسات بسیاری را تجربه کردم، شگفتی های بسیاری را دیدم، در جنگ حضور داشتم و کمک کردم که صلح برقرار شود. زندگی خوبی داشتم و از تمام آرامش ها محروم شده بودم. به عنوان یک انسان تا سرحد ممکن تنها بودم و از مشایعت قهرمانان لذت بردم. بدترین ناامیدی ها را احساس کردم و بالاترین شادی ها را تجربه نمودم. برای خودم جایگاه کوچکی در داستان آمریکا و تاریخ زمانه خودم ساختم”.

سناتور جان مک کین از ماه دسامبر در واشنگتن حضور نداشت و غیبت او باعث شده بود که جای خالی اش در سنا و استودیوهای خبری که برای دهه ها جولانگاه ابراز عقاید و نظرات سرسختانه او بود احساس شود. در ماه های اخیر او علیرغم ابتلا به بیماری پیشرفته سرطان اما ساکت نبود و به شدت از طریق پیام های توییتری و سخنرانی هایش رییس جمهور کنونی ایالات متحده، دونالد ترامپ را مورد انتقاد قرار می داد و بدین ترتیب نشان داد که حتی در هنگام بیماری شدید نیز از ذوق و شوق او برای رقابت سیاسی کاسته نشده است. این سناتور اهل آریزونا بارها اعلام کرده بود که ترامپ از ارزش ها و سنت های آمریکا دور شده است.

جان مک کین

وی در طول یکسال گذشته برای مراسم تشییع خود برنامه ریزی می کرد و علناً اعلام کرده بود که دونالد ترامپ به مراسم خاکسپاری او دعوت نخواهد شد. در هنگام مرگ وی یکی از استثناهای حزب دموکرات بود که به شدت از سیاست های دونالد ترامپ انتقاد می کرد. وی در طول فعالیت سیاسی ۴ دهه ای خود ۶ بار به عنوان سناتور آریزونا انتخاب شد و هر بار نشان داد که دیدگاه خاص و مستقل خود را دارد. بعد از شکست در مقابل باراک اوباما در سال ۲۰۰۸ وی به شدت از سیاست های او در بیرون کشیدن نظامیان آمریکایی از افغانستان و عراق انتقاد کرده و بارها اعلام کرد که این اقدام به مثابه شکست آمریکا در این دو کشور بوده است.

جان مک کین

جان مک کین از مدافعان حمله به عراق بود اما در کتاب خاطرات خود، بهانه داشتن سلاح های کشتار جمعی را بهانه ای نادرست برای به زیر کشیدن حکومت صدام دانست. در ماه های اخیر که مرگ بیشتر و بیشتر به وی نزدیک می شد، مک کین بیش از پیش به انتقاد از دونالد ترامپ می پرداخت، و ترامپ نیز یک بار گفته بود که مک کین را قهرمان جنگ ویتنام نمی داند زیرا او در این نبرد اسیر شده است. البته ایرانیان دل خوشی از این سناتور جمهوری خواه ندارند زیرا وی از سیاستمداران آمریکایی بود که خواهان برخورد شدید و نظامی با ایران بوده و همواره برای کاهش نفوذ ایران در خاورمیانه تلاش می کرد.

عضويت در خبرنامه پاسينيک

براي عضويت در کانال تفريحي خبري پاسينيک کليک کنيد

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.

چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

برداشت و استفاده غيرتجاري از مطالب اين وب‌سايت، با ذکر منبع آزاد است

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا