عمومی

اشتباهات رایج درباره افسردگی فصلی

سه اشتباه رایج درباره افسردگی فصلی

افسردگی یکی از بیماری های مهم قرن بیست و یکم است ، انواع مختلفی از این بیماری وجود دارد، افسردگی فصلی یک نوع از انواع افسردگی می باشد

می گویند افسردگی فصلی فقط در زمستان اتفاق می افتد!

نه اینطور نیست! افسردگی فصلی دو نوع است:تابستانی و زمستانی.مطالعات موجود در کشور های اروپایی و آمریکایی از شیوع بالای افسردگی زمستانی خبر می دهد.اما اغلب مطالعات آسیای نشان می دهد که افسردگی تابستانی شایع تر است.مطالعه ای که توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد گویای این مطلب بود که : خوش کامی در میان شهروندان تهران در فصل بهار بیشتر از فصول دیگر است و در فصل تابستان کمتر از فصول دیگر.

افسردگی فصلی

افسردگی چه ربطی به آب و هوا دارد!؟

آب و هوا تاثیر به سزای در افسردگی و درمان آن دارد، آن قدر که شاخه ای از روان شناسی (هواشناسی)به بررسی رویداد های هواشناسی بر زندگی انسان می پردازد؛همراهی شروع زمستان با شیوع افسردگی، همراهی اوج سرما با اوج حملات آسم، همراهی شدت گرمای هوا با شدت پرخاشگری و …

هواشناسان زیستی بر این باورند که رفتار، خلقیات و بهداشت آدم ها با تغییرات وآب و هوایی کاملا مرتبط است ,  و توجیه شان هم این است که تغییرات آب و هوا،میزان رسیدن اکسیژن به سلول ها را تغییر می دهد و منجر به ایجاد تغییرات و واکنش های در ترکیبات خون و فشار خون می شود.

به اعتقاد آن ها، فراوانی بیش از اندازه یون های مثبت می تواند باعث ضعف بدنی،تحریک پذیری، سردرد، اضطراب ،بی خوابی ،کابوس های شبانه، بی تفاوتی، تهوع ،افسردگی و بسیاری از علائم و نشانه های جسمانی و روانی دیگر شود، در حالی که یون های منفی اثرات ضعیف تری دارند و مشکلات خفیف تری ایجاد می کنند .هواشناسان زیستی معتقدند که یون های منفی با سروتونین در ارتباط اند و سروتونین ماده ای است که نقش آن در بیماری های مانند افسردگی ثابت شده است.

دارو های ضد افسردگی معروفی مانند فلوکستین نیز روی همین  سروتونین اثر می گذارند تا غلظت آن را در مغز بالا ببرند و این اثر از طریق مهار جذب آن ها اتفاق می افتد.

تاثیر سفر و تفریح بر افسردگی

سفر خوبست اما نه برای هر نوع افسردگی ،در افسردگی های اساسی اینطور نیست که فرد نخواهد تفریح کند و یا به مسافرت برود،بلکه اصلا توانایی انجام چنین کاری را ندارد، درست مانند ماشینی که می خواهد حرکت کند اما سوخت ندارد!

یعنی اگر شما فرد افسرده را به بهترین مسافرت هم ببرید،نه تنها احساس لذت نمی کند بلکه با این فکر و خیال که جلوی لذت دیگران را گرفته، مدام خودش را شکنجه می دهد و افسرده تر می شود .پس این کار ها در فاز حاد بیماری اصلا به صلاح نیست

اما اقلیم درمانی در افسردگی های فصلی جواب می دهد. اقلیم درمانی همان طور که از نامش پیداست، یعنی درمان با ایجاد تغییرات آب و هوایی و کوچ کردن از منطقه ای که آب و هوایش برای فرد، افسرده کننده است به منطقه ای دیگر با خصوصیات آب و هوایی متضاد.

عضويت در خبرنامه پاسينيک

براي عضويت در کانال تفريحي خبري پاسينيک کليک کنيد

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

برداشت و استفاده غيرتجاري از مطالب اين وب‌سايت، با ذکر منبع آزاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا