عمومی

پنج عنصر ضروری برای هنر قدرشناسی

هنر قدرشناسی

قدرشناسی به معنای افزایش ارزش دیگران است. اگر چه ما مفهوم قدرشناسی را در زمینه مالی متوجه می شویم، ولی افزایش ارزش دیگران به این واضحی نیست.

این ها پنج عنصر ضروری هستند که فضای مناسب برای قدرشناسی را به وجود می آورند

قدرشناسی

1. فرهنگ

فرهنگ چیزی است که خود به خود به وجود می آید اگر هیچ تلاش ارادی برای ایجاد فرهنگی که می خواهید وجود نداشته باشد. هر سازمانی (بزرگ و کوچک، تجاری و خانوادگی) فرهنگی دارد، و آن فرهنگ شخصیت آن گروه است.

اغلب اوقات، آدم ها وجود فرهنگ را تشخیص نمی دهند و همان طور که ماهی ها نمی توانند به شما بگویند آب چه چیزی است (اگر می توانستند حرف بزنند)، آن ها هم نمی توانند فرهنگ خود را توصیف کنند. ولی فرهنگ عامل محرک مهمی در شیوه رفتار است. در نتیجه، هر تلاشی برای قدرشناسی از دیگران با مانع مواجه خواهد شد.

دلیل این موضوع این است که فرهنگ مثل اکسیژنی می ماند که ما تنفس می کنیم: اگر جو شامل ترس، عدم اعتماد یا رقابت سمی باشد، اضافه کردن ارزش به دیگران بدون تصفیه کردن هوا دشوار خواهد بود. اگر توجه ها به این باشد که چه چیزی اشتباه یا معیوب است، قدرشناسی دشوارتر می شود. ولی اگر تمرکز روی دیدن خوبی ها در دیگران باشد، قدرشناسی نیز مورد توجه قرار می گیرد.

فرهنگ گروه شما یا از قدرشماسی حمایت می کند، و یا اینکه مانع آن می شود.

2. سپاسگزاری

سپاسگزاری ظرفیت کامل زندگی را نمایان می کند، به طوری که وعده های ساده غذایی را تبدیل به جشن، و غریبه ها را تبدیل به دوست می کند. کسانی که سپاسگزار هستند بهتر از هر کس دیگری می توانند از طریق قدرشاسی ارزش را به سایرین اضافه کنند. سپاسگزاری عملی قلبی، بی ریا و خاص است.

زمانی که متوجه شویم چقدر در اختیار ما قرار داده شده، مقدار بسیار بیشتری در اختیار داریم تا به دیگران دهیم، و هر چه احساس ارزشمندتر بودن بیشتری داشته باشیم، ارزش بیشتری می توانیم به دیگران اضافه کنیم. در حقیقت، قدرشناسی در چنین شرایطی کاملاً خود به خود اتفاق می افتد.

3. حاشیه

بدون وجود حاشیه در برنامه زمانی مان، دشوار است که بتوانیم کارهای مهم را انجام دهیم. ما در دنیایی سریع زندگی می کنیم، به طوری که مشکلی را حل می کنیم، و به سراغ بعدی می رویم. با این سرعت بالا، آسان است که قربانی انجام کارهای فوری شویم و کارهای مهم تر را نادیده بگیریم، چرا که کارهای مهم به ندرت فوری هستند.

انجام سریع تر کارها جایگزینی برای انجام کارهای درست نیست. مثل این می ماند که بگوییم، «در هر فروش 200 تومان ضرر می کنیم، ولی در فروش حجم بالا جبران خواهیم کرد.»

4. تنوع و گوناگونی

قدر تفاوت هایی که میان مردم وجود دارد را بدانید. اجازه ندهید که ترجیح فردی یا نقطه قدرت تبدیل به نقطه ضعف شود. زمانی که قدر تفاوت ها در دیگران را بدانیم، نقاط قوت فردی ما افزایش پیدا می کند.

خوب است که در مورد نقاط قوت و ترجیحات خود شفافیت داشته باشید، ولی در موردشان خیلی سفت و سخت نباشید. زمانی که ما از تنوع و گوناگونی استقبال کنیم، واگرایی و اختلاف عقیده را نیز مورد قدرشناسی قرار خواهیم داد. تفکر بسته منجر به کارکرد غلط می شود، به طوری که هر کسی که متفاوت باشد به نوعی سطح پایین تر از دیگران به شمار می رود. این طرز نگرش هیچ ارزشی به هیچ یک از دو طرف اضافه نمی کند.

تفاوت های ما می تواند منجر به تجلیل یا ارعاب شود. شما تجلیل را انتخاب کنید.

5. آیین و رسم و رسوم

آیین هایی برای برجسته کردن و تجلیل از موفقیت ها، دستاوردها و جشن های شخصی (تولدها و سالگردها) برقرار بسازید.

به عنوان مثال، یک سازمان می تواند بسته های هدیه ای را آماده کند. وقتی که کسی روی پروژه سختی کار می کند، این بسته هدیه را دریافت می کند. این آیین کمک می کند این پیام انتقال پیدا کند که تلاشی که آن فرد می کند هم دیده و هم قدردانی می شود.

آیین ها یادآورنده هایی هستند که کمک می کنند ساختار قدرشناسی به وجود آید و به زندگی آدم ها ارزش اضافه شود.

عمل قدرشناسی، هنری قدرتمند است. وقتی که یک نفر به طور واقعی مورد قدرشناسی قرار بگیرد، ارتباط، واکنش، عملکرد و بهره وری او افزایش پیدا می کند. این موضوع در نهایت، ارزش سازمان، گروه یا خانواده را افزایش می دهد.

عضويت در خبرنامه پاسينيک

براي عضويت در کانال تفريحي خبري پاسينيک کليک کنيد

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

برداشت و استفاده غيرتجاري از مطالب اين وب‌سايت، با ذکر منبع آزاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا