عمومی

درمان ریزش مو با تغذیه مناسب و صحیح

درمان ریزش مو

ریزش هر روز مو به عنوان بخشی از روند طبیعی بدن ما است.ریزش مو می تواند در هر زمان از زندگی رخ دهد ولی وقتی ریزش مو تبدیل به یک نگرانی می شود،قبل از درمان ریزش مو باید علت آن را متوجه شویم!

پوست سر معمولی حدود 120،000تا150،000 رشته از مو دارد و روزانه حدود 50 تا 100 رشته مو میریزد. اکثر مردم حتی متوجه این ریزش نمی شوند.

عوامل غیر غذایی بالقوه برای ریزش مو عبارتند از:

 تاثیر سن بر قدرت مو

همانطور که ما مسن تر می شویم،تمایل الیاف مو برای ظریف و کوتاه تر شدن بیشتر و ممکن است به ریزش مو و یا سفید شدن منجر شود. ریزش مو همچنین در دوران بارداری و یائسگی نیز طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. ریزش مو ژنتیکی شایع ترین دلیل ریزش مو به خصوص در مردان است که معمولا در اواخر 20سالگی آغاز و اغلب غیر قابل اجتناب است.

رژیم غذایی

رژیم های غذایی تاثیر به سزای بر درمان ریزش مو دارند، از دست دادن و یا اضافه کردن وزن به طور ناگهانی عوارض بدی بر روی مو می گذارد،رژیم های غذایی طولانی مدت به ویژه رژیم های غذایی که برای کاهش وزن صورت می گیرد باعث می شود تا ویتامین ها و مواد ضروری مورد نیاز مو کم و در نهایت منجر به ریزش مو شود.

در صورتی که نیاز به رژیم های غذایی بلند مدت دارید،یک رژیم غذایی سالم با ترکیب مناسبی از پروتئین، آهن و دیگر مواد مغذی می تواند کمک به بهبود سلامت موی شما کمک کند و همچنین برای جلو گیری از ریزش مو و رسیدن مواد غذایی به ریشه مو حتما مو های خود را تا حد امکان کوتاه کنید.

هورمون

عدم تعادل هورمونی  از جمله اختلال عملکرد تیروئید می تواند تغییرات قابل توجهی را بر رشد مو داشته باشد. عملکرد تیروئید تنها می تواند توسط آزمایش خون ارزیابی شده است. اگر شما در حال تجربه ریزش مو قابل توجهی، حتما با دکتر خود مشورت کنید.

درمان ریزش مو

مهم ترین عوامل تقویت مو

تخم مرغ
پروتئین یکی از مهم ترین عوامل رشد و تقویت مو می باشد، همواره به مقدار پروتئینی که در رژیم غذایی خود گنجانده اید توجه ویژه ای داشته باشید. مصرف کم پروتئین سبب خشک، شکننده و ضعیف شدن مو می شود. علاوه بر تخم مرغ که منبع غنی از پروتئین می باشد، مرغ، بوغلمون، ماهی، محصولات لبنی، حبوبات و آجیل منابع خوبی برای تامین پروتئین می باشند.

آهن

کمبود آهن باعث کم خونی می شود، کم خونی یکی از علل عمده ریزش مو می باشد، ریشه مو ها توسط جریان خون غنی از مواد مغذی تغذیه می شود، هنگامی سطح آهن بدن کاهش پیدا کند، باعث بروز کم خونی و در نتیجه مختل شدن چرخه رشد مو و در نهایت ریزش مو می شود.

محصولات حیوانی مانند گوشت قرمز، مرغ و ماهی حاوی آهن بالایی می باشند و محصولات گیاهی مانند عدس، اسفناج، کلم بروکلی و کلم پیچ منبع غنی آهن هستند

ویتامین C

ویتامین c علاوه بر تسریع جذب آهن کمک شایانی به تولید کلاژن و تقویت مویرگ های سر و درمان ریزش مو می کند.

مرکبات، انگور سیاه، زغال اخته و توت فرنگی از جمله منابع غنی ویتامین C می باشند.درمان ریزش مو

امگا 3

امگا ۳ در فولیکول‌های مو نیز یافت می‌شود و باید گفت که امگا-۳، یکی از مواد مغذی مهم برای حفظ درخشش و شادابی موها است. اسیدهای چرب امگا 3،  مو ها را به‌خوبی تغذیه می‌کنند، ضخامت مو ها را افزایش می‌دهند و التهاب پوست سر را هم کم می‌کنند. و کمبود آن منجر به  موهای خشک و شکننده و حتی ریزش مو می شود. منابع حیوانی مانند امگا 3 ، ماهی آزاد، شاه ماهی، ساردین، قزل آلا و منابع گیاهی از جمله آووکادو، دانه کدو تنبل و گردو است.

ویتامین A

رتینول یا  ویتامین A می شناسیم، برای ترمیم فولیکول های آسیب دیده مو و جلوگیری از خشکی آنها بسیار مفید خواهد بود.

ویتامین A نه تنها موجب افزایش رشد موهای سالم می شود، بلکه به حفظ سلامت پوست، ناخن و چشم ها نیز کمک زیادی می کند.

کمبود ویتامین A سبب خارش سر نیز می شود که با مصرف محصولاتی مانند هویچ، کدو تنبل  می توان این ویتامین مفید را دریافت کرد

درمان ریزش مو

روی

روی یکی ازمهم ترین عناصر حیاتی برای رشد و ترمیم بافت‌ها و آنزیم‌های بدن است که در متابولیسم برخی مواد نقش اساسی را ایفا می‌کند لذا در بهتر کار کردن سیستم‌هایی که مشکل ساخت و ساز دارند موثر است

روی به ترمیم بافت‌های از بین رفته مو و در نتیجه درمان ریزش مو نیز کمک می‌کند البته مصرف قرص روی باید به میزان لازم و تحت نظر پزشک مصرف شود به طوری که مصرف آن برای افراد مختلف متغیر است

فقدان روی می تواند به ریزش مو و خشکی پوست سر منجر شود ، غلات غنی شده و غلات سبوس دار منبع خوبی از روی همراه با صدف، گوشت گاو و تخم مرغ است.

ویتامین E

ویتامین E با ایجاد رگ های خونی جدید باعث افزایش جریان خون به پوست سر و بهبود تغذیه ی این نواحی می شود، به طوریکه با افزایش رویش موی جدید همراه است.
موادغذایی سرشار از ویتامین E شامل مغزهای آجیل، میوه های گرمسیری (پاپایا، کیوی)، فلفل دلمه ای قرمز، گندم کامل و روغن سبزیجات است

درمان های طبیعی

برای درمان ریزش مو علاوه بر رژیم غذایی سالم، با استفاده از ماسک های طبیعی مانند ماسک زرده تخم مرغ و یا کراتینه کرد مو می توان مو ها را تقویت و از ریزش آن ها جلوگیری کرد.

مطلب کراتینه کردن مو را از اینجا بخوانید

 

عضويت در خبرنامه پاسينيک

براي عضويت در کانال تفريحي خبري پاسينيک کليک کنيد

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

برداشت و استفاده غيرتجاري از مطالب اين وب‌سايت، با ذکر منبع آزاد است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا