عمومی

هر آنچه در مورد کراتینه کردن مو باید بدانید

کراتینه مو و آثار آن

قطعا در سالن های آرایشی مشاهده کرده اید افرادی اصرار دارند مو های خود را بلوند کنند و یا ساختار مویی بسیار شکننده به دلیل آسیب های ناشی از دکلره کردن، رنگ کردن، استفاده از رنگ های مختلف دارند.این افراد باید قبل از فر، مش و یا رنگ کردن مجدد به فکر بازسازی، تامین و تغذیه ویتامینه و کراتینه ساختار مو باشند.

این نوع مو ها کراتین خود را از دست داده اند و برای شادابی و زیبایی باید کراتینه به مو بازگردانده شود تا مو ها با جذب مواد مغذی به حالت اولیه خود بازگردند و سپس اقدام به رنگ کردن مو ها شود.

کراتینه مو های فر

انواع کراتینه

کراتینه محصولی است که سال هاست در بازار موجود است و انواع مختلف مانند بوتاکس مو، کراتینه احیا، کراتینه صافی که با مواد مختلف تولید می شوند.

نوع اول کراتینه حاوی جوجوبا، آلوورا، آکوا، روغن زیتون و مواد فرمال دی هاید می باشد و نوع دوم حاوی جوجوبا، آلوورا، آکوا، روغن زیتون و مواد نانو می باشد.

نوع اول این مناسب استفاده برای مو های فر و آسیب دیده می باشد که علاوه بر بازسازی، سبب صاف شدن مو ها می شود.

نوع دوم مناسب مو هایست که نیاز به صاف شدن ندارند و در اثر رنگ، مش و دکلره بیش از حد کراتینه مو از بین رفته است.

نوع دوم کراتینه به دلیل نداشتن مواد شیمیایی فرمالین نسبت به نوع اول مناسب تر است و هرچه کمتر از کراتینه حاوی فرمالین استفاده شود مو ها در بلند مدت آسیب کمتری می بینند.

این نکته را مد نظر داشته باشید که قبل از زیبایی پوست و مو، نیاز به داشتن پوست و مویی سالم است، همواره سعی کنید قبل از رنگ و مش مو از کراتینه احیا جهت داشتن مو های بهتر استفاده کنید.

کراتینه مو های لخت

سوال های رایج در مورد کراتینه کردن مو ها:

✅ 1. عملکرد کراتینه بر روی مو چیست؟

جواب:کراتین اول داخل غلاف مو می شود (مایع کورتکس) و سپس روی مو ها یک غلاف می بندند و باعث استحکام، شناخت و خاصیت ارتجاعی مو می شود (فولیکول ها).

✅2. از چه نوع کراتینی استفاده شود بهتر است؟

جواب: از کراتین های بدون مواد (فرمالین)

✅3. فرمالین چیست؟

جواب: فرمالین یا فرمال دی هاید یک نوع گاز شیمیایی می باشد که خواص صاف کنندگی دارد اما برای سلامتی مضر است.

✅4. فرق بین کراتینه درمانی و کراتینه صافی چیست؟

جواب: کراتین های درمانی از خواص درمانی بالایی برخوردارند و خواص ضد وزی دارند ولی صاف کنندگی کمتری دارند.

کراتین های صافی معمولا دارای مواد فرمالین هستند که البته امروزه درصد این ماده بسیار پایین آمده وبه میزان 02% درصد رسیده است و یا حاوی مواد سیلیکونی هستند که اصطلاحا به آن silk می گویند.

✅5. از چه سنی می شود کراتین را انجام داد؟

جواب: از 12سال به بالا.

✅6. آیا خانمهای باردار و شیرده مجازند یرای کار کراتین؟

جواب: ترجیحا خیر.

✅7. کراتین برای چه مو هایی مناسب تر است؟

جواب :ترجیحا اول برای مو های آسیب دیده بر اثر عوامل شیمیایی (رنگ،مش،دکلره) بعد موهای فر و وز ودر آخر مو های سالم.

✅8. چه افرادی مجاز به انجام کار کراتین نیستند؟

جواب: افرادی که قبلا از بیماری سرطان رنج می بردند، افرادی که از داروهای اعصاب استفاده می کنند،افرادی که از داروهای غدد استفاده می کنند،زیرا این داروها روی خون اثر گذاشته و عملکرد کراتین را مختل می کند، پس بهتر است قبل از انجام کار از سلامت مشتری اطمینان حاصل کنیم.

✅9. چراباید پس از کراتین از شامپوهای مخصوص استفاده کرد؟

جواب: شامپوها به طور معمول حاوی مواد سولفات وسدیم (نمک) هستند که اصطلاحا remover کراتین هستند،پس استفاده از این شامپوها نادرست است و باید از شامپوهای sulfat-free استفاده شود یا شامپو های کراتین دار.

✅10.آیا شستشوی مداوم باعث کوتاه تر شدن دوام کراتین می شود؟

جواب: بلی، زیرا کراتین هم مثل هر مواد دیگری یک مدت زمان ماندگاری دارد. هفته ای 2بار شستشو کافی می باشد.کراتینه مو

عوارض کراتین کردن مو ها:

کراتین کردن مو ها فواید و تاثیرات مثبتی بر روی مو ها می گذارد، اما در صورت استفاده بیش از حد و یا استفاده از مواد غیر استاندارد  ممکن است عوارضی نیز در پی داشته باشند.

  • احتمال ابتلا به سرطان!

فرمال دی هاید یک ماده شیمیایی سرطان زاست که در برخی از محصولات کراتینه وجود دارد، اگر چه سالن های زیبایی با استفاده از ماسک های مو سعی در پاک کردن فرمالین بر روی مو دارند اما بدون شک اثرات خود را بر جای می گذارد. شاید بهترین راه عدم استفاده از محصولات حاوی فرمال دی هاید باشد، هر چند تاثیری کراتین های بدون فرمالین به مراتب کمتر است، اما سلامتی همواره مهم تر از زیبایست.

  • ریزش مو ها

یکی دیگر از عوارض کراتین کردن مو ها، ریزش و یا نازک شدن مو هاست که به دلیل استفاده از مواد غیر استاندارد رخ می دهد، این مشکل معمولا یک الی دو هفته پس از کراتین کردن مو به وجود می آید، در صورتی که ریزش مو ها بیش از حد بود حتما به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

  • آسیب دیدگی بافت مو ها:

معمولا پس از کراتینه ، موها براق و درخشنده می شوند، اما این زیبایی دو الی سه هفته بیشتر دوام ندارد و پس گذشت چند هفته بافت مو تغییر پیدا می کند، موهای فر به حالت اولیه باز می گردند و حالتی ضعیف و شکننده پیدا می کنند.

  • حساسیت ها

به مانند سایر موادی که بر روی مو ها استفاده می شوند، کراتینه نیز حساسیت و آلرژی های مختلفی در پی دارد و معمولا با خارش و بروز دانه های قرمز رنگ بر روی پوست همراه است. در صورتی که به سایر مواد آرایشی آلرژی دارید، در کراتین کردن مو های خود تجدید نظر کنید.

کراتینه مو

عضويت در خبرنامه پاسينيک

براي عضويت در کانال تفريحي خبري پاسينيک کليک کنيد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا