عمومی

تغذیه سالم برای کودکان و نقش والدین در داشتن سبک زندگی سالم

نقش والدین در تغذیه سالم برای کودکان وکمک به آموزش سبک زندگی سالم

والدین در ایجاد محیطی که به کودکان برای داشتن تغذیه سالم و سبک زندگی سالم کمک کند، مسئول هستند،درادامه نکاتی بیان خواهد شد که رعایت آنها توسط والدین می‌تواند به کودکان در این امر مهم کمک نماید.

نکاتی ساده که والدین برای داشتن تغذیه سالم و سبک زندگی سالم  در کودکان باید رعایت کنند

1- سعی کنید زمان وعده‌های غذایی را به صورتی تنظیم کنید که همگی اعضای خانواده با هم و در منزل غذا بخورید. صرف وعده‌های غذایی در کنار اعضای خانواده در حفظ سلامتی جسمی و روحی موثر است. تحقیقات نشان داده زمانی که خانواده‌ها در کنار هم غذا می‌خورند معمولاً انتخاب‌های غذایی سالم‌تری دارند.

2- به وعده صبحانه اهمیت دهید. خوردن صبحانه بخش مهمی از تغذیه سالم را شامل می‌شود. کودکانی که صبحانه می‌خورند کمتر به اضافه وزن مبتلا شده و در مدرسه نیز عملکرد بهتری دارند.

3- مصرف مواد غذایی پرکالری را به طور کامل برای کودکان ممنوع نکنید. ممنوع کردن غذاها سبب می‌شود تمایل کودک برای مصرف آن‌ها افزایش یابد. به جای آنکه مصرف غذاهای مورد علاقه کودک را کاملاً ممنوع کنید حجم مصرف آن‌ها را کاهش دهید.

4- از غذا به عنوان جایزه استفاده نکنید. برای تشویق کودکان می‌توانید از جوایز غیرخوراکی استفاده نمایید.

5- در هنگام غذا خوردن در رستوران کودک را به انتخاب غذاهای سالم‌تر مانند مرغ کبابی یا گریل شده و سالاد تشویق نمایید.

6- در طی روز میوه و سبزی به میزان کافی در اختیار کودک قرار دهید. اغلب کودکان باید روزانه حداقل 1/5 لیوان میوه و 2 لیوان سبزی استفاده کنند. انواع تازه، منجمد و خشک میوه و سبزی برای سلامتی مفید هستند.

7- به جای خریدن تنقلات بی‌ارزش میوه و سبزی بخرید. مطالعات نشان داده که اگر والدین بر روی اهمیت این دسته از خوراکی‌ها در رژیم غذایی تاکید کنند کودکان تمایل بیشتری به مصرف میوه و سبزی نشان می‌دهند.

8- در هنگام غذا خوردن تماشای تلویزیون و یا کار کردن با کامپیوتر و تلفن همراه را ممنوع نمایید. کودک را تشویق کنید تا در هنگام غذا خوردن در پشت میز و یا سر سفره بنشیند.

9- مصرف نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنید. نوشیدنی‌های شیرین حاوی قند بوده و در بروز چاقی در دوران کودکی و عوارض ناشی از آن در سال‌های بعدی زندگی نقش بسزایی دارد. از سوی دیگر، برخی کودکان نوشیدنی‌های شیرین را جایگزین نوشیدنی‌های مفیدی همچون شیر کم چرب می‌کنند که این امر نیز می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. کودکان را تشویق کنید از نوشیدنی‌های سالم‌تر مانند آب، شیر کم چرب و آبمیوه طبیعی استفاده نمایند.

10- کودکان باید یاد بگیرند که به محض سیر شدن دست از غذا خوردن بکشند. آن‌ها را مجبور نکنید که حتماً تمام آنچه در بشقابشان است را بخورند. بلکه بهتر است از ابتدا مقدار کمی غذا در بشقاب آن‌ها قرار داده و سپس در صورت لزوم مجدداً غذا در اختیارشان قرار دهید.

11- از قرار دادن تلویزیون در اتاق خواب کودکان بپرهیزید. داشتن خواب کافی به کودکان در حفظ وزن مناسب و عملکرد بهتر تحصیلی کمک می‌کند.

12- با کودکان خود بازی و ورزش کنید. کودکان باید روزانه حداقل 60 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشند. ورزش و بازی کردن با کودکان نه تنها هم برای آن‌ها و هم برای والدین سرگرم‌کننده است، بلکه به حفظ سلامتی خانواده نیز کمک می‌کند. دوچرخه سواری یا پیاده‌روی بعد از وعده غذایی و یا ورزش‌هایی مانند فوتبال و بدمینتون در پارک نزدیک منزل از جمله فعالیت‌هایی است که می‌توانید به صورت خانوادگی انجام دهید.

منبع:دکتر حمیدرضا فرشچیان 

عضويت در خبرنامه پاسينيک

براي عضويت در کانال تفريحي خبري پاسينيک کليک کنيد

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

برداشت و استفاده غيرتجاري از مطالب اين وب‌سايت، با ذکر منبع آزاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا