عمومی

عجیب ترین خودروهای جهان در نمایشگاه ژنو

10 تا از عجیب ترین خودروهای جهان د‌ر نمایشگاه ژنـــو

جدید ترین و بروز ترین و عجیب ترین خودروهای جهان توسط خودروسازان مطرح دنیا در هشتاد و هشتمین نمایشگاه خودروی ژنو  در معرض دید عموم قرار گرفته اند.
انتظار می‌رود از این نمایشگاه که از 17 تا 27 اسفند در بیش از 180 غرفه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی ژنو آغاز به کار کرده است 700 هزار تا یک میلیون نفر بازدیدکنند. جالب است بدانید در این رویداد جهانی که قدمت آن به 113 سال می‌رسد از موتورسیکلت و دنیای آن خبری نیست. یکی از قوانین و شروط اصلی حضور در این نمایشگاه این است که محصولات باید سه چرخ یا بیشتر داشته باشند.

با عجیب ترین خودروهای جهان در نمایشگاه ژنو سوئیس بیشتر آشنا می‌شویم.

1-بوگاتی شیرون

یکی از عجیب ترین خودروهای جهان که در این نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت به یک موتور تمام آلومینیومی 16 سیلندر مجهز است و 1500 اسب بخار قدرت دارد. این موتور 8/0 لیتری به چهار توربوشارژ مجهز است و 64 سوپاپ دارد. شیرون جدید که نسبت به نمونه قبلی خود 300 اسب بخار بیشتر قدرت دارد، به یک گیربکس هفت سرعته کلاچ دوبل نیز مجهز شده تا با کارایی بیشتری بتواند نیروی تولید شده توسط موتور را به چهار چرخ انتقال دهد. این خودرو که شنیده شده یکی از خریدارانش کریستیانو رونالدوست 2/7 میلیون دلار (حدود 12 میلیارد تومان) قیمت‌گذاری شده است. شتاب صفر تا صد آن نیز حدود 2/4 ثانیه اعلام شده و می‌تواند به حداکثر سرعت 463 کیلومتر در ساعت برسد. وزن این خودرو نیز 1996 کیلوگرم است.

2-سدریک فولکس واگن

این خودرو نیز در ادامه سیاست‌های کارشناسان اروپایی در جهت بالا بردن سطح کیفیت سفرهای درون‌شهری عمومی از سوی شرکت خودروسازی فولکس واگن طراحی شده است. این محصول که جدیدترین عضو این خودروساز در زمینه سرویس مدارس و دانش‌آموزان به‌شمار می‌آید خودرویی خودران است که سیستم کنترل تک دکمه دارد و به گفته طراحانش با فشار دادن فقط یک کلید می‌تواند سرنشینانش را از خانه تا مدرسه جابه‌جا کند. شیشه جلوی سدریک عملا صفحه نمایش بزرگی است و سرگرمی‌های جالبی را برای دانش‌آموزان ارائه می‌کند تا به این وسیله فاصله مدرسه تا خانه یا برعکس برایشان کوتاه‌تر به نظر برسد.

3-هیوندای سانتافه هیبرید

سانتافه که تا امروز شاهد عرضه آن در چهار نسل گوناگون بوده‌ایم و همچنین شانس دیدارش را در جاده‌های داخل کشور داشته‌ایم در نمایشگاه ژنو، نسل پنجم و هیبریدی خود را به نمایش گذاشته است. به گفته سازندگان این خودرو قرار است سال آینده سانتافه در اروپا با سه موتور بنزینی و دیزلی اصلاح‌شده به خاطر اخذ مجوزهای استاندارد آلایندگی اروپا عرضه ‌شود. موتور 2/0 لیتری پایه دیزل با دو خروجی 150 و 182 اسب بخار همراه با یک گیربکس شش سرعته دستی یا هشت سرعته اتوماتیک عرضه خواهد شد. نسخه 2/2 لیتری آن نیز که با سوخت دیزل کار می‌کند 197 اسب بخار قدرت داشته و در حالت استاندارد به یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک مجهز خواهد بود. نمونه بعدی آن نیز که به یک موتور 2/4 لیتری مجهز خواهد شد قدرتی در حدود 185 اسب بخار خواهد داشت.

4-لیبرتی پال ـ وی

علاقه به ساخت‌ خودروهای پرنده تجاری سبب شده برخی شرکت‌های خودروساز نمونه‌هایی از این دست را برای این نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهند. خودروی پرنده سه چرخ لیبرتی پال- وی (PAL-V) که تاکنون اطلاعات فنی آن منتشر نشده، قرار است تا سال آینده به خط تولید رسیده و با قیمتی در حدود 600 هزار دلار (حدود دو میلیارد و 700 میلیون تومان) در اختیار علاقه‌مندانش قرار بگیرد. در طراحی و ساخت این خودرو که از تخصص گروه‌های مطرح ایتالیایی بهره گرفته شده دقت زیادی در ساخت قطعات به کار رفته است.

از این نمونه فقط 90 دستگاه تولید خواهد شد و در طرح پیش‌فروش آن اعلام شده ودیعه 25هزار دلاری زمان ثبت‌نام غیرقابل بازگشت خواهد بود. برای رانندگی در سطح زمین داشتن گواهینامه عادی کافی است؛ اما اگر راننده این خودرو بخواهد با آن پرواز کند باید مدارک معتبر خلبانی را نیز همراه داشته باشد که هزینه دریافت این مدارک و مجوزها در قیمت خودرو لحاظ شده است. همچنین برای تغییر حالت خودرو به هواپیما بین پنج تا ده دقیقه زمان نیاز است. این خودرو هنگام پرواز می‌تواند با داشتن حداکثر صد لیتر سوخت به ارتفاع 3500 متری رسیده و با سرعت 180 کیلومتر در ساعت به حرکت ادامه دهد. مسافت قابل پرواز این خودرو نیز 500 کیلومتر است و برای بلند شدن از سطح زمین به باند پرواز 330 متری نیاز خواهد داشت. موتور این خودروی سه‌چرخ در حالت حرکت روی زمین قدرتی حدود 99 اسب بخار داشته و می‌تواند به حداکثر سرعت 160 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

5-پنین فارینا اچ 2 اسپید

این خودرو که از سوی موسسه پنین فارینا در نمایشگاه ژنو عرضه شده است دارای شاسی فیبرکربن بوده و وزنی حدود 1420 کیلوگرم دارد. اچ 2 به چهار موتور الکتریکی مجهز است که 653 اسب بخار نیرو تولید می‌کند. این نیرو بدون استفاده از کلاچ، شیفتر یا دیفرانسیل و فقط با داشتن سیستم هدایت گشتاوری به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. صفر تا صد آن 3/4 ثانیه طول می‌کشد و در آزمایش‌های جاده‌ای موفق شده به سرعت 400 کیلومتر بر ساعت ظرف 11 ثانیه برسد. سرنشینان می‌توانند در این خودرو حداکثر سرعت 300 کیلومتر در ساعت را تجربه کنند. طراحان اچ 2 می‌گویند از سیستم اگزوز این خودرو فقط بخار آب خارج می‌شود و مدت زمان شارژ مخزن هیدروژن آن فقط سه دقیقه زمان نیاز دارد. نکته جالب این است که قرار است از اچ 2 فقط 12 دستگاه تولید شود.

6-آگرا وان

این خودروی سریع که به یک موتور هشت سیلندر 5/0 لیتری مجهز است با استفاده از دو توربوشارژ می‌تواند 1360 اسب بخار نیرو تولید کند. شتاب صفر تا صد آن 2/8 ثانیه است و آن طور که سازندگان این خودرو ادعا می‌کنند سرنشینان این خودرو می‌توانند سرعت 451 کیلومتر را درون آگرا1 (AGERA1) تجربه کنند. جالب است بدانید مالک این خودروی فوق سریع یک میلیاردر ایرانی به نام مانی خوشبین است و قرار است پس از اتمام نمایشگاه، این خودرو به مالکش بازگردانده شود. این خودرو از تولیدات شرکت کونیخ است و در این نمایشگاه دو محصول از این تولیدکننده به نام‌های کونیخ زگ آگرا وان و آگرا آر.اس (RS)‌ در معرض نمایش قرار گرفته که هر دو از نمونه‌های تقویت شده کونیخ زگ آگرا آر (R) هستند.

7-ای‌‌زی گو

این خودروی مفهومی که قرار است نقش مهمی در سیستم حمل‌ونقل عمومی ایفا کند می‌تواند شش مسافر را در خود جای دهد. آن‌طور که مهندسان شرکت رنو اعلام کرده‌اند خودروی ای‌زی گو (EZ Go) به عنوان قسمتی از پروژه شهر هوشمندی است که در حال حاضر گروهی از طراحان و دانشمندان در حال مطالعه و خلق آن هستند. این خودروی خودران با یک برنامه موبایلی هوشمند می‌تواند خیلی سریع به مسافران و درخواست‌کنندگان سرویس خدمات ارائه کند. شرکت رنو با طراحی و ساخت ای‌زی گو به‌عنوان اولین سازنده خودرو با طراحی رباتیک جایگاه خود را در این زمینه مستحکم کرده است؛ زیرا کاربران این خودرو می‌توانند از راه‌های مختلف در نحوه کارکرد خودرویی که از آن استفاده می‌کنند، کنترل داشته باشند.

8-آی ـ تریل تویوتا

این محصول نیز که چشم‌انداز تولیدکنندگان ژاپنی خود را از حمل و نقل شهری تا سال 1409/ 2030 به نمایش می‌گذارد یک خودروی سه نفره است که به فناوری تغییر مرکز ثقل خودرو مجهز است. چرخ‌های عقب آی- تریل (i-TRAIL) متحرک هستند و سیستم باتری‌های این خودرو با هر بار شارژ می‌تواند تا 300 کیلومتر را بپیماید. طراحان تویوتا برای این خودرو هیچ گونه پدالی در نظر نگرفته‌اند؛‌ زیرا خودروی مفهومی آنها به طور کامل به فناوری هدایت الکتریکی مجهز است و راننده برای کنترل آن می‌تواند از دسته‌هایی استفاده کند که در چپ و راست کنسول تغبیه شده و شباهت زیادی به دسته‌‌های بازی دارد.

9-اچ‌کی جی‌تی

شرکت‌های چینی در نمایشگاه ژنو امسال حضور فعالی دارند. در این خصوص می‌توان به شرکت هیبرید کینتیک اشاره کرد که محصول مفهومی خود به نام اچ‌کی جی‌تی (HK GT) را که زیر نظر طراحان ایتالیایی پینین فارینا ساخته شده در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده‌اند. از مشخصات بارز این محصول، طراحی درهای آن است که از حالت عادی بزرگ‌تر بوده و به سمت بالا باز می‌شوند. علت آن هم دسترسی کامل سرنشینان به صندلی‌های عقب و جلو عنوان شده است. از نظر فنی این خودرو به چهار موتور الکتریکی مجزا از نوع آهنربای دائم داخلی مجهز است که می‌توانند در مجموع 1073 اسب بخار قدرت تولید کنند. شتاب صفر تا صد این خودرو فقط 2/7 ثانیه خواهد بود و می‌تواند به حداکثر 350 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

10-ریماک سی2

این خودرو دارای مشخصات عجیب و غریبی در صنعت خودروسازی است. موتور این خودرو 1888 اسب بخار قدرت دارد و شتاب صفر تا صد آن فقط 1/85 ثانیه طول می‌کشد. حداکثر سرعت ریماک سی2 نیز 412 کیلومتر در ساعت خواهد بود و با هر بار شارژ کامل باتری‌ها می‌تواند تا 650 کیلومتر مسافت بپیماید. همچنین سی2 به سیستم رانندگی خودکار در چهار سطح مجهز شده که می‌تواند بدون دخالت راننده به حرکت ادامه دهد. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند به‌طور همزمان مسیرهای حرکت را بارگذاری کرده و اطلاعات بهترین مسیر و همچنین نقاط توقف و ترمز را از قبل در حافظه خود داشته باشد.

پوشش ظاهری این خودرو که نمایی کاملا آیرودینامیک دارد نیز از ساختار فیبرکربن یکپارچه ساخته شده است. این خودرو قرار است سال 1399/ 2020 به علاقه‌مندانش که فقط به 150 مشتری محدود خواهند شد، عرضه شود.

عضويت در خبرنامه پاسينيک

براي عضويت در کانال تفريحي خبري پاسينيک کليک کنيد

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

برداشت و استفاده غيرتجاري از مطالب اين وب‌سايت، با ذکر منبع آزاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا