عمومی

ویتامین‌ A و ویتامینD و نقش آنها در سلامتی بدن

نکاتی در مورد ویتامین‌ A و ویتامینD

ویتامین‌ A و ویتامینD به شکل محلول در چربی وجود دارند.ویتامین‌های محلول در چربی در آب حل نشده و زمانی توسط بدن به خوبی جذب می‌شوند که همراه با غذاهای حاوی چربی مصرف شوند. این دسته از ویتامین‌ها در بافت چربی و کبد ذخیره شده و در آینده توسط بدن استفاده می‌شوند. مصرف بیش از حد ویتامین‌های محلول در چربی می‌تواند سبب بروز مسمومیت و عوارض جانبی شود.

دانستنیهای پزشکی جالب درباره ویتامین‌ A و ویتامینD 

1-ویتامین‌ A

ویتامین A به مجموعه‌ای از ترکیبات به نام رتینوئیدها گفته می‌شود. رتینوئیدها در بدن انسان و برخی منابع غذایی وجود دارند. ویتامین A در بینایی و سیستم ایمنی بدن نقش دارد.
مقادیر مورد نیاز روزانه ویتامین A با توجه به سن و جنس متفاوت بوده و از 500-400 میکروگرم در شیرخواران تا 900-700 میکروگرم در زنان و مردان بالغ متغیر است.
کمبود ویتامین A در کشورهای پیشرفته شایع نیست. اما ممکن است کمبود آن در گیاهخواران به علت عدم دریافت برخی انواع ویتامین A از طریق رژیم غذایی مشاهده شود. مردم کشورهای در حال توسعه به علت دسترسی محدود به منابع غذایی و نیز افرادی که در رژیم غذایی خود گوشت کمی مصرف می‌کنند در معرض کمبود این ویتامین قرار دارند. برخی علائم کمبود ویتامین A عبارتند از: ریزش مو، خشکی پوست، اختلال در بینایی، اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و مشکلات پوستی.
مسمومیت با ویتامین A ممکن است در کسانی رخ دهد که مکمل ویتامین A دریافت می‌کنند و یا مقادیر زیادی روغن کبد ماهی مصرف می‌کنند. زنان باردار باید از مصرف زیاد ویتامین A اجتناب نمایند. زیرا برای جنین در حال رشد مضر بوده و سبب بروز نقص مادرزادی می‌شود. برخی از علائم مسمومیت با ویتامین A سردرد و خستگی می‌باشد.

2-ویتامین D

ویتامین D در هنگام مواجهه با نور خورشید در بدن انسان تولید می‌شود. این ویتامین در حفظ سلامت استخوان و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش بسزایی دارد.
به طور طبیعی 2 نوع ویتامین D وجود دارد که عبارتند از: ویتامین D3 در منابع حیوانی و ویتامین D2 در منابع گیاهی. ویتامین D بعد از جذب و ورود به جریان خون در کبد و کلیه به کلسی‌تریول، که فرم فعال ویتامین D است، تبدیل می‌شود.
مقدار ویتامین D مورد نیاز روزانه برای شیرخواران 10 میکروگرم، افراد 70-1 سال 15 میکروگرم و افراد بالای 70 سال 20 میکروگرم است.
کمبود ویتامین D در برخی جوامع و نیز در افراد سالمند و افرادی که به مدت طولانی در بیمارستان بستری بوده‌اند دیده می‌شود. همچنین کمبود این ویتامین در افراد چاق و برخی بیماران شایع است. علائم کمبود ویتامین D عبارتند از: افزایش شکستگی استخوان، ضعف سیستم ایمنی، ضعف عضلات، نرمی استخوان، ریزش مو، افزایش احتمال عفونت و خستگی.
مسمومیت با ویتامین D به ندرت رخ داده و اغلب در کسانی مشاهده می‌شود که مقادیر بیش از حد این ویتامین را از طریق مکمل دریافت می‌کنند. دریافت بیش از حد ویتامین D سبب هایپرکلسمی (افزایش کلسیم خون) و درنتیجه علائمی مانند تهوع، سردرد، کاهش وزن، آسیب قلب یا کلیه و کاهش اشتها می‌گردد.

منابع غذایی حاوی ویتامین‌ A و ویتامینD

منابع غذایی حاوی ویتامین A عبارتند از: روغن کبد ماهی، کبد حیوانات و کره. برخی سبزیجات حاوی پیش‌ساز ویتامین A به نام کاروتنوئید هستند که در بدن انسان به ویتامین A تبدیل می شود. کاروتنوئیدها خاصیت آنتی‌اکسیدانی داشته و متداول‌ترین شکل آن‌ها بتا کاروتن است که در کلم، هویج و اسفناج یافت می‌شود.

هرچند نور خورشید مهم‌ترین منبع ویتامین D مورد نیاز بدن است، اما بسیاری از افراد در مقابل نور خورشید قرار نمی‌گیرند و یا از کرم ضدآفتاب استفاده می‌کنند. بنابراین باید ویتامین D مورد نیاز خود را از منابع دیگر تامین کنند. این ویتامین در روغن ماهی، ماهی‌های چرب، قارچ و لبنیات غنی شده با ویتامین D یافت می‌شود.

 

عضويت در خبرنامه پاسينيک

براي عضويت در کانال تفريحي خبري پاسينيک کليک کنيد

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

برداشت و استفاده غيرتجاري از مطالب اين وب‌سايت، با ذکر منبع آزاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا