عمومی

ریزش مو در زنان را چگونه درمان کنیم؟

برای درمان و پیشگیری از ریزش مو در زنان چه باید کرد؟

دلایل زیادی برای ریزش مو در زنان وجود دارد،اگرچه در دنیا بیشتر آقایان از ریزش مو و کچلی رنج می برند اما خانم ها نیز با افزایش سن شاهد این مشکل خواهند بود.دلیل اصلی کچلی در مردان و زنان بسته شدن و مسدود شدن فولیکول های مو است. این فولیکول ها ممکن است با سلول های مرده پوست یا گرد و خاک یا در اثر بیماری یا رادیکال های آزاد مسدود شوند. بنابراین با درمان بیماری می توانید از ریزش مو جلوگیری کنید.

 دلایل ریزش مو در زنان

دلیل اصلی کچلی در مردان و زنان بسته شدن و مسدود شدن فولیکول های مو است. این فولیکول ها ممکن است با سلول های مرده پوست یا گرد و خاک یا در اثر بیماری یا رادیکال های آزاد مسدود شوند. بنابراین با درمان بیماری می توانید از ریزش مو جلوگیری کنید. بهتر است پیش از درمان یا جلوگیری از ریزش مو، دلایل ریزش مو در زنان را بدانیم.

1-شکستن مو (به خاطر پیچیدن یا کشیدن فیزیکی مو)
2-اختلالات مو
3-کمبود آهن
4-کمبود بیوتین (کمبود ویتامین ب)
5-سیفلیس
6-بیماری پوستی به خاطر آسیب به فولیکول ها
7-بیماری های خود ایمنی
8-شیمی درمانی یا پرتودرمانی
9-از دست دادن موقتی مو بعد از عمل جراحی، بیماری یا بارداری
10-تغییرات هورمونی یا اختلالات تیروئیدی
11-یائسگی:  نزدیک به 50 درصد از زنان قبل از سن 50 سالگی ریزش مو را تجربه می کنند که اغلب با یائسگی بدتر می شود. هورمون های شما از رشد مو حمایت می کنند. هنگامی که استروژن از بین می رود، مو شروع به تغییر می کند.
12- بیماری:  بیماری تیروئید، دیابت، لوپوس یا کم خونی یکی از 30 بیماری هستند که می توانند باعث بروز ناگهانی ریزش مو شوند، که ریزش مو اغلب می تواند اولین علامت بیماری باشد. سایر شرایط عبارتند از: سقط جنین، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و برخی از درمان های سرطان.
13-استرس یا تروما: ممکن است چند ماه پس از یک رویداد استرس زا (مانند طلاق یا از دست دادن همسر)، کاهش وزن ناگهانی یا بیش از حد، تب بالا یا جراحی باعث ریزش مو شود. این ریزش طبیعی موقت است – اما اگر استرس همچنان ادامه یابد، ممکن است طولانی مدت باشد.
14-رژیم غذایی و تغذیه نامناسب: پروتئین کم، آهن کم، ویتامین D کم و کلسیم می تواند باعث ریزش مو شود. اما مصرف مکمل های غذایی برای ریزش مو مناسب نیست. یک مطالعه منتشر شده در مجله پوست درمانی بالینی و تجربی نشان می دهد که سطوح بالای مکمل ها می تواند باعث ریزش مو شود و مکمل نباید استفاده شود مگر اینکه یک کمبود واقعی باشد.
دستکاری شدید: کشیدن مو بر مو استرس وارد می کند و باعث ریزش مو ناشی از آلوپسی کششی می شود. بنابراین استفاده منظم از رنگ ها، آرام کننده ها و دیگر محصولات مویی مانند اتوهای صاف کننده و فردهنده مو نیز باعث ریزش مو می شود.

معمولا این دلایل باعث کچلی موضعی یا ریزش مو در قسمتی از سر می شود. در موارد ریزش شدید مو، کچلی کامل در مردها اتفاق می افتد اما این اتفاق در خانم ها خیلی کم پیش می آید.

درمان و جلوگیری از ریزش مو در زنان

به طور کلی خانم ها خیلی به ظاهر خود به خصوص مدل مو اهمیت می دهند و ترس از کچلی یکی از ترس های رایج بین خانم ها است. خوشبختانه روش های خانگی برای جلوگیری از ریزش مو وجود دارد.

همه افراد ریزش مو دارند. طبق نظر آکادمی پوست آمریکا، ریزش مو به تعداد 50 تا 100 مو در روز طبیعی است.  دکتر دیوید جون وانگ، استاد دانشکده پوست در دانشگاه استنفورد می گوید: “هنگامی که شما از آن غافل شدید، مو با نرخ غیرطبیعی می ریزد.” بر خلاف افکار عمومی، ریزش مو فقط در مردان رخ نمی دهد: 40 درصد از زنان در آمریکا نیز آن را تجربه می کنند.

الگوی ریزش موی در زنان(FPHL)

– طبق نظر آکادمی پوست آمریکا، رایج ترین علت ریزش موی پیشرونده در زنان FPHL است که بر حدود 30 میلیون زن آمریکایی تاثیر گذاشته است. FPHL ظاهری متمایز دارد. مو به طور عمده در بالای سر و تاج سر نازک می شود و معمولا با گسترش در قسمت مرکزی مو شروع می شود.

– الگوی ریزش موی زنانه با کاهش میزان فولیکول های موی مشخص شده است، در حالیکه فولیکول های مو کوچکتر می شوند و موهای شکننده تر، نازک تر و شکننده تری تولید می کنند و در نهایت تولید مو متوقف می شود. فولیکول های مو نه تنها کوچک می شوند، بلکه با کاهش تعداد کل فولیکول ها کاهش پیدا می کنند. ”

تشخیص ریزش مو در زنان

از آنجایی که زنان به علل مختلفی دچار ریزش مو می شوند و هر یک به درمان های مختلف نیاز دارند، توصیه می شود با متخصص پوست تماس بگیرید. تشخیص معمولا بر اساس چند عامل است – جلوگیری از علل دیگر ریزش مو، ظاهر و الگوی ریزش مو و سابقه پزشکی (هر چند FPHL معمولا نشانه ای از اختلال در پزشکی نیست).

برگفلد می گوید: این مسئله مانند لایه برداری پیاز است که باعث ریزش مو می شوند. اغلب، ریزش مو می تواند به علت ترکیبی از عوامل، به ویژه بعد از 50 سالگی، انواع بیماری ها و شرایط در زنان شروع شود.

در ادامه می گوییم که برای ریزش مو چه باید کرد:

برخی روش های خانگی برای درمان ریزش مو در زنان شامل ماساژ دادن پوست سر، مصرف ویتامین ها و مواد معدنی، استفاده از روغن جوجوبا، مریم گلی، شیرین بیان، خرما، رزماری و بیوتین می باشد. همچنین باید از نگرانی، افسردگی و رژیم غذایی نامناسب دوری کنید.

– تنها داروی بدون نسخه که توسط اداره غذا و داروی آمریکا برای ریزش موی زنان تایید شده است، منوکسیدیل است که درمان موضعی برای کاهش میزان ریزش مو می باشد.  معمولا یک سال طول می کشد تا ببینید درمان چگونه است: اگر مصرف قرص متوقف شود، ریزش مو دوباره شروع می شود. در حالیکه درمان ممکن است موجب رشد مو شود، معمولا این روند تغییر وضعیت را تغییر نخواهد داد.

– اگر ماینوکسیدیل اثر نداشته باشد، دیگر داروها مانند اسپرینولاکتون (آلدکتون) ، داروی مناسب برای درمان فشار خون بالا، مناسب است. سایمتیدین (Tagamet)، یک کلاس از مسدود کننده های هیستامین Ketoconazole، یک داروی ضد قارچی و گاهی اوقات هورمون جایگزین (HRT) است.

– آکادمی پوست درمانی آمریکا می گوید هنگامی که متخصص پوست شما علت ریزش مو را تعیین کرده است، می تواند به شما بگوید چی انتظار دارد. گاهی اوقات، مو به تنهایی دوباره رشد می کند.  وانگ توضیح می دهد: کلید شناسایی علائم در اوایل است، به طوری که می توانیم در اولین مراحل با درمان های بالقوه اثرات را به حداقل برسانیم.

روش های درمان خانگی ریزش مو در خانم ها

1-جریان خون 
رسیدن خون و اکسیژن به تمام قسمت های بدن مهم است. اما در افرادی که جریان خون درستی ندارند سلول های پوست سر می میرند و باعث توقف رشد مو می شود. بنابراین باید جریان خون خود را تحریک کرده و از مقدار مناسب آهن در جریان خون مطمئن شوید. کمبود آهن باعث کم خونی می شود و بدون آهن نمی توانید سلول های قرمز خونی تولید کنید. در حضور آهن باید سطح پوست را تحریک کنید تا جریان خون در آن منطقه زیاد باشد و رشد مو و تحرک در سلول های فولیکول تحریک شود. ماساژ پوست سر بهترین راه برای افزایش جریان خون است. اما اگر در اثر ماساژ ریزش مو افزایش می یابد بهتر است دست از ماساژ بردارید.

2-کمبود ویتامین و مواد معدنی 
همان طور که گفته شد کمبود آهن در بدن باعث ریزش مو می شود. اما عنصری مهم تر در بدن ویتامین ب است. نوعی خاص از ویتامین ب به اسم بیوتین در رشد و سلامتی مو نقش مهمی دارد. باید مقدار مناسبی بیوتین در بدن داشته باشید. در بیشتر خانم ها بیوتین باعث کاهش ریزش مو و افزایش رشد مو می شود.

3-روغن جوجوبا 
روغن جوجوبا سال ها است که برای کاهش ریزش مو استفاده می شود. این روغن نقشی مهم در رشد مو دارد و با ماساژ آن به پوست سر و مو به خصوص جایی که کچل شده است می توانید رشد مو را افزایش دهید.

4-خرما و ریزش مو

خرما برای ریزش مو در خانم ها بسیار مفید است. این ماده از تشکیل دی هیدروتستوسترون جلوگیری می کند. دی هیدروتستوسترون هورمونی است که باعث از بین رفتن فولیکول های مو می شود و نتیجتا باعث ریزش مو می شود. بنابراین مصرف خرما باعث افزایش سلامتی مو می شود.

5-رزماری 
رزماری برای سلامتی موها استفاده می شود. بهترین روش استفاده آن مخلوط کردن آن با روغن بادام است. این ماده را می توان مستقیما بر روی پوست سر یا منطقه کم مو قرار داد.

6-روغن شتر مرغ 
این ماده به عنوان جایگزینی مناسب برای ترمیم مو در خانم ها توصیه می شود. به طور کلی این روغن مرطوب کننده است و باعث تحریک رشد مو در فولیکول ها می شود. این روغن را می توان مستقیم بر روی پوست سر قرار داد.

7-شیرین بیان 
این ماده نیز از تشکیل دی هیدروتستوسترون جلوگیری می کند. دی هیدروتستوسترون از تستوسترون می آید اما شیرین بیان (خواص شیرین بیان+نحوه مصرف آن ) به هورمون اجازه انتقال نمی دهد.

8-مریم گلی 

افزودن مریم گلی به رژیم غذایی باعث افزایش جریان خون می شود. مریم گلی باعث باز شدن رگ های خونی پوست سر می شود. این ماده باعث کاهش فشار خون می شود بنابراین باعث افزایش خون و اکسیژن در سلول های پوست سر می شود و باعث تحریک رشد مو می شود.

9-پتاسیم
غذاهایی مثل موز برای افرادی که مشکل ریزش مو دارند بسیار مناسب است. پتاسیم باعث افزایش جریان خون در پوست سر می شود. همچنین تعادل مایعات را بدن حفظ می کند و از عملکرد نامناسب فولیکول جلوگیری می کند.

10-رژیم غذایی نامناسب 

رژیم غذایی نامناسب بسیار خطرناک است زیرا می تواند تعادلی هورمونی را از بین ببرد. اگر غده تیروئید به درستی کار نکند که در اثر افزایش یا کاهش ناگهانی وزن اتفاق می افتد باعث ریزش مو می شود. هنگامی که تعادل هورمون ها به هم می خورد تستوسترون تبدیل به دی هیدروتستوسترون می شود و سلول های فولیکول را از بین می برد. بنابراین رژیم غذایی سالم بسیار مهم است.

11-نگرانی و افسردگی و ریزش مو
اگر از افسردگی یا نگرانی شدید رنج می برید تعادل هورمونی شما به هم می خورد. بنابراین سعی کنید افسردگی را از بین ببرید. بهتر است با پزشک متخصص در خصوص نگرانی های خود صحبت کنید به خصوص اگر ریزش موی شما شدید است. درمان های خانگی به عنوان روش های تکمیل کننده درمان با دارو است. اما اگر قرص مصرف نمی کنید استفاده از این روش های باعث می شود مشکل ریزش موی شما تا حدی حل شود.

منبع:اوما سلامت بانوان

عضويت در خبرنامه پاسينيک

براي عضويت در کانال تفريحي خبري پاسينيک کليک کنيد

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

برداشت و استفاده غيرتجاري از مطالب اين وب‌سايت، با ذکر منبع آزاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا